ophanging beugelriemen aan zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nano05

ophanging beugelriemen aan zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 15:51

Vraagje, ik dacht het te weten, maar blijkbaar toch niet :o .

Moet het veiligheidsclipje juist open of dicht staan?

Ik was er altijd van overtuigd dat deze dicht moest staan, maar wel soepel open te kunnen krijgen, hoor nu van een vriendin met eigen stal dat ivm veiligheidscertificaat deze bij hun zadels open moet staan. Wie weet het antwoord of heeft een link naar het juiste antwoord hiervoor?

Shirley

Re: ophanging beugelriemen aan zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:52

Dicht.
In noodgevallen gaat het onder druk vanzelf open :j

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:54

Behalve bij oudere zadels waarbij dat mechanisme niet meer soepel werkt. Dan kun je hem beter open laten staan voor de veiligheid.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:54

Dicht. Het heet niet voor niet een veiligheidsclipje. Is het wat stroef doe je er wat fiets-olie op (het moet wel soepel kunnen functioneren).

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 15:55

Dat dacht ik dus ook, weet niet wat het nut anders is dat deze er zit als hij open zou moeten blijven. Vriendin is er stellig van overtuigd dat ze open moeten blijven.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:56

En waar baseert je vriendin dit dan op?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:01

Wat is het nut van zo'n scharnier als het toch open moet blijven? Dan hadden ze het beugeltje toch net zo goed uit een stuk kunnen maken?
Bij mij zijn ze ook altijd dicht, maar wat marliez zegt is wel een goede tip voor als het niet meer zo makkelijk scharniert, dan kan je ze beter open laten zodat in geval van nood je beugelriem toch van de ophanging af kan glijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:04

Dicht, hij moet openspringen als je eraan komt te hangen, maar niet als je paard steigert oid. Als hij steigert en het clipje staat open glijdt je beugel er ook af (ja, al ervaring mee)

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 17:23

Waar baseert ze het op? Dit is haar gezegd ivm veiligheidscertificaat. Ze is er van overtuigd dat hij open moet zijn. Ik zei: nou dan heb ik weer wat bijgeleerd, maar was het er nog niet mee eens. Vandaar mijn vraag aan jullie. Gelukkig heb ik antwoord gekregen van personen hier waarvan ik de kennis erg hoog inschat. Dus bij deze, ik zat goed :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:04

Ik denk dat het bij het veiligheidscertificaat verplicht is omdat op maneges veel oude zadels met (zeer) stroef gaande clips zijn. Met beugels vervangen (ik reed altijd met eigen riemen) was het bij de meeste zadels echt ruzie maken om ze eraf te krijgen, sommige zadels kreeg je ze er zelfs niet af met het clipje open en moest je ze losgespen en er verticaal afhalen. Ik heb de clipjes zelf altijd open, liever honderd keer te vaak los, dan één keer te weinig (en het paard komt niet verticaal, dat helpt ook).

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:07

Ik zal nu vast een héle domme vraag stellen, maar welke clipjes zijn dat in hemelsnaam :')? Ik heb er nog nooit op gelet :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:11

Kijk maar eens naar je zadel, waar je beugelriem overzit, daar zit een clipje aan, dat clipje kan omhoog staan om de beugelriem tegen te houden of in het verlengde van de haak.
Tenzij je bijv. ringen hebt om je beugelriemen aan te hangen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:11

Bij oudere zadels heb ik ze inderdaad ook liever open en word ook van alle kanten geadviseerd. Zie ook reactie van Mizora waar ik eigenlijk niets aan toe te voegen heb.

Overigens zijn er tegenwoordig ookal ophangingen die uit 1 stuk bestaan, niks geen scharnier meer.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:16

Bij ons op stal hebben we die clipjes ook allemaal open staan, & eigenlijk iedereen die ik ken die heeft ze eigenlijk openstaan. Maar weet zelf niet echt wat beter is!xd

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:17

Ik liet ze altijd open. Ik denk dat er geen "zo moet het" bestaat in dit geval. Als je beugels er niet afschieten met het clipje open, waarom het dan gebruiken.
Als het zo is dat de beugelriem er in geval van nood af moet schieten dan zijn die clipjes dus niet nodig. Als het zo is dat die clipjes voorkomen dat de riemen er per ongeluk afschieten, dan vind ik ze nuttig.

Ik liet ze altijd open omdat er bobbels ontstonden op mijn zadel waar die clipjes onder omhoog stonden...

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:19

Urielle schreef:
Kijk maar eens naar je zadel, waar je beugelriem overzit, daar zit een clipje aan, dat clipje kan omhoog staan om de beugelriem tegen te houden of in het verlengde van de haak.
Tenzij je bijv. ringen hebt om je beugelriemen aan te hangen.

Ik kan me serieus niet herinneren dat er een clipje aan m'n zadel zit :'). Hoe ziet dat eruit dan _O- ? Zal straks even gaan kijken haha

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:31

Dat zit er bij sommige zadels ook niet, Wintec heeft ze niet en er zullen best wel meer merken zijn die ze niet hebben. Bij die zadels heeft de ophanging zelf meer een banaanvorm met kromming waar de riem in hangt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:31

Afbeelding

Je ziet naast gaatje 8 een stukje metaal uitsteken. Dat clipje staat hier naar beneden, maar dat kan ook omhoog.

Je kan ook zo'n haak hebben, die heeft dus geen clipje (normale zadels hebben er maar één, bij dit zadel zitten er twee schuin boven elkaar)

Afbeelding

Een barefoot heeft een dichte ring (die loshangende riem is een beugelriem
http://barefoot-saddle.nl/nl/shop/out/p ... vast-1.jpg

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:32

Open, krijg die **@#^@&*^!(*&!*@& niet dicht :')

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:34

Als wintec dat niet heeft, vraag ik me af of Bates dat heeft? Straks even onderzoeken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:37

*Lekker koppig*

Ik heb ze altijd open. Gezien de druk die ik bij 9 van de 10 zadels moet zetten om dat clipje open te doen; better safe than sorry. Heb ook nog nooit meegemaakt dat de stijgbeugelriem er vanzelf uit ging tijdens het rijden.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:39

Hier hebben we ze ook altijd open, ben nog nooit een beugel verloren.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:44

alle zadels van mijn baas hebben niet eens zo'n klipje. Het zijn echt van die dure nieuwachtige zadels. Dus als die het niet hebben?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:44

Ik heb ze ook altijd open, gewoon omdat ik het niet de moeite vind om ze dicht te doen :Y)

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:49

aan mn Kieffer had ik ze ook altijd open zoals Bizzybijtje al zegt: better safe than sorry!
en ik heb hier ook echt nog NOOIT problemen mee gehad en heb dat zadel al 18 a 19 jaar in mijn bezit (is inmiddels ook echt OP :) )
maar heb nu een NIEUW kunststof Knightrider zadeltje en daar zitten niet eens van die clip aan, alleen maar 1 haak zoals op bovenstaande foto (waar 2 haken zijn)