Ik zit met het volgende, het paard waar ik op rij raakt door zijn leeftijd wat ingevallen bij de schoft waardoor het westernzadel bij zijn schoft wat te laag komt te liggen. Nu was ik op zoek naar een build up pad maar ik weet natuurlijk niet zeker of dat de oplossing is en ik kan er geen uit proberen. Ik wilde er één bestellen maar ik mag hem van de winkel niet passen met iets er tussen zodat hij niet vies kan worden en terug sturen mocht dit niet de oplossing zijn en dan vind ik een goede pad te duur om dat risico te nemen.
Nu dacht ik, dat moet zelf te maken zijn dus ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe groot de build up blocks in zo'n dekje zijn en waar ze precies zitten dus hoe ver vanaf de voorkant van het dek gemeten en hoe hoog vanaf de bovenkant van het dekje gemeten.
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en dat er iemand is die een antwoord voor mij heeft, ik kan er natuurlijk ook één gaan bekijken in een westernstore maar voor zover ik weet zit er niets in de buurt in west friesland.
Parelli heeft ook van dat soort opvulstukken en die noemt dat 'shims'. Bij diverse pads die ze voor boomloos gebruiken kun je die dingen ook los kopen. Stuk vilt kopen en ze zelf knippen is ook nog een optie. Ik zou ze tussen de pad die je nu hebt en je zadel gebruiken zodat je pad de 'scherpe'randjes opvangt. Voordeel is dat je ze zelf kunt aanpassen aan je paard (bijv twee op elkaar) en dat kun je niet met een build-up pad, daar zitten volgens mij vaste blokken in.
Dat is een goede tip, daar ga ik eens voor kijken! Ik had er nog niet aan gedacht dat het op deze manier nog nauwkeuriger aan te passen is als wanneer je een build up pad koopt. Het is idd de bedoeling om het tussen het zadel en de pad in te doen.
hobbelheks
Geplaatst: 29-08-13 20:31
je zou ok tijdelijk een handdoek een aantal keren dubbel gevouwen en over pad kunnnen leggen om te kijken of het het gewenste effect heeft edit op de build up plek dus als strook van links naar rechts
Daar had ik wel over na gedacht maar dan maak ik het zadel denk ik te krap bij de schoft.
Bedankt voor de reacties, ik ben dankzij de tips nu uit gekomen op een prolite pad bedoeld voor dit probleem die ik net heb over genomen van een bokker.
Ik heb het bekeken maar is dat niet meer voor een doorgezakte rug? Waarom zou je dit aan raden in plaats van iets wat de holtes naast de schoft op vult? Het gaat om een paard zonder doorgezakte rug maar wel met een erg hoge schoft en hij is daar door leeftijd en een tijd minder werken wat smaller geworden.
Holtes bij de schouders duidt meestal op een niet goed passend zadel en spierartrose. Het zadel zakt in die holtes en gaat daar drukken. Door nu een pad te gebruiken die de rug wat lift, komt het gebied van schouders en schoft meer vrij te liggen waardoor de druk afneemt en de artrose niet verder zal toenemen. Verder heeft ook een oudje genoeg beweging nodig, al hoeft dat niet met zadel en gewicht te zijn en is een goed passend zadel altijd een must.
Maikemaik
Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-13 10:16
Bedankt voor de tips, ik heb ze inmiddels allemaal getest maar het zadel bleek het beste te liggen met een normale Reinsman pad die dikker is als mijn Professionals Choise pad waardoor het zadel nu prima ligt.