Mijn paardje heeft een heel erg gevoelige tong, weinig ruimte tussen haar kaken en daarom is het redelijk moeilijk het perfecte bitje te vinden. De problemen: Ze heeft het moeilijk met ontspannen, kruipt achter de teugel, ze zit overactief te kauwen op het bit en het lijkt alsof ze problemen heeft met haar hoofd in dezelfde positie te houden. Ze loopt ook vaak weg over haar schouder. Ze doet ook steeds moeilijk bij het aandoen van haar hoofdstel, wat ook indicatie kan zijn.

Ik heb een goede lesgeefster en ik weet dat er nog werkpunten zijn, maar dit probleem heeft niets te maken met hoe ik ze rijdt. Ze heeft er ook last van tijdens het longeren/vrij lopen. Rijtechnische commentaren zijn niet persé nodig. Wanneer ze achter de teugel wil kruipen, activeer ik haar achterhand, waardoor ze weer zoekt naar de aanleuning, dit is dan goed voor 2 seconden en daarna blijft ze 'last' hebben van het bit.
Wat opzoek werk later: bit past niet/verdraagt ze niet ten volle. (oh ja, ik rijd nu met een KK Ultra watertrens met 'Aurigan' dubbelgebroken mondstuk)
Al deze dingen samen genomen kwam ik uit bij Myler. Het bitje dat ik wil, zou de druk minder zetten op haar gevoelige tong, en door dat de verschillende kanten afzonderlijk te gebruiken zijn, zou het makkelijker zijn voor haar om haar balans te bewaren. Het zbit zou het ook voor het paardje makkelijker maken om aanleuning te houden en te ontspannen.
Nu ik vind het helemaal niet erg om veel geld uit te geven aan een goed bit (KK was ook niet goedkoop.), maar ik wil toch graag even weten of er iemand al ervaringen heeft met Myler bitjes en meer bepaald met het Level 2 - Comfort trens - Egg ring bitje.
Alvast bedankt!
Groetjes,
Kayleigh