Ander bit? welke?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Ander bit? welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 11:23

Hallo bokkers!

Ik rijd nu ongeveer 3 jaar met hetzelfde bit. Dubbel gebroken bustrens. Eigenlijk nooit echt problemen mee gehad,
naast dat ze extreem gevoelig is in haar mondje en soms heel sterk reageert hierdoor.
Zag ik verder nooit problemen in want ik wist niet anders.

Laatst werd er door een jury tegen mij gezegd dat ze wel erg sterk reageert op dit bit,
Ik ben erop gaan letten en het klopt inderdaad.

Dom natuurlijk dat me dit niet eerder opviel, maar ben niet anders gewend.

Nu ik het weet wil ik graag weten wat het alternatief is?
Dus vriendelijker en rustiger bit wat minder streng inwerkt.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen?!

x_Quinta_x

Re: Ander bit? welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:29

Je kan eens een ongebroken watertrens proberen.
Doordat ie ongebroken is, ligt hij rustiger in de mond en port er ook geen scharnierpunt(en) in zijn gehemelte. Let op een ongebroken bit is geen stang!
Als je met je teugel inwerkt bij een watertrens zullen eerst de ringen draaien en dan pas inwerken op de mond. Dat is toch wat ze mij zeiden in de ruiterwinkel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:54

Het kan ook afhangen van de dikte van je bit en het materiaal.

Vaak is dikker, zachter. Maar als hij te dik wordt, dan wordt hij ook scherp.
Is het bit van rvs gemaakt? Dan zou je ook kunststof kunnen proberen, rubber ben ik zelf geen fan van omdat het kan gaan branden op het moment dat het paard een wat droge mond heeft.

En inderdaad een ongebroken watertrens kan je proberen, of een enkelgebroken bustrens. Het hangt er maar net af van wat je paard fijner vindt. Het werkt allemaal voornamelijk op iets anders in (ongebroken=tong, enkelgebroken=lagen, dubbelgebroken=tong+lagen).

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:15

Kijk eens of je paard wel ruimte genoeg heeft. Mijn paard liep ook fijn op hetzelfde bit in 18mm, maar na een tijdje merkte ik dat als ik mijn teugels oppakte hij erg reageerde op het bit. Bleek dus dat het bit te dik was en hij dus zijn mond niet volledig kon sluiten. Andersom kan ook, dat het bit te dun is en te plaatselijk inwerkt doordat het nog teveel plaats heeft om te bewegen. Nu heb ik een 13mm en hier loopt hij heel fijn op.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:18

Mijn pony was ook erg gevoelig, ik heb er een enkelgebroken appelbit in gedaan, hij loopt nu heerlijk!