dekenzoektocht is begonnen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Deveneyyy

dekenzoektocht is begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 11:49

Heey Bokkers,

De dekenzoektocht is hier begonnen, en ik wil vragen of jullie mij hiermee willen helpen.
Ik heb nu dik 4 week mijn paard, en weet dus verder niet of hij het snel koud heeft etc.
Zijn vorige jaren stond hij s'winters 24/7 op stal, en straks komt hij overdag buiten en s'avonds op stal.
De stallen bevinden zich in een grote kapschuur, dus de kou komt wel binnen..

Ik heb al zoveel dekens voorbij zien komen, en word er stapelgek van :+ :+
Mijn voorkeur gaat uit naar een Nika deken, of zoals hier op de markt van een bokker

Dus welke dekens moet ik aanschaffen? En welke zal hij s'nachts op moeten?
Verwisselen van de dekens kan.

Alvast bedankt

Anoniem

Re: dekenzoektocht is begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:52

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 11:52

ik weet het, maar ik wil toch graag echt info wat het beste voor mijn paard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:55

_Teddybeer_x schreef:

Daarbij is er een centraal topic [SV] Wie staat er nu al in de dekens? #02 En ieder paard is anders, Wij kunnen niet vanaf de pc bekijken wat het beste is voor jou paard. Dus de tips die daar gegeven worden kun je voor je eigen paard gebruiken. Kwestie van aanvoelen. Er is geen richtlijn die altijd goed is ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:02

_Teddybeer_x schreef:

Dat is helemaal afhankelijk van wat jij wil met je paard, niemand kan met de weinige informatie die je geeft je zomaar vertellen wat voor dekens je nodig hebt. Hoe kort in het haar wil je hem hebben en hoeveel tijd wil je eraan besteden?

Ik heb zelf altijd gewone staldekens en gooi er dan een ongevoerd regendeken overheen als ze naar buiten gaan. Staldekens zijn niet zo enorm duur en gemakkelijk aan te passen aan de temperatuur, eventueel met behulp van een onderdeken. Maar dan moet er wel iemand zijn die telkens als je paard buiten en binnen gaat de regendeken er op/afhaalt. Verder gebruik ik fleece of wollen dekens als ze bezweet zijn. In- en uitstappen met deken doe ik alleen als de temperatuur echt naar het vriespunt gaat.

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 12:05

0000 schreef:
_Teddybeer_x schreef:

Dat is helemaal afhankelijk van wat jij wil met je paard, niemand kan met de weinige informatie die je geeft je zomaar vertellen wat voor dekens je nodig hebt. Hoe kort in het haar wil je hem hebben en hoeveel tijd wil je eraan besteden?

Ik heb zelf altijd gewone staldekens en gooi er dan een ongevoerd regendeken overheen als ze naar buiten gaan. Staldekens zijn niet zo enorm duur en gemakkelijk aan te passen aan de temperatuur, eventueel met behulp van een onderdeken. Maar dan moet er wel iemand zijn die telkens als je paard buiten en binnen gaat de regendeken er op/afhaalt. Verder gebruik ik fleece of wollen dekens als ze bezweet zijn. In- en uitstappen met deken doe ik alleen als de temperatuur echt naar het vriespunt gaat.

Dankjewel!

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 12:11

Zoals ik zei, ik ken mijn paard nog niet lang en heb dus geen idee hoe het gaat deze winter..
Stal+regendeken lijkt mij in eerste instantie wel een optie, zal een staldeken s'nachts warm genoeg zijn?
Het zijn stallen in een kapschuur, en weet niet hoe de temperatuur daar s'winters binnen is..

Ik kan het altijd proberen, en kijken hoe het verloopt..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:18

_Teddybeer_x schreef:
Zoals ik zei, ik ken mijn paard nog niet lang en heb dus geen idee hoe het gaat deze winter..
Stal+regendeken lijkt mij in eerste instantie wel een optie, zal een staldeken s'nachts warm genoeg zijn?
Het zijn stallen in een kapschuur, en weet niet hoe de temperatuur daar s'winters binnen is..

Ik kan het altijd proberen, en kijken hoe het verloopt..

Dat is het nou net, warm genoeg zal het vrijwel altijd zijn. Als ik mijn paard bijvoorbeeld een 150 grams staldeken opleg, krijgt hij het echt niet koud. Hij krijgt dan alleen wel veel te veel haar om nog fanatiek mee te rijden...Veruit de meeste paarden passen zich gewoon aan aan wat je eroplegt. Je kan ook niet van niks naar 300 gram gaan bijvoorbeeld, want tegen de tijd dat de temperatuur zo laag is dat je die deken eropgooit, is je paard al veel te ver in de aanmaak van winterhaar. Dus kijk naar hoe dun je hem in het haar wilt houden, begin op tijd en bouw het aantal grams zover op als jij denkt dat nodig is.