Na inmiddels bijna een jaar aanklooien en een hoop geld richting zadel/zadelmaker, ben ik het zat en ben ik zelf ook echt aan het einde van de ideeën/financiën om dit op te lossen. Even meteen duidelijk: as dinsdag komt de zadelmaker (wéér). Ik ben dus niet zelf aan aan het modderen
Maar wie weet is er hier nog iemand met goede tips of dingen die ik over het hoofd zie 
Het verloop:
Vorig jaar september bleek bij een bezoek van de zadelmaker dat mijn geliefde oude Passiertje 3 cm te breed was geworden voor mijn paard die vanwege ziekte/verhuizing bijna 100 kilo was afgevallen (mocht ook wel
), hij lag nu vol op haar schoft
Geen optie om deze zo ver te versmallen, dus zoektocht naar ander zadel gestart. In overleg met de zadelmaker kwamen we op een Hulsebos WB3, Fryso of Euroriding zadel terecht wat voor ons beiden het beste zouden passen qua vorm. Geen dingen als Kieffer/Stubben ivm vorm boom tov rugvorm paard. Boommaat 30/31, uitgesneden kamer, 18 inch. Paard is 1.68m en niet heel kort, dus kon 18 inch met keilkussens best hebben. Voorbeeld van rug van paard (maart 2013):
Aangezien de zadelmaker zelf niet verkoopt, heb ik een passende Hulsebos aan weten te schaffen van een andere zadelpasser. Voordat hij op paard gebruikt ging worden eigen zadelmaker weer laten kijken, zadel paste maar moest alleen nog opnieuw opgevuld. Dus wij blij en na het compleet vernieuwen van de vulling het rijden weer opgepakt! In het begin ging dit heerlijk, paard ging met de dag fijner en losser door haar lijf lopen onder dit zadel. Fotoshoot gedaan, wat goede voorbeeld geeft van hoe zadel op dat moment lag (paard en ruiter wel met fotoshoot-spanning, dus rijtechnisch een minder tof plaatje
):
Na een maandje of 2 rijden begon mijn werkwillige maar sensibele paard in maart ineens te staken. Wat begon met bit tussen de kiezen en wegrennen, evolueerde gedurende een week naar steigeren en dreigen zich achterover te laten vallen bij het vragen van een simpele volte in draf. Na wat puzzelen ontdekte ik gevoelige plekken op haar rug, die ook héél snel overgingen in opgeruwde plekken aan beide kanten op de rug aardig symmetrisch (op de foto veel duidelijker te zien dan IRL):

Hele foute boel dus.

Paard stilgezet, osteopaat en zadelmaker erbij. Osteopaat vond niks buiten een blokkade in de linkerschouder, zadel veroorzaakte geen blokkades in elk geval. Zadel lag volgens de zadelmaker goed, zou een fractie te lang kunnen zijn in de kussens maar dat was max. een halve cm dus dat zag hij niet als de oorzaak. Ik heb toch maar gevraagd of kussens verkorten kon voor de zekerheid, want er moest toch echt íets zijn waarom ze er zo heftig op reageerde. Zo gezegd zo gedaan, en ziedaar: paard liep als een trein. Dus, probleem opgelost zou je zeggen.
Maar....ondertussen bleven de plekken met opgeruwd haar
Werden wel beduidend minder/kleiner, maar helemaal weg wilden ze niet. Vanalles geprobeerd: verschillende dekjes, zonder dekje, paard paar weken zadel-vrij, moltonnetje eronder, uiteindelijk een hele dunne antislipmat gevonden en zowaar: de plekken verdwenen. Paard liep ondertussen als een trein, wat er ook wel en niet onder het zadel lag. Tijdens vakantie in Limburg waarbij paard ritten van 3-4 uur (vrolijk!) liep bleven de plekken ook weg. Zo lag zadel toen (charmante foto maar goed
):
Maar gaandeweg merkte ik dat dekjes de kamer in gingen kruipen, zover dat de hele kamer gevuld raakt en het dekje bij de singellussen op spanning komt te staan. Paard geeft niks aan, ondanks dat ze normaal gesproken zodra er iets ook maar een millimeter niet goed zit stennis gaat schoppen. Die is wat comfort in tuig betreft -gelukkig!- erg zuinig op zichzelf.
Paard geeft dus (nog) niks aan, gebruikt rug voor haar doen erg goed en werkt graag. Ik vind haar de laatste tijd sinds we terug zijn van vakantie wel erg kort in het voorbeen, maar aangezien ze ook veel te kort bekapt was vlak voordat we terug gingen schreef ik dat daaraan toe. Maar wie weet komt dat tóch bij het zadel weg...ik vermoedde dat zadel te smal aan het worden was aan de voorkant. Paard is wel haar vakantiespekjes op ribben/schouder al weer kwijt, maar heeft nog een behoorlijke graspokkel
Hoewel die niks te maken zou moeten hebben met ligging vh zadel, dat is vooral het onderste/achterste stuk buik (ze heeft ook altijd wel vrij veel buik, fokmerrie geweest dus het is zo strak allemaal niet meer
).Proef op de som: antislipmat ertussenuit, half uurtje gestapt gisteravond. Na afstappen => dekje lag nog netjes, maar verdomme wéér die 4 plekken wat het haar iets opgeruwd was terug!
OK, zadel past dus echt niet (meer)
Zadel eens qua ligging op de foto gezet (paard staat achter iets omhoog!):
De zweetbladen wijzen onderaan vrij ver naar voren, maar dat is de vorm! De singelstoten en kniewrongen wijzen wel mooi recht naar beneden, de zweetbladen steken alleen aan de voorkant onderaan de ronding een cm of 3 uit. Hij lijkt dus meer te kiepen dan dat hij daadwerkelijk doet.
Nav deze foto en de opnieuw afgebroken haren dus toch maar weer de zadelmaker met spoed gebeld, hij ligt imo achterover en gezien de opgeruwde haren ook niet stabiel genoeg. Maar dezelfde symptomen qua haren waren er in maart ook al, en toen zou hij ook al goed liggen
Wat zie ik/zien wij over het hoofd? Ik ben echt in staat dit (super)zadel linea recta in de verkoop te gooien en naar wat anders te gaan zoeken na alle gedoe, maar financieel gezien wordt dat erg lastig en eigenlijk wil ik hem graag houden, mits hij voor Miep fatsoenlijk te krijgen is natuurlijk...
Staat wel maar 1 cm omhoog met een 1 been dus of dat veel verschil maakt weet ik niet, maar hij ligt hoe dan ook iets achterover. Ik vermoed zelf dat de boom te smal is geworden.