Het zoveelste zadeltroubles-topic...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Het zoveelste zadeltroubles-topic...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 11:31

Nooit gedacht dat ik ooit nog een zadel-topic aan zou maken want normaal gesproken kan ik me prima redden met eigen kennis/inzicht, veel lezen en natuurlijk mijn (als erg kundig bekend staande!) zadelmaker, maar ik zit echt met de handen in het haar -O- Na inmiddels bijna een jaar aanklooien en een hoop geld richting zadel/zadelmaker, ben ik het zat en ben ik zelf ook echt aan het einde van de ideeën/financiën om dit op te lossen.

Even meteen duidelijk: as dinsdag komt de zadelmaker (wéér). Ik ben dus niet zelf aan aan het modderen :) Maar wie weet is er hier nog iemand met goede tips of dingen die ik over het hoofd zie :)

Het verloop:
Vorig jaar september bleek bij een bezoek van de zadelmaker dat mijn geliefde oude Passiertje 3 cm te breed was geworden voor mijn paard die vanwege ziekte/verhuizing bijna 100 kilo was afgevallen (mocht ook wel ;) ), hij lag nu vol op haar schoft -O- Geen optie om deze zo ver te versmallen, dus zoektocht naar ander zadel gestart. In overleg met de zadelmaker kwamen we op een Hulsebos WB3, Fryso of Euroriding zadel terecht wat voor ons beiden het beste zouden passen qua vorm. Geen dingen als Kieffer/Stubben ivm vorm boom tov rugvorm paard. Boommaat 30/31, uitgesneden kamer, 18 inch. Paard is 1.68m en niet heel kort, dus kon 18 inch met keilkussens best hebben. Voorbeeld van rug van paard (maart 2013):
Afbeelding

Aangezien de zadelmaker zelf niet verkoopt, heb ik een passende Hulsebos aan weten te schaffen van een andere zadelpasser. Voordat hij op paard gebruikt ging worden eigen zadelmaker weer laten kijken, zadel paste maar moest alleen nog opnieuw opgevuld. Dus wij blij en na het compleet vernieuwen van de vulling het rijden weer opgepakt! In het begin ging dit heerlijk, paard ging met de dag fijner en losser door haar lijf lopen onder dit zadel. Fotoshoot gedaan, wat goede voorbeeld geeft van hoe zadel op dat moment lag (paard en ruiter wel met fotoshoot-spanning, dus rijtechnisch een minder tof plaatje ;) ):
Afbeelding

Na een maandje of 2 rijden begon mijn werkwillige maar sensibele paard in maart ineens te staken. Wat begon met bit tussen de kiezen en wegrennen, evolueerde gedurende een week naar steigeren en dreigen zich achterover te laten vallen bij het vragen van een simpele volte in draf. Na wat puzzelen ontdekte ik gevoelige plekken op haar rug, die ook héél snel overgingen in opgeruwde plekken aan beide kanten op de rug aardig symmetrisch (op de foto veel duidelijker te zien dan IRL):
Afbeelding
Hele foute boel dus.

Afbeelding

Paard stilgezet, osteopaat en zadelmaker erbij. Osteopaat vond niks buiten een blokkade in de linkerschouder, zadel veroorzaakte geen blokkades in elk geval. Zadel lag volgens de zadelmaker goed, zou een fractie te lang kunnen zijn in de kussens maar dat was max. een halve cm dus dat zag hij niet als de oorzaak. Ik heb toch maar gevraagd of kussens verkorten kon voor de zekerheid, want er moest toch echt íets zijn waarom ze er zo heftig op reageerde. Zo gezegd zo gedaan, en ziedaar: paard liep als een trein. Dus, probleem opgelost zou je zeggen.

Maar....ondertussen bleven de plekken met opgeruwd haar -O- Werden wel beduidend minder/kleiner, maar helemaal weg wilden ze niet. Vanalles geprobeerd: verschillende dekjes, zonder dekje, paard paar weken zadel-vrij, moltonnetje eronder, uiteindelijk een hele dunne antislipmat gevonden en zowaar: de plekken verdwenen. Paard liep ondertussen als een trein, wat er ook wel en niet onder het zadel lag. Tijdens vakantie in Limburg waarbij paard ritten van 3-4 uur (vrolijk!) liep bleven de plekken ook weg. Zo lag zadel toen (charmante foto maar goed :P ):
Afbeelding

Maar gaandeweg merkte ik dat dekjes de kamer in gingen kruipen, zover dat de hele kamer gevuld raakt en het dekje bij de singellussen op spanning komt te staan. Paard geeft niks aan, ondanks dat ze normaal gesproken zodra er iets ook maar een millimeter niet goed zit stennis gaat schoppen. Die is wat comfort in tuig betreft -gelukkig!- erg zuinig op zichzelf.

Paard geeft dus (nog) niks aan, gebruikt rug voor haar doen erg goed en werkt graag. Ik vind haar de laatste tijd sinds we terug zijn van vakantie wel erg kort in het voorbeen, maar aangezien ze ook veel te kort bekapt was vlak voordat we terug gingen schreef ik dat daaraan toe. Maar wie weet komt dat tóch bij het zadel weg...ik vermoedde dat zadel te smal aan het worden was aan de voorkant. Paard is wel haar vakantiespekjes op ribben/schouder al weer kwijt, maar heeft nog een behoorlijke graspokkel := :') Hoewel die niks te maken zou moeten hebben met ligging vh zadel, dat is vooral het onderste/achterste stuk buik (ze heeft ook altijd wel vrij veel buik, fokmerrie geweest dus het is zo strak allemaal niet meer :(:) :+ ).

Proef op de som: antislipmat ertussenuit, half uurtje gestapt gisteravond. Na afstappen => dekje lag nog netjes, maar verdomme wéér die 4 plekken wat het haar iets opgeruwd was terug! -:(- OK, zadel past dus echt niet (meer) -O- Zadel eens qua ligging op de foto gezet (paard staat achter iets omhoog!):
Afbeelding
De zweetbladen wijzen onderaan vrij ver naar voren, maar dat is de vorm! De singelstoten en kniewrongen wijzen wel mooi recht naar beneden, de zweetbladen steken alleen aan de voorkant onderaan de ronding een cm of 3 uit. Hij lijkt dus meer te kiepen dan dat hij daadwerkelijk doet.

Nav deze foto en de opnieuw afgebroken haren dus toch maar weer de zadelmaker met spoed gebeld, hij ligt imo achterover en gezien de opgeruwde haren ook niet stabiel genoeg. Maar dezelfde symptomen qua haren waren er in maart ook al, en toen zou hij ook al goed liggen -O-

Wat zie ik/zien wij over het hoofd? Ik ben echt in staat dit (super)zadel linea recta in de verkoop te gooien en naar wat anders te gaan zoeken na alle gedoe, maar financieel gezien wordt dat erg lastig en eigenlijk wil ik hem graag houden, mits hij voor Miep fatsoenlijk te krijgen is natuurlijk...

StableDoor

Re: Het zoveelste zadeltroubles-topic...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:50

Heb je al eens schapen-/lams-/rendiervel geprobeerd? Je kan ook een hele vacht eronder leggen ipv in dekjesvorm. De vacht moet dan direct op de rug liggen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:26

Als je paard achter wat omhoog staat . Dan ligt dit zadel zeker achterover .
Verder lijkt de kamer smal te zijn en komt het zadel hoog boven de schoft te liggen .
Dat kan kort lopen in de voorbenen verklaren .
Ik vindt het altijd erg bijzonder als een volwassen paard naar een smaller zadel toe moet .
Voorbeeld mijn merrie wisselt nogal qua gewicht en toch heeft ze al 4 jaar dezelfde boommaat .
En dat is een brede maat .
Zadel ligt altijd goed .

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 21:39

@ stableDoor: nee, nooit geprobeerd! Lijkt me meer iets als tijdelijk lapmiddel om hem op zijn plek te houden? Wel fijn bij een gevoelig ruggetje, wie weet bij passend zadel geen gek idee voor madame :)

@ Zinzi_jewel: hij ligt ook achterover nu :j Staat wel maar 1 cm omhoog met een 1 been dus of dat veel verschil maakt weet ik niet, maar hij ligt hoe dan ook iets achterover. Ik vermoed zelf dat de boom te smal is geworden.
Normaal gesproken komt een volwassen paard (ze is 15) ook niet zo gek veel bij/eraf qua boommaat, maar dit was wel een heel extreem geval. Paard had overgewicht, slaat dat veelal op voor op de schouders/schoft, en stond volop in het werk, dus dan zag ze er zó uit:
Afbeelding
(Dikkerdje Dap := )

En van daaruit in korte tijd vanwege hoefzweer, een behoorlijke tijd lang boxrust, heel veel stress en overgang van 24/7 kuil naar afgepast voer naar dit:
Afbeelding
Het scheelt dik 100 kilo! En zoals je op de bovenste foto ziet slaat ze echt veel vet op rond de schoft. Een kilo of 50 schommelen merk je qua boommaat bij haar niks aan (ze is in de zomer sowieso ook altijd zwaarder dan in de winter), maar daarboven gaat het duidelijk toch hard.

Dat pakte dus uit in 3 cm boom minder, van 33 naar 30 cm :j Gemeten door dezelfde zadelmaker. Omdat ze op de schoft natuurlijk nog wat terug zou gaan uitvullen qua spieren ligt er nu een 31 op, en die paste toen ze weer volop in het werk stond volgens de zadelmaker prima. Maar ik vrees dat ze nu toch weer breder moet dus.
Laatst bijgewerkt door Vientje op 29-08-13 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:03

Zou eens op onderzoek uitgaan naar zadel met verstelbare boom ( bv Deuber ) of verwissel baar kopijzer .
En geen keilkussen vindt je paard niet zo lang namelijk . En denk dat de gebroken haren komen van de beweging die rond de lendenen is en je kussens daar terdege liggen te dansen ...

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:17

Ik zou idd kijken voor een zadel zonder keilkussens. Keilkussens zijn vrij 'recht'/'plat' (gemaakt voor van die lange slungels van een 'sportpaarden' :+ ) en de rug van jouw paard is dat niet echt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 07:10

Ik heb dit ook gehad met mijn vorige zadel. Uiteindelijk is er zelfs weefsel verdwenen op die plekken. De rug van jouw paard loopt, net zoals die van mij, iets op bij de lendenen. Bij gebruik van de rug "boort" de achterkant van de kussens in dat gebied. Dit type kussen is eigenlijk niet geschikt voor jouw paard. Ik heb nu een zadel met brede korte kussens, die dus de druk meer naar de zijkant ipv naar de achterkant verspreiden.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 08:23

Hmmm, dat is echt rot om die twijfel zo bevestigd te zien -O- Ik heb nl nog specifiek bij de zadelmaker (voordat ik op zoek ging naar zadel al!) gevraagd of keilkussens bij mijn paard wel kan, en of dat ivm mijn lengte en gewicht (drukverdeling over groter oppervlak, ik weeg niet weinig) beter zou zijn voor paard. Dit omdat ik twijfelde... Het antwoord was dat dat prima zou kunnen. Ook bij aanpassen van dit zadel nogmaals gevraagd: is hij zeker weten niet te lang? Was ie niet (laterna bleek dus toch wél reactie van paard, maar daarna is hij dus significant verkort. Dit zijn geen volle keilkussens meer nu, ze zijn verkort en achteraan omhoog afgerond).

-O-

Ik neem iig dinsdag de foto's van de plekken mee, je ziet aan de vacht van Miep tzt nl niks meer maar zodra ik zonder matje ga rijden komen ze wél terug.

@ Tessebes: mag ik vragen welk merk/soort zadel jij nu hebt? :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:09

Ninon Schutte van Zadelatelier heeft een zadel op maat gemaakt. Als je op haar site kijkt moet je bij balanskussen kijken.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:23

Ik heb hetzelfde gehad, paard had aan beide kanten 'schuurplekken' bij de zweetbladen, dus lager als die van jou. Nu had ik dat zadel van toen als 3 jarige laten aanmeten, wel aanpasbaar (Zaldi) maar de schuurplekken bleven na verbreden van de boom. Er toch voor gekozen om een zadel op maat te laten maken, ze was ondertussen 5 en echt toe aan een nieuw zadel. Ik heb een Custom zadel op maat laten maken http://customzadels.nl/home
Ik heb nog nooit zo'n fijn en goed passend zadel gehad. Voordeel van Custom is dat het helemaal niks kost als ze langskomen om te passen, en je het zadel 2 weken kan uitproberen voordat je moet betalen, dus als je ergens tegen aan loopt, of toch een ander model wil proberen, het is allemaal mogelijk. Super service!
Hier een is een custom topic [HAR] Wie heeft er een Custom zadel?

Veel mensen die eerst hulsebos reden zijn overgestapt naar Custom.
Ik had naar een paar weken steeds dat ik mijn billen open reed op mijn nieuwe Custom, gebeld met de fitter, het kwam gelijk met een oplossing namelijk een nieuw zadel bestellen met een zitvlak van Vienna leer (super zacht soort suède leer) tot die tijd kon ik gewoon verder blijven rijden met het huidige zadel, die wel goed lag op mijn paard. 6 weken later kwam de fitter het zadel met Vienna zit afleveren, en heeft die 'mijn' zadel weer meegenomen.

Ik heb trouwens in de 6 weken levertijd (ligt aan het model, sommige modellen hebben langere levertijd) een leenzadel van custom gehad. Echt super service zonder extra kosten!!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 09:32

Dju, Custom is idd een van de merken waar ik naar gekeken heb, maar is zwaar (heel zwaar!) boven budget... Daarnaast moet ik dit zadel in kunnen ruilen, met fatsoenlijke inruil is mijn budget ws tegen de 1000 euro. *au, maar als het moet dan moet het* Dat komt dus neer op een tweedehands A-merk, of nieuw B-merk/kunststof zadel.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:40

Vientje schreef:
Dju, Custom is idd een van de merken waar ik naar gekeken heb, maar is zwaar (heel zwaar!) boven budget... Daarnaast moet ik dit zadel in kunnen ruilen, met fatsoenlijke inruil is mijn budget ws tegen de 1000 euro. *au, maar als het moet dan moet het* Dat komt dus neer op een tweedehands A-merk, of nieuw B-merk/kunststof zadel.

Misschien kun je ook eens kijken naar een Bates (leren uitvoering)? Die zijn aanpasbaar met een speciaal fit systeem, dus als je die 2e hands op de kop kan tikken? Was er nooit zo fan van, maar nu ik zo'n zadel het gezien bij een stalgenootje vind ik het wel erg praktisch eruitziet.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:42

Trouwens, je hebt nu toch een hulsebosch? Die kun je toch verkopen voor 1000 euro, dan hoef je 'maar' 850 bij te leggen voor een custom :P

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 10:17

Mijn Hulsebos is inderdaad getaxeerd rond de 1000 euro ja, maar ik verwacht niet zoveel te krijgen ervoor als ik die met spoed moet verkopen of inruilen :P En dan is er nog 200-300 extra rek hiervoor qua geld, maar dan houdt het echt heel hard op.

Hoe meer ik lees en zoek en rondvraag, hoe meer de opties richting verwisselbare bomen (Wintec, Bates- en Wintec weiger ik, daar kan ik zelf écht niks mee), Custom of Ninon Schutte, óf weer terug naar Passier gaan. Zoals het er nu uitziet wordt qua mogelijkheden en budget het toch weer een tweedehands Passier. Maar dat zou, naast passend voor paard, voor mij nog een drama worden qua vinden van eentje waar ik wél pijnloos in kan zitten...

Tenzij mijn zadelmaker dinsdag blijkt mijn Hulsebos zó te kunnen verbouwen dat ie wel past, maar ik vrees van niet en ik weet ook niet of ik dat aandurf (ook ivm oog op verkoop mocht het toch niet afdoende zijn voor mijn paard).

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:26

Wat is je maximale budget? Wil je een dressuurzadel of kan een veelzeidigheids- of springzadel ook? Ik help graag mee met zoeken :) Bij springzadels wordt de pasvorm voor jouw paard denk ik al iets makkelijker qua kussens.

Edit: waar heb je pijn aan met rijden? Je rug?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 10:31

Mijn onderrug :j In mijn oude Passier kon ik alleen zitten wanneer ik die compleet vastzette, dat is dus geen rijden natuurlijk. Heeft nog aardig wat oefeningen gekost om er weer wat beweging in te krijgen nadat ik ontdekt had wat er aan de hand was. Maar dat was wel ook een 18 inch met open zit, die was ook echt te groot voor me. Wie weet is 17,5 met open zit wel te doen (heb nu 18 met gesloten zit, dat past perfect).

Ik ben specifiek op zoek naar een dressuurzadel, daar kan ik mijn lijf het beste/fijnste op kwijt. Daarnaast spring ik hoogstens 1x per jaar vanwege de benen van mijn paard :) Veelzijdigheid vind ik ruk, leuk voor een beetje buiten te hobbelen maar serieus dressuren vind ik het niks voor :o

Maximale budget ligt echt geheel aan hoeveel mijn Hulsebos zou opleveren :) Buiten dat heb ik eigenlijk weinig rek qua budget, wat ik heb staan houd ik liever apart voor noodgevallen (dierenarts).

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:33

Wat naar Vien. Met mijn leken-blik vind ik Miep haar rug weg een beetje lijken op Phil zijn rug, al is Phil zijn schoft iets minder hoog. (Foto met zadel staat op fb, 20 feb) ik heb voor hem een tweedehands dressuurzadel van een onbekend Engels merk die al aangepaste wrongen had. Ik ben er onwijs blij mee en tegen dit zadel kan geen "A-merk" op. Ik heb dit zadel via een zadelpasser die zelf ook verhandeld. Echt ideaal om op deze manier verschillende zadels te proberen.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:57

ik kan echt ninon schutte aanraden, ze komt (voor zover ik weet) gratis aan huis om een intake/passessie te doen,. ze bekijkt het paard(ook in beweging)en jouw en stelt dan vanaf een losse passende boom een zadel samen voor paard en ruiter, zeer gepassioneerd en secuur en eerlijk! ik denk inderdaad ook dat jouw paard eerder "franse kussens" nodig heeft ipv keilkussens!
Ik zou zeggen bel haar gewoon eens op voor advies, ze is zadelmaker dus niet alleen zadelpasser.

prijzen vallen in verhouding met standaard merkzadels best mee gezien de service die je erbij krijt (ninon blijft komen tot het goed is of zegt eerlijk als ze niets voor je kan betekenen, geeft eerlijk advies, ook over de vorm van het zadel wat het beste is voor jouw/jouw paard, bijv. jij kan een diepe zit willen,maar voor jouw paard is dat bijv soms niet handig, zelfde geld voor wrongen etc.

En qua aanpasbaar zadel vind ik shumacher zadels fijn, boom kan meerdere malen vele maten aangepast worden door verwarmen geloof ik, niet goedkoop, maar je komt ze wel tweede hands tegen zeer goede kwaliteit zadels.

hopelijk kan je hier iets mee??

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:59

Ik ben zelf vanwege mijn rug boomloos gaan rijden (ik heb een Barefoot Cheyenne). Mijn onderrug en bekken konden vrijwel niet bewegen, waardoor ik in mijn hele rug, nek en schouders pijn kreeg. Ook had ik vaak last van mijn knieën. Van de fysio moet ik blijven paardrijden, om mijn rug en bekken los te maken, maar dat ging niet in een boomzadel. Toen heb ik de Barefoot Cheyenne geprobeerd, en dat gaat zó veel beter!

Ik heb net nog even wat gezocht voor je. Vind je een verwisselbaar kopijzer echt niks? De Thorowgood T4 leek me wel wat. Geen keilkussens, V-singelsysteem, low-budget en tock kwaliteit, maar het heeft wel een verwisselbaar kopijzer. Verder had ik nog de Stübben Genesis Biomex (schijnt erg fijn voor ke rug te zijn), de Barnsby Kanter Dressage en de Kent&Masters S-series Dressage. Ik heb hierbij vooral gezocht op de kussens (dus geen keilkussens), wat nog vrij lastig is.
De zadels van Hidalgo zijn misschien ook wel wat voor je (kan je testen bij Buitenzinnig). Deze hebben een lederen boom, die zich volledig aanpast aan de rug van je paard.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:07

Thorowgood is wel eentje waar ik naar gekeken heb inderdaad, staat op het "mogelijk" lijstje :j Maar daarvan heb ik geen flauw benul hoe ze zitten...dus die zou ik echt uit moeten proberen als het geschikt zou zijn. Verwisselbaar kopijzer is trouwens prima, alleen Wintec wil ik zelf echt niet aan. Vind ik ondingen en ze zitten nog kalote ook nog :o

Boomloos is niet mijn ding, ook lekker voor buiten te hobbelen maar voor serieuze dressuurtraining vind ik ze niet prettig. Voor mijn paard zijn ze me trouwens ook sterk afgeraden ivm haar schoft, beetje schoft kan wel bij boomloos maar Miepie's schoft is echt te prominent :)

Ninon Schutte zou ik er graag bij hebben, maarre....ze mag dan vergelijkbaar zijn met een nieuw A-merk zadel budget maar niet met mijn tweedehandsjes-budget ;) Als het geld er voor was had ze er vandaag nog naast gestaan, maar helaas.

Zonder keilkussens is een lastige he! Dan zit je idd in de Kieffer/Stubben/Passier voornamelijk. Stubben/Kieffer raade de zadelmaker in het algemeen af vanwege de meestal té rechte boom en dichte kamer, pasvorm is (meestal) niet geschikt voor de rug van mijn paard. Hoewel ik net op BM een Kieffer tegenkwam met stevig teruggesneden kamer, dinsdag nog eens navragen of hij verder kan nuanceren welke modellen dan evt wél zouden kunnen.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:14

Jouw topic doorlezend denk ik dat de Freeform Elite misschien wel een uitkomst is voor je paard en jou. Dit zadel heb ik ook, is een dressuurmodel, heeft een schoftuitsparing en een goede drukverdeling en wervelkolomvrijheid. Het zadel is flexibel, dus vormt met het paard mee wanneer het groeit/ontwikkelt/afvalt en heb je dus niet het probleem dat je met een boomzadel wel hebt.
Ik zie dat je in de prov. Groningen woont en daar zit ook het verkoop-/zadelpasadres van Freeform.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:18

En semi-boomloos (Hidalgo)? Ziet eruit als een 'gewoon' zadel, maar past zich helemaal aan aan je paard. Ik heb geen idee hoe het zit, maar je kan de zadels testen. Volgens mij kunnen deze zadels ook voor de wat hogere schoft. Je hebt ook de mogelijkheid om kortere kussens eronder te doen. Op Duitse en Oostenrijkse websites kun je reviews vinden, in Nederland is Hidalgo nog niet erg bekend.
Anders moet je maar zadelfabrikanten benaderen denk ik en vragen of ze denken dat ze geschikte zadels hebben.

Ninon hoor ik ook enkel goede dingen over, maar daar zit idd wel een prijskaartje aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:25

Mijn eerste ingeving was ook een thorowgood :j Die zijn kort, wisselbaar kopijzer en hebben een betaalbaar dressuurmodel.
Mocht je iets durven proberen wat nog een beetje alternatiever is, dan zou je kunnen kijken naar Hidalgo. Dat zijn zadels met een leren boom, een beetje tussen boomloos en boomzadel in dus, maar wel heel erg met het boomzadel gevoel voor de ruiter. Zij hebben ook dressuurmodellen, en verschillende lengtes kussens. Meer info zie oa
http://www.permicavallo.nl/hidalgo.php
http://www.hidalgo-zadel.nl/ (zij hebben ook testzadels, dus je kan een week met het zadel rijden voor je beslist of het wat is voor je of niet)

Zelf ben ik na tijden proberen met boom en boomloos nu ook bij hidalgo uitgekomen, ik vind het een hele mooie oplossing waar je wel de flexibiliteit van boomloos nog (grotendeels) hebt, terwijl je ook de smalle dressuurzit voor de ruiter houd.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:25

Hmm, twee tips van zadels die ik nog niet ken, die Freeform en Hidalgo :) Fijn, daarop hoopte ik met dit topic! Ik ga eens sites neuzen dadelijk :)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:29

Wat dacht je van Kent en Master? Verwisselbare boom en leer uitvoering. Iets hogere prijsklasse als de Thorrowgood.
Tekna zijn ook fijne zadels en voor mij is het kunststof ideaal. Na de peesblessure van mijn paard schommelde ze ook erg in gewicht, nu met dit zadel kan ik de boom aanpassen wanneer ik wil. Ideaal.