pijn aan voet tijdens rijden, hoe oplossen.?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

pijn aan voet tijdens rijden, hoe oplossen.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 16:17

Nou de vraag is gesteld, maar je weet nog niet waar bij mijn voet. Het lijken de pezen te zijn die van mijn been naar mijn voet gaan aan de bovenkant. Mijn pees is prima, de rest van de voet ook maar die 2 jongens doen echt zeer op het moment. Ik vroeg mij af hoe ik dit kan oplossen. Het enige wat nu helpt is of op de tenen gaan staan in de beugels (ik heb amper kapstokjes, mijn hak zit netjes naar beneden ook niet overdreven) of de beugels uitgooien en de voeten laten hangen (en even naar beneden duwen om te strekken) Het begint nu wel wat vervelend worden, zeker omdat we over 2 weken een 3 daags uitje hebben naar de Veluwen met stal :)

Zijn er andere bokkers met hetzelfde probleem, en hoe heb je dit opgelost?

antje_vip

Re: pijn aan voet tijdens rijden, hoe oplossen.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:21

Ik ben een keer door mijn enkel gegaan tijdens het paardrijden _O- Het schijnt dat die beweegbare beugels goed helpen.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:23

Ik herken je probleem zeker! Heb er ook vaak last van, maar heb de oplossing nog niet gevonden. Dus ik lees stiekem ook even mee. :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 16:24

Wat heb jij al geprobeerd Fairytales?

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:26

Weet vanaf vandaag ook weer waarom ik op het zadel van mijn eigen paard de beweegbare veiligheidsbeugels van Sprenger heb zitten. Vandaag gereden op paard van stalgenoot met normale beugels. Au wat een pijn aan mijn voet/enkel. Deze beugels helpen bij mij wel, heb wel het oude model, niet de bow balance.
Laatst bijgewerkt door SRY op 25-08-13 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:26

Is het alleen pijn of ook kramp? Heb je schoenen of laarzen aan? Al eens geprobeerd met de beugels een gaatje langer te rijden? Zoek je veel steun in de beugels of houdt je je voet ontspannen?

Klinkt alsof je onbewust die pezen aan spant.. Trek je toevallig je grote teen omhoog?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:27

Benfan schreef:
Wat heb jij al geprobeerd Fairytales?

Ik dacht eerst dat het aan mijn rijlaarzen lag (had van die enorm goedkope rubberachtige dingen, want ik rij immers toch maar 1 keer per week), dus heb ik nieuwe aangeschaft. Ook geen super kwaliteit, maar wat gevoerder van binnen, dacht dat ze daarom ook wat steviger waren. Laarzen zelf zitten prima nu, maar nog steeds af en toe last. Heb toen geprobeerd wat dikkere sokken te dragen, hielp ook niet. En enkelbeschermers waren ook geen succes (resultaat: zweetvoeten :=).

Dus ik ben benieuwd of er iemand anders is die een betere oplossing hiervoor heeft! :)
Wat heb jij al zoal geprobeerd?

steefvicky

Dat heb ik ook altijd met lange buitenritten. Ik heb ook wel eens dat mijn voet gevoelloos wordt...
Ik lees dus ook mee!

chocobroodje

Je zou eens beugels met bow balance (sprenger) kunnen proberen. Die veren mee met de beweging van je voeten. Ik heb een goedkopere variant en het scheelt wel al. Heb je er ook last van als je niet rijdt?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 16:30

Kramp denk ik dat pijn word, dit al naar enkele minuten. Stijgbeugelriemen langer heb ik inderdaad gehad en dat hielp. En ik draag paardrijschoenen met chaps. Laarzen voel ik het paard minder mee, dus dat is op het moment geen optie. Maar volgens de vrouw die mijn les geeft waren ze 'te' lang. Ik zal eens foto's maken van de week met het verschil. Kan bokt mee oordelen, want dat doen we hier erg graag!

RianneH schreef:
Is het alleen pijn of ook kramp? Heb je schoenen of laarzen aan? Al eens geprobeerd met de beugels een gaatje langer te rijden? Zoek je veel steun in de beugels of houdt je je voet ontspannen?

Klinkt alsof je onbewust die pezen aan spant.. Trek je toevallig je grote teen omhoog?
Laatst bijgewerkt door Benfan op 25-08-13 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:30

Ik heb het dus in me kuit bij mij voelt het dus als kramp als ik dit krijg ga ik altijd even stappen en doe de voeten uit me beugels dan is het zo weer weg.
Maar ik lees mee voor de tip's

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:31

Ik heb bow balance beugels en gpg adapters, dit gaat nu beter met mijn voorheen gebroken voet en gescheurde enkelbanden :j

Wat ook wel wil helpen is een breder voetbed in de vorm van een korfje omdat je dan de druk meer onder de voet verdeeld.
Dit vangt natuurlijk geen schokken op.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:35

Zit het aan de zijkant van je scheen? Dat heb ik namelijk, maar niet bij ieder paard. Ik rij nu met endurance beugels, deze hebben een breed verend voetbed en korfjes. Dat vind ik fijn want dan kan ik mn voet op verschillende manieren/ dieptes in de beugel zetten. Ze kosten rond de honderd euro.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:36

Als op je tenen staan helpt dan is het logisch dat té lange beugels ook fijner zitten. Je kan dan beter op je tenen staan natuurlijk.

Ik heb ook een van die veiligheidsbeugels niet de bow balance maar inderdaad een voorganger daarvan. Zit nog aan adapters te denken maar kan op dit moment pijn vrij rijden dus heeft geen hoge prioriteit.

Ik had zeer regelmatig pijn in m'n voeten en klapte ook regelmatig dubbel nu niet meer met deze beugels.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:41

Je zou denken dat schoenen met veters wel genoeg steun moeten geven en je desnoods nog eens je veters wat strakker aan kan trekken.
Klinkt dat als je voeten wel comfortabel voelen bij een lange beugellengte ik daarvoor zou gaan ;) Kan je bedenken wat je doet als je lichtrijdt? Trek je daarbij je tenen op, of je hakken? De pezen bovenop je voet zijn in principe de pezen die je tenen omhoog halen als je ze aan spant. Normaal zou je met rijden die pezen vrij weinig gebruiken (achilleshiel gebruik je bijvoorbeeld meer). Zou het helpen om een zooltje in je schoen te doen?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:44

Juist je veters niet strakker: dat geeft juist zere of dooie voeten. Doe dus juist je veters eens wat losser.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 18:38

@Rianne, ik heb het na de eerste 5 minuten al, dus al in stap. Eigelijk zodra ik erop zit beginnen ze langsaam te etteren die spieren/pezen. Het zooltje vind ik best een goed idee.. ook een stuk goedkoper om uit te proberen dan die adapters ertussen.. wat zijn die krengen duur zeg.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:30