FRA Pardoes voor grote en oudere KWPN

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mara2000

FRA Pardoes voor grote en oudere KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 12:56

Ik overweeg een FRA Pardoes te kopen voor een KWPN'er van 1.70. Dat zou dan de Full maat zijn, maar ik lees hier op bokt verschillende berichten over de pasvorm. Ben benieuwd wat de ervaring is van mensen met een groter paard, of dit hoofdstel goed past.

Het is overigens een paard van 21 die nog nooit bitloos gereden is, ben dus ook benieuwd naar ervaringen van mensen die een ouder paard overgezet hebben van bit naar bitloos. Ging dit probleemloos of lukte het niet omdat het paard niet meer kon wennen?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: FRA Pardoes voor grote en oudere KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:05

Ik heb de FRA Pardoes gekocht voor mijn toenmalige KWPN'er (toen 11 jaar) die nog nooit bitloos was gereden, maar die liep er zo mee weg. Kon alle basisfiguren en - gangen net zo rijden als anders, alleen in het 'fijnere' werk merkte ik wat verschil. Maar dat was met meer training vast wel goedgekomen.

Ik rij nu mijn Arabische ruin er af en toe mee (was handig toen z'n wolfskies er net uit was :j) en ook die pakt het moeiteloos op (hoewel die denk ik al eens met bosal is gereden).

Het is een vrij simpel ontwerp, maar het werkte bij mij in praktijk goed.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 12:51

Dank je wel, fijn te horen dat jouw paard er zo goed op reageerde.
Had op wat meer ervaringen gehoopt, vooral wat betreft de leeftijd. Maar heb het hoofdstel inmiddels besteld, dus ik ga er vanzelf achter komen wat hij ervan vindt. :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: FRA Pardoes voor grote en oudere KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:26

Ik denk niet dat leeftijd een grote factor is :n Of een paard nou 1 jaar, 10 jaar of al 26 jaar met een bit gereden wordt, dat zou niet veel verschil moeten maken. Het leervermogen blijft wel, en de natuurlijke reacties van een paard zeker.

Je moet natuurlijk wel altijd rekening houden met het unieke karakter van jouw paard: veel paarden zijn net zo makkelijk te rijden met als zonder bit, maar er zijn er natuurlijk altijd bij die het niet blieven en niet of slecht reageren op een bitloos hoofdstel. Maar dat merk je gauw genoeg en imo zijn er niet zoveel dit het echt niet trekken.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 21:17

Vandaag voor het eerst ermee gereden. Hij was braaf maar vond het duidelijk erg vreemd. Links wenden moest ik toch best wel aan de teugel trekken. Rechtsom ging wel goed. Links is ook zn stijve kant. En van richting veranderen op de volte raakte hij in de war en viel terug in stap. Maar al met al niet ontevreden voor een 1e keer.
Maar als iemand tips heeft om hem er sneller/beter aan te laten wennen, dan hoor ik die graag.