welk bit ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jks

welk bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 12:06

sinds 3 maanden heb ik mijn eigen paard een prachtige haflinger.
hij werd gereden met een pelham enkel gebroken.
zelf had ik alleen maar gereden met een gewoon bit dus kende dit hellemaal niet.
hoor wel van iedereen dat ik er goed mij rij.

nu wil ik over naar een gewoon bit. alleen reageert die hier helemaal niet op.
hij loopt er gewoon door heen. als ik met het pelham bit 'hoo' zeg gaat die gewoon langzamer.
met gewoon bit doet die niks !!! op de stem en op het bit moet egt moeite doen om hem terug te krijgen.
het liefst rij ik gewoon met een gewoon bit. het pelham wil ik wel nog even houden voor de bosritten.

maar wat moet ik doen? nog even volhouden. hij reageert opeens overal zo anders op.

Mizora

Re: welk bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:21

Hoe heb je op dit moment de teugels aan de pelham hangen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:23

Hoe gebruik je de pelham nu? Met dubbele teugel of met een verbindingstukje tussen de ringen?

jks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 13:37

Met tussen stuk er tussen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:16

Dan beginnen met 2 teugels en de onderste teugel niet gebruiken (of alleen bij nood). Als je langere tijd echt alleen de bovenste teugel kunt gebruiken, dan pas overstappen op een ander bit.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:18

en een appelstang bit zou die daar ook niet op reageren. dat is wel een stang. maar tog wat vriendelijker door appel laagje.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:49

chrisje20 schreef:
en een appelstang bit zou die daar ook niet op reageren. dat is wel een stang. maar tog wat vriendelijker door appel laagje.

Jij bedoelt denk ik een ongebroken trens, geen stang. Een stang heeft een hefboomwerking, een ongebroken trens niet. Ongebrokrn trensen zijn vriendelijke trensen.

TS, als ik jou was zou ik een ongebroken pelham gebruiken, en dan met teugels aan de 'trensring' en teugels aan de stang. Zo kan je op het trensstuk rijden, maar als het nodig is de stangteugel oppakken. Ik de enkelgebroken pelham wegdoen, en een ongebroken pelham gebruiken (met kinketting!). Enkelgebroken + hefboom = groot notenkrakereffect = auw!
Een ongebroken pelham kan geen notenkrakereffect veroorzaken. De kinketting is erg belangrijk, maak deze altijd vast! De kinketting zorgt ervoor dat het bit niet kan 'doorslaan'.

Succes!

gravin00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:16

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:32

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:35

jks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 22:16

iedereen super bedankt. vandaag weer het gewone bit in gedaan en het ging goed !!! hij luisterde teminste beter als de keren ervoor. morgen weer proberen. als het weer een aantal keren fout gaat ga ik toch over een ander bit nadenken vind dit bit helemaal niks