Ervaring met Myler Level 2 - Comfort trens met Egg ring?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kay_CMoll

Ervaring met Myler Level 2 - Comfort trens met Egg ring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 15:05

Hoi iedereen,

Mijn paardje heeft een heel erg gevoelige tong, weinig ruimte tussen haar kaken en daarom is het redelijk moeilijk het perfecte bitje te vinden. De problemen: Ze heeft het moeilijk met ontspannen, kruipt achter de teugel, ze zit overactief te kauwen op het bit en het lijkt alsof ze problemen heeft met haar hoofd in dezelfde positie te houden. Ze loopt ook vaak weg over haar schouder. Ze doet ook steeds moeilijk bij het aandoen van haar hoofdstel, wat ook indicatie kan zijn. :)

Ik heb een goede lesgeefster en ik weet dat er nog werkpunten zijn, maar dit probleem heeft niets te maken met hoe ik ze rijdt. Ze heeft er ook last van tijdens het longeren/vrij lopen. Rijtechnische commentaren zijn niet persé nodig. Wanneer ze achter de teugel wil kruipen, activeer ik haar achterhand, waardoor ze weer zoekt naar de aanleuning, dit is dan goed voor 2 seconden en daarna blijft ze 'last' hebben van het bit.

Wat opzoek werk later: bit past niet/verdraagt ze niet ten volle. (oh ja, ik rijd nu met een KK Ultra watertrens met 'Aurigan' dubbelgebroken mondstuk)

Al deze dingen samen genomen kwam ik uit bij Myler. Het bitje dat ik wil, zou de druk minder zetten op haar gevoelige tong, en door dat de verschillende kanten afzonderlijk te gebruiken zijn, zou het makkelijker zijn voor haar om haar balans te bewaren. Het zbit zou het ook voor het paardje makkelijker maken om aanleuning te houden en te ontspannen.

Nu ik vind het helemaal niet erg om veel geld uit te geven aan een goed bit (KK was ook niet goedkoop.), maar ik wil toch graag even weten of er iemand al ervaringen heeft met Myler bitjes en meer bepaald met het Level 2 - Comfort trens - Egg ring bitje.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Kayleigh

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Ervaring met Myler Level 2 - Comfort trens met Egg ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:25

Ik heb mijn KWPN'er destijds ook gereden met de Myler level 2 (MB04, zonder sleuven). Het beviel mij voor dat paard goed: paard was veel rustiger met z'n hoofd en mond en hij liep er mooi voorwaarts op. Ook de Arabier die ik er daarna mee reed, reageerde er goed op. Arabier die ik er nu mee heb geprobeerd te rijden vond het daarentegen helemaal niks. Het is dus geen wonderbit! Verschilt dus echt per dier.

Voor paarden met een dikke tong, of weinig ruimte in de mond, kan het een mooie oplossing zijn.

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 15:28

hmm, bedankt voor je reactie! Ik hoop dat zij er ook goed op reageert. Ik heb het nu besteld bij HorseBitBank, waar je het kan "gebruiken" voor 30 dagen en je kan het erna nog teruggeven. Ik hoop dat het past, want heb wel wat medelijden met haar! :(

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:30

De meeste Myler-dealers hebben inderdaad ook zo'n soort proefperiode. Ik was na een week al verkocht. Gebruik hem nu nog al longeerbit, dat bevalt wel goed, maar aangezien ik ben overgestapt naar de western gebruik ik voor het rijden nog een ander (simpel en dus goedkoper) bitje.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:58

Ik rij mijn paard ook met een myler level 2 en wil voor hem niet anders meer. Dit bit past fijn in zijn mond, en hij pakt er een fijnere aanleuning op als op de andere bitten die we geprobeerd hebben.

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 12:26

heb net ook eentje besteld! 30 dagen proef, dus hopelijk loopt ze er ook goed op!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:14

Succes TS! Ik heb ook een myler level 2 bustrens (dus eggbutt), al jaren. Mijn ruin had als ik het zo lees vergelijkbare problemen: duiken, onrustig worden op het bit enz. Eea vanwege fysieke problemen maar de bitten die ik voor hem had geprobeerd vond hij gewoon niet prettig. Voor enkelgebroken mondstukken had hij te weinig ruimte, gewone dubbelgebroken bitten vindt hij te veel wiebelen en met een ongebroken mondstuk kon hij niet slikken. Met de myler die ik nu heb heb je het stille van een ongebroken mondstuk maar je kunt nog wel links en rechts onafhankelijk inwerken. Ook is het bit mooi dun, en vooral licht. Hoe zwaarder (= hoe meer gewicht) een bit, hoe minder goed mijn paard er mee overweg kan. Ik heb ook een bit gehad met een auriganlegering en dat was helemaal niks voor 'm.

Ik hoop dat de myler een oplossing is voor jouw paard, fijn dat je er één kan testen. Ik heb destijds een week een myler van een bokker kunnen lenen en omdat mijn paard er zo fantastisch op reageerde heb ik een eigen gekocht. Die gebruik ik nu zo'n 4 jaar. Inmiddels heb ik ook een billy allen, ook dun, ook licht en ook met een rolletje (maar zonder tongboogje) en daar loopt hij ook fijn op.

Succes!