Invetten.. Lederolie, ledervet, lederdressing?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Invetten.. Lederolie, ledervet, lederdressing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 12:52

Het zoveelste topic over invetten maak ik nu aan geloof ik.. -O- Toch heb ik het antwoord nog niet gevonden met actuele informatie. :o

Alles is aan vervanging toe en ik heb daarom binnenkort (en een deel nu al) een nieuw zadel, een nieuw hoofdstel, nieuwe leren laarzen en een nieuwe leren singel.. Oftewel, het lijkt mij handig als ik het leer op een goede manier ga onderhouden. Momenteel gebruik ik lederolie en daar ben ik tevreden over. Maar ik heb ergens gelezen dat dit heel slecht is voor de stiksels en hierdoor de garantie vervalt als je lederolie gebruikt.

Mijn zadelmaker heeft mij een pot MSFC vet (geen idee wat daar de ingredienten van zijn..) mee gegeven voor het onderhoud van het zadel, dit gebruik ik dus ook voor het zadel maar het een is kleine pot dus heb vrij snel een nieuwe nodig.

In een ander topic kwam ik erg enthousiaste verhalen tegen over lederdressing, daar had ik nog nooit van gehoord eigenlijk :+ .

CelestinaH

Re: Invetten.. Lederolie, ledervet, lederdressing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:56

Ik gebruik bijna alleen maar zadelzeep, dit is van verschillende merken verkrijgbaar en met verschillende samenstelling en eigenschappen.
Toch kom ik meestal gewoon uit bij mn oude vertrouwde blok zeep.
Invetten is door het gebruik van deze zeep bijna nooit nodig, ik heb nl toch het idee dat de stiksels kapot gaan van ieder soort vet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:05

Ik gebruik altijd gewoon zadelvet, zadel is al 15 jaar oud en ziet er nog uit als 5 jaar oud.
Is een leren zadel, en heb nooit wat hoeven te vervangen of laten maken, de riemen en stiksels ook niet, singel ook niet.
Gewoon van een van de goedkoopste potten vet van de welkoop :)

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:28

Ik ben trouw gebruiker van lederdressing :). Reinigt goed, tast geen stiksels aan, trekt snel in en alles blinkt weer als een spiegel. Lederolie vind ik persoonlijk te vet en trekt niet snel in. Zadelzeep werkt heel goed, alleen dan vind ik het altijd fijner om er ook nog een product na te gebruiken, omdat ik dat mooier vind (blinkt wat harder), maar dat is persoonlijke smaak :). Dan gebruik ik liever 1 product, en de zadelmaker adviseerde mij lederdressing, 1x geprobeerd en nooit meer vanaf gestapt!

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:30

ik gebruik lederdressing, mijn zadelmaker heeft me ook afgeraden om bijvoorbeeld olie te gaan gebruiken daar worden je wrongen sponzen van. voor mijn laarzen heb ik petrie spul dat werkt super. voor de rest na het rijden een natte doek over me singel,

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:35

Ik heb een pot ledervet staan waar ik mijn spul mee insmeer... En t ziet er nog steeds goed uit!

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:55

olie is goed voor ouder leer, zou het daarom niet voor nieuw tuig gaan gebruiken. Ik gebruik voor mijn zadel zadelzeep (omdat ik veel buiten rijd door weer en wind) dit lost zweet en vuil op en daarna invetten met ledervet. Balsem is ook fijn. Voor mijn hoofstel heb ik een spray van Passier, even sprayen en klaar!
Leren laarzen kun je beter alleen schoonmaken/poetsen met producten die daarvoor gemaakt zijn, anders worden de laarzen heel slap

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:57

Ik gooi erg stug leer gewoon in de sla olie. De rest gewoon invetten. Maakt denk ik weinig uit welk merk, als het maar hydrateert.