Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
.
Sizzle schreef:Wat overigens wel verstandig is als je een zadel gebruikt wat eigenlijk een slagje te breed is, is om regelmatig de omvang van de schoftspieren te bepalen (met een flexibele lineaal of metaal draad). Als je ziet dat de voorkant smaller wordt en de spieren weg vakken, dan hangt het te veel op de schoftspieren. Loopt je paard dan echter altijd nog beter dan met een correcte ligging dan moet je misschien foto's van de rug overwegen.
Het gebeurd namelijk ook wel eens dat paarden KS hebben en dan liever drukking aan de voorkant hebben dan de 10x ergere druk op de wervels (tussen 2 kwade het beste kiezen). Dat is niet om paniek te zaaien overigens, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.
De chiroprakter zou daar echer ook duidelijkheid in moeten kunnen geven.
panache schreef:lindalieneke schreef:Als hij onder de Zaldi wel goed loopt, waarom leg je er dan weer een ander zadel op?
Omdat dit zadel volgens 2 onafhankelijke zadelmakers absoluut niet goed ligt.
Het zadel zou volgens hun aan de voorkant drukken omdat het te ruim ligt..
Ik wil mijn paard absoluut geen pijn doen.
) Extreem breed is ook niet goed natuurlijk. Maar een 32.5 is een medium tot wijde boommaat. panache schreef:De aanleiding was dat er in het zadel stond : boommaat 32,5 en dat ik dat nogal apart vond omdat de zadelmaker duidelijk tegen mij had gezegd dat hij een smalle boom nodig heeft..
Bedankt voor de reacties, ik heb er wel wat aan.