Bit voor groen paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Bit voor groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 06:41

Hallotjes!

Binnekort ga ik eindelijk mijn langverwachte pennydroom waarmaken! En waar kom ik mee thuis? Een onbeleerde 5 jarige Haf :')
Nu komt hij te staan op een stalling waar ze hem (samen met mij) zadelmak zullen maken en inrijden. Ik heb nog een hoofdstel liggen(maat full, maar ik denk dat het met wat gaatjes erbij prima past), maar hier zit geen bitje bij.
Nu vroeg ik mij sowieso af wat voor bitje ik erin kan hangen..
Sowieso wil ik een dikker bitje, omdat ik die dunne te scherp vind voor en jong paard, maar ik twijfelde of ik dan een appelbitje zou nemen of niet, van de ene kant lijkt het me niet nodig, maar is het misschien niet aangenamer?
Zelf zat ik te denken aan een dubbelgebroken bustrens, met of zonder appel gedeelte dan.
Maat moet ik even passen met diverse bitjes van op stal.

En ik heb al eens rondgekeken voor een deken, wil 'm nog niet laten scheren, maar wel de wintervacht al beginnen tegen te houden. Heb een onwijs leuke deken gevonden, maar deze is 400grams. Ik ben bang dat die te warm gaat worden, ze staan namelijk in de winter de hele dag in de stal, tenzij je zelf zorgt dat ze buiten komen. Maar 400grams lijkt me een beetje overdreven voor een Haflinger, of niet?
Dit is dan gewoon een staldeken. Als hij naar buiten gaat gooi ik er een 0grams regendeken overheen.

steefvicky

Re: Bit voor groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 06:43

Er zijn echt nog super veel andere topics over bitten! Als je de zoekfunctie gebruikt zal vast je vast en zeker op je antwoord komen.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:01

Ik gebruik zelf altijd een appelbitje, laat ze er is aan snuffelen en 9 op de 10 paarden hapt er zelf naar en doet uiteindelijk zelfs zijn hoofd naar beneden als het bitje nog maar in de buurt komt. Verder is het een aangenaam bitje en fijn om mee te beginnen, ik heb maar een enkele die na 1,5/2 jaar over gaat op een normale trens, de meeste blijven met het appelbitje lopen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:42

Ik heb voor mijn 3 jarige een niet al te dik dubbelgebroken D trensje en bustrensje, hij heeft een niet al te grote mond en een dik bit zit dan al snel in de weg.
De D trens vind ik fijn voor het eerste sturen, die liggen mooi stil en geven wat druk aan de buitenkant als je stuurt waardoor ze het vaak wat sneller begrijpen.

400 grams lijkt me voor een pony die niet geschoren is wel erg dik inderdaad, ik zou voor een dunnere deken gaan...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:00

Geen te dik bit pakken & een appelbit zou ik ook niet aanraden. Een aurigan bit vind ik zelf het prettigste, ongebroken/enkel gebroken/dubbel gebroken hangt van het paard af. Sprenger vind ik een fijn merk.

Verder is 400 inderdaad te dik. Ik heb een regendeken, een 100 grams en een 300 grams, dat vind ik het fijnste op- en afbouwen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:37

Ik zou een wat dunner ongebroken trensje nemen. Paarden hebben meestal maar weinig ruimte in hun mond, waardoor dunner vriendelijker is dan dik.
Appelbit kan, maar houdt er rekening mee dat daar scherpe randjes aan kunnen komen. Sweet Iron of koper vinden paarden vaak fijn.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 12:56

Doubtless schreef:
Verder is 400 inderdaad te dik. Ik heb een regendeken, een 100 grams en een 300 grams, dat vind ik het fijnste op- en afbouwen.

Dus jij denk dat een 100 en 300 grams goed is, zeker in combinatie als hij naar buiten gaat met een 0grams regendeken?
Twijfel namelijk of 300 misschien ook niet te warm is. Neem aan dat paardlief tot nu toe altijd zonder deken heeft gestaan aangezien die man er flink wat had staan in een kudde, maar als ik aan het werk met hem ga wil ik geen ijsbeertje haha

Zit trouwens nu te denken om een D trensje aan te schaffen, wel dubbelgebroken dan. Lees overal dat die stiller liggen en voor jonge paarden meer aanleuning geven, is dat iets?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:08

Ik gebruik altijd een kneveltrens of een Dtrens

Het nadeel van een Appelbit vind ik dat als ze er eens op bijten er scherpe randjes aan kunnen komen

qwa dekens ik zou dit jaar niet beginnen met dekens daar je nog niet intensief traint zou ik mist er geen medice redenen zijn lekker bloot laten staan
Ook niet alleen een regen deken door het gewicht van de deken blijven de haren plat en kan het zichzelf niet isoleren
400 grams is echt teveel je moet het opbouwen
100grams
200grams
300grams enz
en zo ook met afbouwen met alleen een 400 grams kom je er echt niet

Ik heb een Tinker gehad intensief getraint net als mijn warmbloed paarden stond geschoren onder 800 grams (-27,5 buiten temp)

Ik gooi er bij elke 5 graden verschil meer of minder grams op
dus 10 graden een 100 grams warmer gaat hij eraf
5 graden 200 grams enz
Ik bekijk dit echt 2 keer overdag en snachts hebben ze ook meestal 100 grams meer op
(dit bekijk ik dmv de stal tempratuur) zo blijft de vacht het fijnste en door het licht op dezelde tijden aan en uit te doen natuurlijk
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 29-08-13 13:14, in het totaal 2 keer bewerkt

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:10

Je lijkt nog behoorlijk te twijfelen, ieder paard is anders.........bokt kan dan ook niet bepalen waar jou haflinger het fijnste op loopt.

Onze jonge ruin loopt momenteel op een dubbelgebroken watertrens met argentaan van K&K

Mijn haflinger gaat vanaf oktober onder een regendeken. Zodra de tempraturen dalen en ik merk dat hij vacht begint aan te maken krijgt hij er een 100 grams onder. De periode die hierop volgt loop ik altijd te hannessen met dekens aangezien het 's nacht prima omstandigheden zijn voor zijn 300 gram, maar overdag te warm is. Wanneer de tempratuur niet meer boven de 7 graden uitkomt staat hij volledig onder zijn 300 gram .

Het nadeel is dat mijn 300 een dure aankoop was. Voor onze nieuwe paarden kopen we nu de Rambo optimo. Een dure aankoop in 1 keer, maar als ze hem heel laten plezier voor jaren. Deken kun je standaard gebruiken als regendeken en je kunt er liners/onderdekens (in div gewichten) onder vast maken. Zo kun je het makkelijk opbouwen. Horseware heeft ook goedkopere varianten.

Mijn haflinger komt in de winter nog 8-12 uur buiten.
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 29-08-13 13:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:11

Een kneveltrensje is er ook heel fijn voor inderdaad! :j

Ik heb een vrij dunne dubbelgebroken bustrens en die ligt heel mooi stil, vanaf de eerste dag geen gerommel ermee, prima geaccepteerd.
Afbeelding

ik heb nog een even dun bustrensje in het rambo hoofdstel waarmee ik longeer, en ik merk dan ze dun vaak fijner vinden dan dik, zeker met een klein mondje, het past allemaal wat beter.

wat de dekens betreft, ik denk dat je voorlopig aan 0, 100 en 200 genoeg hebt om de winter door te komen als je niet gaat scheren

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:27

bij jonge paarden gebruiken ze vaak een kneveltrens