Grandeur Barebackpad (dressuur) ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Grandeur Barebackpad (dressuur) ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 17:59

Heeft iemand al ervaring met de Grandeur Barebackpad, deze op precies te zijn:

http://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-29 ... -dressuur/

Hij ziet er wel erg comfortabel uit :o

Wat ik me afvraag, als er 3 inlage vakken zijn, waarom is deze barebackpad dan nog steeds niet geschikt om met beugels te rijden? Onder een boomloos zadel gooi je vaak toch ook maar 1 paar inlages?

Ik vind het nogal veel geld voor enkel een barebackpad, ondanks dat hij het vast meer dan waard is. :o

Kirsha

Re: Grandeur Barebackpad (dressuur) ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:04

De Grandeur beugelriemen raken los bij een val van het paard, let op: er kunnen alleen Grandeur beugelriemen bij deze barebackpad gebruikt worden. Deze kunnen niet gebruikt worden voor opstijgen, hiervoor moet je een opstijghulpje of verhogingje gebruiken. De beugelriemen zijn er in drie lengtes. Door het 3 kamer inlages systeem heeft de beugelophanging veel minder invloed op de ruggengraat echter is het nog niet te vergelijken met een zadel.

Ik vind het ook een aardige berg geld, en dan vond ik mijn Christ al duur. Waarom zou je er eigenlijk beugels aan willen hebben? De waarschuwing die op deze site staat is gewoon algemeen omdat er ook veel 'simpele' bbp's zijn waar je gewoon echt geen beugels aan wil hebben omdat je dan je paard vergalt. Denk dat het bij deze best kan hoor. Maar zoals de site zelf al aangeeft, het blijft iets anders dan een zadel.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 18:07

Ja dat begrijp ik, en ik zie hun tekst ook dat het niet te vergelijken is met een zadel. Echter begrijp ik het niet goed omdat je onder een boomloos zadel ook maar enkele inlages gebruikt en dat de druk wel goed verdeelt. Waarom dan drie dubbele niet onder een barebackpad....

Even los daarvan lijkt het me niet handig hoor gezien het ophangsysteem, lijkt me dat die zoveel druk ook niet aan kan. Maar dat even los van de inlages :)

Ik zit te wachten tot ze iets vergelijkbaars maken, maar dan wel geschikt met beugelriemen en dus als zadel te gebruiken, omdat het er zo comfortabel uit ziet :+

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:12

Bij een boomloos zadel gebruik je inderdaad meestal maar een dekje met enkele inlages, maar vergeet niet dat die zadels veel verder doorontwikkeld zijn. Een barebackpad is van oorsprong nu eenmaal niet bedoeld voor beugels en hoewel ik stiekem denk dat het bij deze wel zou kunnen (desnoods met nog een speciaal dekje eronder) durf ik het ook niet met 100% zekerheid te zeggen :+ Het wachten is op pmarena zich meldt als expert op dit gebied :D

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 18:16

laten we inderdaad de experts even afwachten, ik ben wel benieuwd :)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:26

anne_bento schreef:
Wat ik me afvraag, als er 3 inlage vakken zijn, waarom is deze barebackpad dan nog steeds niet geschikt om met beugels te rijden? Onder een boomloos zadel gooi je vaak toch ook maar 1 paar inlages?

Voor een goede drukverdeling heb je een groot oppervlak nodig èn hard/stug materiaal. Dat zit niet in een barebackpad en ook niet in een boomloos zadel (wel in een semi-boomloos zadel).

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 18:40

Een boomloos zadel verdeelt met de juiste pad en inlages de druk prima :-) maar dat is een andere discussie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:45

Vergeet niet dat de meeste boomloze zadels al drukverdeling in het zadel zelf hebben zitten, zoals bijvoorbeeld het VPS-systeem bij barefoot, dat is wel een verschil met een barebackpad. Ook is het schuim in de zittingen van veel boomloze zadels, of het leer waarvan het zadel gemaakt is, wat stugger materiaal. Dat verdeeld ook al wat beter dan alleen zachter bbp-vulling.

Verder zie ik geen voordelen tov de barebackpads van Christ, en die zijn nog iets goedkoper ook volgens mij, dus daar zou ik dan eerder voor gaan. Niet dat ik denk dat ze slecht zijn hoor, Grandeur maak over het algemeen prima spullen dus dat zal deze bbp ook wel zijn.

Marsha777

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:53

Ik heb sinds kort de grandeur bbp dressuur. Ik rij bewust niet met beugels, omdat ik juist mijn zit wil verbeteren door 'zonder zadel' te rijden. Het zit super <3 . Mijn paard loopt er ook lekker mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:53

Dat wat Blijheid zegt dus :)

Een fatsoenlijk merk boomloos zadel heeft al een interne drukverdelende structuur.

Onder bvb. een Barefoot met VPS is een pad met inlages puur voor de ruggengraatvrijheid.

Er is simpelweg voor gekozen om de zadelkussens over zadel en dekje te verdelen zodat het geheel nog wat langs elkaar heen kan bewegen en zich beter aan kan passen aan verschillende rondingen van de rug.

Je hebt dan wel de schokdempende / drukverdelende eigenschappen van het materiaal maar ook doordat het 2 dunnere laagjes zijn meer flexinbiliteit en aanpassingsvermogen dan wanneer beide laagjes als 1 dikke laag onder het zadel vastgemaakt zouden zijn als normale zadelkussens :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 10:58

Marsha777 schreef:
Ik heb sinds kort de grandeur bbp dressuur. Ik rij bewust niet met beugels, omdat ik juist mijn zit wil verbeteren door 'zonder zadel' te rijden. Het zit super <3 . Mijn paard loopt er ook lekker mee.

Het je misschien foto's? Ik vind het nogal een bedrag om even te proberen, jammer dat ze niet als testproduct beschikbaar zijn..

Pmarena en Blijheid, bedankt voor jullie reacties! Een barebackpad blijft dus ondanks inlages e.d. niet geschikt om met beugels te gebruiken. Jammer, voor dat geld zou ik liever een boomloos zadel aanschaffen dan.

Marsha777

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:00

Weet niet waar je woont, maar je mag hem best even testen om te kijken hoe het rijd en hoe je paard erop reageert?
Ik heb foto's, even kijken hoe ik ze kan plaatsen hier ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:01

Mwoah, ik vind het persoonlijk geen enkel probleem om met een Christ Butterfly te rijden met daaronder nog een Christ pad voor boomloze zadels met daarin Heavy Duty inlages. Lichtrijden en verlichte zit: prima.

Rena loopt er als een trein onder en ik zit er lekker in. Terwijl madam al heel wat zadeltjes gevoeld heeft en heel duidelijk laat merken als het haar niet zint (braaf paard) :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:05

Oke, dus al zou ik onder deze barebackpad de heavy duty inlages doen zou het goed kunnen gaan. Ik hou het in gedachten, ben zelf niet heel zwaar, rij niet overdreven licht en spring niet, maar wil er wel langere buitenritten mee maken waarbij we ook lange stukken draven.

Marscha777: ik pm je even!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:09

De Hd-inlages moet je zien als een soort VPS-light voor zadels die geen VPS hebben.

Is op zich heel simpel gewoon een drukverdelend plaatje in een verdikte "stevige" inlage...maar ik vind het echt helemaal top +:)+

Is soepel, flexibel, schokdempend en comfortabel en je hebt extra bescherming door dat plaatje.

Marsha777

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:11

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:26

Ik ga dit even volgen. Heb nu een jonge tinker, en zolang mijn zadel hem nog past is dat prima. Maar zal toch een keer aan iets nieuws moeten. Vind de Christ Iberica Plus en de Grandeur Barok echt geweldig. Maar ben nu info aan het zoeken of het wel slim is om er een paard op in te rijden. Lichtrijden is niet het probleem. Maar om alleen een bbp te hebben zonder een extra zadel. Wat vinden jullie?

Marsha777

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:31

Vanwege de inlagen in die van de christ en de grandeur mag je er wel vaker oprijden (zoiezo niet elke dag schijnt niet goed te zijn). Ik heb nu ook alleen nog een bbp, omdat ik op mijn aangemeten zadel aan het wachten ben. Ik denk om in te rijden dat dat geen probleem hoeft te zijn, het is ook lekker licht en zacht voor een jong paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:38

Tja, 100% garantie dat een boomzadel perfect ligt krijg je toch ook niet... en dan vind ik dat soepele zadels toch meer voordelen bieden :)

Maar dat is aan ieder voor zich om zelf te beslissen waar die zich het fijnst bij voelt :)

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:41

Het is ook niet de bedoeling dat ik er elke dag op ga zitten. Denk ongeveer 2-3 keer per week. We zijn nu nog erg gericht op het grondwerk aan de hand en dat is de eerste paar jaar toch het belangrijkste.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:46

Ik zou hem wel volledig als zadel willen gebruiken maar zien wel nadelen op regenachtige dagen, dan zou ik toch wat huiverig zijn deze te gebruiken maar wil wel door kunnen trainen als het een week lang regent :-)
Zie toch teveel nadelen ben ik bang..

Marsha777

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:52

2-3 keer per week doe ik ook met mijn paard. De rest idd grondwerk. Dan moet het makkelijk kunnen hoor.
Als het regent, ga ik er ook mee rijden, het kan wel wat hebben hoor voor dat geld ;)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:55

Ja dat zal inderdaad ook wel voor dat geld :D ik rij minstens 4 keer per week waarvan 2 keer een lange buitenrit.. Ben bang dat dit dan toch niet helemaal geschikt is..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:01

Ik vind 'm er nog wel redelijk 'zadelachtig' uitzien wat betreft de vorm.

Het echte barebackpadgevoel, dus dat je 'los' op je paard zit en alleen een dikke pad hebt om de rug van je paard te beschermen, zie ik hierin toch minder ...
Ik denk dat je met deze pad ook veel minder je paard onder je voelt.

Zelf heb ik de FRA barebackpad en die bevalt echt prima. Zit heerlijk zacht en je voelt heel goed wat je paard onder je doet. Eigenlijk net als rijden zonder zadel, maar dan met het comfort van de wollen pad voor zowel je paard als je zelf. :-)

Marsha777

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:27

Je voelt net zoveel als met zo'n dun bbp, ik voel alles heel goed wat mijn paard doet. Je ziet het misschien minder, maar als je er nog nooit meegereden hebt, weet je het niet.
Het ziet er inderdaad zadelachtig uit, dat vond ik persoonlijk het mooiste, en natuurlijk het zachte wollen gedeelte waar je op zit.