[HULP] Teugel.... Maar wat ?????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jeja

[HULP] Teugel.... Maar wat ?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 16:33

Hallo dames,

Graag zou ik jullie mening en/of ervaring willen horen mbt hulpteugel bij het rijden.
Zelf ben ik er geen voorstander van, mits het niet anders kan ( en de ervaring er is) dan enkel eens in nood.

Nu heb ik momenteel een verzorgster al op leeftijd, en rijd gewoon wat rond.
Toch wil ze mijn merrie graag nagefelijk krijgen, en ja dat lukt ook aardig maar haar uithoudings vermogen is nog niet zo dat ze het lang volhoud. en alles bij elkaar op houding letten paard nagefelijk krijgen is toch wel een klus voor haar.
Nu vind ik het zelf belangrijker dat ze eerst aan haar zit gaat werken, want mijn merrie kan wel lopen !
Nu roepen ze op stal snel, hang er een slof aan. Maar geen tot weinig ervaring is voor mij een slof not done :o

Wat ik vandaag heb geprobeerd is haar te laten proberen met elastiek, ik vindt dit vriendelijker voor beiden paard kan zich nog gewoon eruit drukken zit niet "vast gebonden" en ik kan het elastiek op de houding zetten zoals ze hoort te lopen, en zo kan ruiter het wat meer aanvoelen zonder dat ze van voor steeds loopt te prutsen met een los vast teugeltje.

Of hebben jullie een anderen tip wat eventueel een optie zou kunnen zijn, ik vind elastiek in dit geval beste optie maar hoor graag anderen meningen, ookal zijn jullie het er niet mee eens. ROEP MAAR !! sta overal voor open :o

Let wel: Mijn merrie is geen makkelijke merrie en loopt niet vanzelf in de houding dus voor onervaren ruiter is dit niet gemakelijk.
Maar wil het haar alleen iets makelijker maken zodat ze niet met alles tegelijk bezig is en mijn merrie toch haar spieren gebruikt.

:evaw:

Angela

Re: [HULP] Teugel.... Maar wat ?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:00

In elastiek gaan veel paarden hangen, dus daar heb je zelf nadeel van als je gaat rijden. Het paard wordt er zwaarder van op de hand.

Ik zou eerder voor een gewone bijzet gaan als je iets wilt doen. En deze dan zo ruim zetten dat de inwerking echt minimaal is. Vaak is dit net voldoende om het de ruiter iets gemakkelijker te maken. De ruiter moet nog steeds het juiste doen, maar de bijzet helpt wel.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:05

Jas, mijne is heel gevoelig in zijn mond maar ik ben ook met elastiek gestopt omdat hij daar niet zo lekker op loopt (met longeren dan) maar als jouw paard er wel goed op loopt zou ik het zo laten, anders een gewone bijzet of thiedeman.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:23

Je staat overal voor open: zoek dan een andere bijrijder/ster.

Als het zo veel kracht/uithoudingsvermogen moet kosten, dat je bijrijdster het niet volhoudt het paard langer dan bijv. 5 minuten "aan de teugel" te rijden, gaat er denkelijk toch iets mis.
Dan wordt er veel te veel druk uitgeoefend, want ook iemand "op leeftijd" zou een paard dat GEWEND is aan de teugel gereden te worden, makkelijk moeten kunnen opvangen, dat is nog geen 500 gram per teugel!
Of zou het moeten zijn.

Als je bijrijdster zo weinig zelfstandig zitvermogen en conditie heeft dat dit haar te veel wordt, dan denk ik dat het eerder ligt aan een gebrek aan paardrijmatige PRAKTIJK-ervaring.
Waarom zou je zo iemand op je paard willen zetten, en dan nog tegemoetkomingen willen doen met bijzetten/sloffen, weetikveel.

Zoek als bijrijdster iemand met meer praktijk-ervaring, iemand die af moet hangen van een hulpteugel of er anders niet vol te houden spierkracht voor moet gebruiken, tsja.... die zou ik niet op mijn paard willen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:27

Waarom wil je bijrijdster haar aan de teugel hebben? Dressuur gaat helemaal niet over dat krulletje, nageeflijkheid is een gevolg van correct rijden en kan het paard alleen zelf geven. Een keertje vragen mag wel, maar dat is een halve ophouding en dan weer los en dan heb je niet meer gewicht in je handen als anders..

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:28

Ben het met mijn voorganger eens... Het probleem ligt bij de bijrijder en jij gaat je paard "vervelen" met iets wat handiger "lijkt"... Ik was ooit op een handelsstal, daar zei iemand "ik kan elk paard aan de teugel rijden", paard niet voorwaarts en zagen maar ;) Ja, het paard loopt "aan de teugel" maar je wilt niet weten hoe.

Je moet het probleem aanpakken bij de oorzaak. Zelf geen voorstander van hulpteugels, in mijn ogen zorgen ze vooral voor "storing"... Dus dat speelt ook mee. Laat je bijrijder dus lessen of zoek een andere :)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:34

ben het met je eens dat als een ruiter geen ervaring heeft dat je er zeker geen slof aan moet hangen dat kan jouw paard eerder schaden dan dat zij er baat bij heeft.
Heeft jou bijrijder les???
En waardoor heeft zij geen uithoudingvermogen (als ik dat mag vragen)

En waarom heb je haar als bijrijder gekozen? want dan heeft zij toch wel iets waarvan jij denkt die wil ik wel op mijn paard hebben.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:44

Soms is het lastig als het paard niet op automatische piloot nageeft en de ruiter nog de balans mist en vooral de praktijkervaring om te weten waar je naar toe moet rijden! Allemaal makkelijk roepen dat zo iemand dan maar niet mag rijden :')

Ik vind dat les altijd een vereiste is, sowieso onder begeleiding aan de slag gaan, maar een hulpteugel kan zeker tijdelijk helpen om de ruiter net even te kunnen focussen op haar zit en hulpen, en haar juist ontmoedigen om met de handen te gaan prutsen. In dit opzicht vind ik het vaak een enorm voordeel. En dan rijden maar: paard goed vooruit zetten, figuren, wijken, tempocontrole, en de motor moet draaien, en intussen zorgt de hulpteugel voor stabiliteit en eventueel dat beetje wachten vooraan.

Het kan zéér moeilijk zijn als onervaren ruiter om de juiste vormspanning aan te houden in het lichaam die nu eenmaal nodig is om een paard aan de zit (en dus ook nageeflijk) te laten lopen, ik vind daarom een hulpteugel zeker niet altijd verkeerd.

Als het paard fijn loopt op een elastiek, dan doen, hangt ervan welke je paard al kent en graag op loopt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:54

Dat "zonder prutsen" kan ook als bijrijder op het paard aan de longe gezet wordt, kan de ruiter ook geheel op zichzelf de focus richten. Maar ik heb het vermoeden dat het in het geval van TS gaat om een goede kennis of wellicht een familielid.
Want een dame van "oudere" leeftijd en paarden-ervaren, zou al het bovenstaande al moeten weten.
De dame (bijrijdster) komt ieg geval bij mij niet paarden-ervaren over.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:14

Aan de longe beginnen is idd een goeie! Maar op een gegeven moment moet je ook gaan rijden, niet alleen meezitten, maar paard vanuit de zit aansturen, en aan de longe is dat niet zo simpel, tenzij met teugels er al bij, en dan kun je net zo goed los.

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 18:58

Ik heb voor dezen bijrijder gekozen omdat ik zwanger ben en het inderdaad een familie lid is die ik graag een plezier wil doen zodat ze lekker onder de paarden is.
Ze rijd 1 hoogstens 2x per week en heeft les of ik ben erbij.
Ze rijd haar netjes, alleen heeft sinds de dood van haar paard er lang uitgelegen en haar conditie is nog slecht. Plus ze rijd nu een paard wat op Z niveau klaar is op een trainings stal (mijn merrie)
En komt van een manege af, dus dat is ookal een verschil.
Mijn paard word alle anderen dagen door een amazone getraind op hoog niveau. dus die 1a2 x maken niks uit in mijn ogen want ze doet niks fout, aangezien ze een drafje en glapje doet maar ze wil ook graag iets verder, en mijn merrie kan alles dus is het een fijn leerpaard voor haar.
Maar is wel moeilijk nagelfelijk te rijden. Dus vind ik een elastiek in mijn ogen een oplossing.

Dressuur gaat inderdaad niet om een krulletje, maar heb jij ooit een paard gezien dat vanzelf in een krulletje loopt. ik wil mijn paard daarom niet vast zetten zoals ik al aangaf, maar wil ze beiden helpen.
En druk oefend ze totaal niet uit, dat is juist het punt waarom ik wil helpen met een bijzet teugel zodat ze het gevoel kan krijgen.. ipv op alles tegelijk moet letten. kunt niet en en en en is erg verwarrend ook voor paard.

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 19:05

poes schreef:
Soms is het lastig als het paard niet op automatische piloot nageeft en de ruiter nog de balans mist en vooral de praktijkervaring om te weten waar je naar toe moet rijden! Allemaal makkelijk roepen dat zo iemand dan maar niet mag rijden :')

Ik vind dat les altijd een vereiste is, sowieso onder begeleiding aan de slag gaan, maar een hulpteugel kan zeker tijdelijk helpen om de ruiter net even te kunnen focussen op haar zit en hulpen, en haar juist ontmoedigen om met de handen te gaan prutsen. In dit opzicht vind ik het vaak een enorm voordeel. En dan rijden maar: paard goed vooruit zetten, figuren, wijken, tempocontrole, en de motor moet draaien, en intussen zorgt de hulpteugel voor stabiliteit en eventueel dat beetje wachten vooraan.

Het kan zéér moeilijk zijn als onervaren ruiter om de juiste vormspanning aan te houden in het lichaam die nu eenmaal nodig is om een paard aan de zit (en dus ook nageeflijk) te laten lopen, ik vind daarom een hulpteugel zeker niet altijd verkeerd.

Als het paard fijn loopt op een elastiek, dan doen, hangt ervan welke je paard al kent en graag op loopt.

Kan me hier heel goed in vinden, zo dacht ik er ook over.
Ik zelf rijd haar nooit met hulp teugels, heel soms heb ik haar met slof gereden.
alleen aan de longe gebruik ik nog een slof teugel of elastiek, verder ben ik niet bekend met hulp teugels omdat ik er ook geen voorstander van ben. Elastiek heb ik nooit echt gezien zoals de rest van de hulp teugels aangezien ze nog alle vrijheid hebben....

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:07

Ehm, dom vraagje hoor, maar een paard dat gewoon getraind wordt etc... Hoort die niet automatisch al makkelijker te reageren? Als ik bijvoorbeeld naar mijn pony kijk, die loopt bij een kindje van 6 al netjes zolang ze maar niet in zijn mond zitten... (Pony doet dit heel makkelijk en bijna automatisch, niet precies correct aan de teugel (vaak iets te "lang" nog) maar wel goed...

Dus snap niet dat het niet makkelijker gaat als iemand hem goed rijdt... Kan ook aan mij liggen hoor ;) maar ik heb het ook mij mijn verzorgpaard gemerkt. Af en toe reed het nichtje er nog op, die was strenger in haar handen, en ik merkte daarna dat het paard meer ging hangen, anders reageren.

Bij een paard dat goed gereden word, consequent etc, zou wat beendruk al genoeg zijn om het aan het lopen te krijgen. Tenminste, zo zie ik het... Dus conditie zou niet eens echt nodig zijn dan? (Je bent niet constant aan het drijven mag ik hopen?)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:24

Lianne86 schreef:
Ehm, dom vraagje hoor, maar een paard dat gewoon getraind wordt etc... Hoort die niet automatisch al makkelijker te reageren? Als ik bijvoorbeeld naar mijn pony kijk, die loopt bij een kindje van 6 al netjes zolang ze maar niet in zijn mond zitten... (Pony doet dit heel makkelijk en bijna automatisch, niet precies correct aan de teugel (vaak iets te "lang" nog) maar wel goed...

Dus snap niet dat het niet makkelijker gaat als iemand hem goed rijdt... Kan ook aan mij liggen hoor ;) maar ik heb het ook mij mijn verzorgpaard gemerkt. Af en toe reed het nichtje er nog op, die was strenger in haar handen, en ik merkte daarna dat het paard meer ging hangen, anders reageren.

Bij een paard dat goed gereden word, consequent etc, zou wat beendruk al genoeg zijn om het aan het lopen te krijgen. Tenminste, zo zie ik het... Dus conditie zou niet eens echt nodig zijn dan? (Je bent niet constant aan het drijven mag ik hopen?)

niet helemaal mee eens. Een ruiter moet wel in balans en dus in de beweging mee zitten om een paard fijn aan het lopen te krijgen.
maakt niet uit welke africhting een paard heeft, balans van de ruiter blijft het belangrijkst. en als ik net las wat de bijrijdster heeft gereden kan het daar wel wat aan schorten. (wat natuurlijk goed te leren is en zeker als ze les heeft)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:26

poes schreef:

Mee eens!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:27

@ Lianne: het ene paard loopt met iedere ruiter nageeflijk, en het andere paard geeft dit cadeau pas als alles klopt.

Ik denk dat de bijzet een fijne hulpteugel is om het de ruiter gemakkelijker te maken. Het gaat er nu om dat de ruiter leert voelen hoe het paard voelt als het nageeft. Wel moet de bijzet echt ruim staan, het is niet de bedoeling dat het paard gedwongen wordt rond te gaan lopen. Iemand dwingen tot ontspanning is imo niet mogelijk, en ontspanning is DE voorwaarde voor nageven.

Het paard wordt goed bijgereden, dus ik zie er geen kwaad in om deze ruiter te helpen met een bijzet. Misschien een idee om te beginnen met een bijzet, en die er naar een half uurtje af te halen? Dan kan ze daarna proberen om het zelf voor elkaar te krijgen, maar is het paard al wat losser door het eerste half uur.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:35

Jeja schreef:
Ik heb voor dezen bijrijder gekozen omdat ik zwanger ben en het inderdaad een familie lid is die ik graag een plezier wil doen zodat ze lekker onder de paarden is.
Ze rijd haar netjes, alleen heeft sinds de dood van haar paard er lang uitgelegen en haar conditie is nog slecht. Plus ze rijd nu een paard wat op Z niveau klaar is op een trainings stal (mijn merrie)
Mijn paard word alle anderen dagen door een amazone getraind op hoog niveau. dus die 1a2 x maken niks uit in mijn ogen want ze doet niks fout, aangezien ze een drafje en glapje doet maar ze wil ook graag iets verder, en mijn merrie kan alles dus is het een fijn leerpaard voor haar.
Maar is wel moeilijk nagelfelijk te rijden. Dus vind ik een elastiek in mijn ogen een oplossing.

Dressuur gaat inderdaad niet om een krulletje, maar heb jij ooit een paard gezien dat vanzelf in een krulletje loopt. ik wil mijn paard daarom niet vast zetten zoals ik al aangaf, maar wil ze beiden helpen.
En druk oefend ze totaal niet uit, dat is juist het punt waarom ik wil helpen met een bijzet teugel zodat ze het gevoel kan krijgen.. ipv op alles tegelijk moet letten. kunt niet en en en en is erg verwarrend ook voor paard.

Dan wordt ze alleen maar moeilijker nageeflijk te rijden, want je maakt een paard met een elastiek alleen maar harder en stugger in de mond.

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 19:36

Angela schreef:
@ Lianne: het ene paard loopt met iedere ruiter nageeflijk, en het andere paard geeft dit cadeau pas als alles klopt.

Ik denk dat de bijzet een fijne hulpteugel is om het de ruiter gemakkelijker te maken. Het gaat er nu om dat de ruiter leert voelen hoe het paard voelt als het nageeft. Wel moet de bijzet echt ruim staan, het is niet de bedoeling dat het paard gedwongen wordt rond te gaan lopen. Iemand dwingen tot ontspanning is imo niet mogelijk, en ontspanning is DE voorwaarde voor nageven.

Het paard wordt goed bijgereden, dus ik zie er geen kwaad in om deze ruiter te helpen met een bijzet. Misschien een idee om te beginnen met een bijzet, en die er naar een half uurtje af te halen? Dan kan ze daarna proberen om het zelf voor elkaar te krijgen, maar is het paard al wat losser door het eerste half uur.

Daar dacht ik ook al aan, of haar even van te voor te longeren met bijzet dat ze wat losser is.
Helaas heb ik geen automaatje :o Maar een liever lui doen moe merrie.

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 19:41

saskiakefie schreef:
Jeja schreef:

Dan wordt ze alleen maar moeilijker nageeflijk te rijden, want je maakt een paard met een elastiek alleen maar harder en stugger in de mond.

Zo zie ik het niet, als je er nu een bijzet aanhangt waar ze geen kant op kan ben ik het met je eens.
Maar met elastiek natuurlijk niet met borst op de kin stand geeft het net dat stukje hulp. want liefste loopt ze lekker rond en doet ze niks.
Met elastiek kun je haar nog zo in de houding zetten zoals jij wilt, en voorwaarts neerwaarts of bovenin ( al zijn ze zover nog niet :o )

Denk als ik haar laat rijden, en prutsen van voor met los vast contact dat ik straks wel een heel stug paard heb ja....

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:44

saskiakefie schreef:
Jeja schreef:

Dat lijkt me niet van toepassing met de ruiter erop die haar er vandaan kan rijden. En er is begeleiding bij.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:44

Tja hé weet je wat het is, of ze komt niet aan dat hoofd en ze gaat gewoon recreatief rijden, of ze gaat wel dressuurmatig rijden maar begint gewoon bij het begin en als haar houding nog niet voldoende is en dit paard haar daar niet mee helpt, dan kan ze beter op een 'makkelijk' paard gaan rijden, zo zie ik het in ieder geval. Ik vind niet dat dat paard moet opdraaien voor onkunde van de ruiter... ;)

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 19:46

Uit de reacties kan ik wel concluderen dat het dus wel het proberen waard is voor de ruiter net even dat stukje hulp te geven.....

Alvast bedankt voor jullie meningen !

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 19:50

saskiakefie schreef:
Tja hé weet je wat het is, of ze komt niet aan dat hoofd en ze gaat gewoon recreatief rijden, of ze gaat wel dressuurmatig rijden maar begint gewoon bij het begin en als haar houding nog niet voldoende is en dit paard haar daar niet mee helpt, dan kan ze beter op een 'makkelijk' paard gaan rijden, zo zie ik het in ieder geval. Ik vind niet dat dat paard moet opdraaien voor onkunde van de ruiter... ;)

Ze rijd haar onwijs goed voorwaarts, en menig ruiter kl** van voor . voor dat de motor achter aan is.
Ze snapt het wel, de bassis is er. Maar elk paard is anders!
En of ik haar nu op een ezel zet, ook die gaat niet vanzelf met het hoofdje naar onder.
En als mijn merrie niet netjes in de houding loopt, en niet over de rug... Word de houding van de ruiter er ook niet beter op...
Of vergis ik me nu :o ;)

Als ik mijn merrie aan de longe zet, met elastiek heeft dit vrijwel het zelfde efect, alleen nu zit er iemand op die eraan rijd en alleen nog aan haar houding moet werken voor ze teveel met paard bezig is rond te krijgen en zo als een zoutzak erop zit....

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:52

Jeja schreef:
saskiakefie schreef:

Ze rijd haar onwijs goed voorwaarts, en menig ruiter kl** van voor . voor dat de motor achter aan is.
Ze snapt het wel, de bassis is er. Maar elk paard is anders!
En of ik haar nu op een ezel zet, ook die gaat niet vanzelf met het hoofdje naar onder.
En als mijn merrie niet netjes in de houding loopt, en niet over de rug... Word de houding van de ruiter er ook niet beter op...
Of vergis ik me nu :o ;)

Als ik mijn merrie aan de longe zet, met elastiek heeft dit vrijwel het zelfde efect, alleen nu zit er iemand op die eraan rijd en alleen nog aan haar houding moet werken voor ze teveel met paard bezig is rond te krijgen en zo als een zoutzak erop zit....

Inderdaad, Prachtige kans voor haar om te leren voelen op een goed getraind paard.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:57

Je houding kan natuurlijk nog beter eruitzien en fijner voelen als je paard goed en stabiel loopt, maar het is geen reden dat de houding niet goed hoeft te zijn. Een goede basishouding kan prima zonder dat het paard nageeflijk loopt. Je merrie loopt niet voor niks niet nageeflijk. Een hulpteugel moet je gewoon niet gebruiken, daar wordt echt niemand beter van. Het is ook niet eerlijk tegenover het paard zoals ik hierboven al schreef. Ik denk dat ze beter eerst zitlessen kan nemen en dan pas het paard goed willen rijden en dat begint niet met aan de teugel rijden... Aan de teugel is niks anders als een resultaat en moet geen doel opzich zijn!