Hackamore

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DunaCO

Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 21:53

hallo bokkkers,

ik ben van plan om bitloos te gaan rijden.
en kijk daarom nu naar bitloze hoofdstellen (heb daar al iets over geplaatst)
ik kwam uiteindelijk bij de hackamore en zou daar wat meer over willen weten.
natuurlijk weet ik wel dat je wat meer ervaring moet hebben met bitloos rijden om te rijden met een hackamore.
ook zie ik bij de webshops dat de hackamore niet word verkocht met teugels en bakstuk enzo.. dus kan iemand mij dat misschien uitleggen?

PaardjesFan1

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:02

heb zelf geen idee maar je kan altijd op google opzoeken :j

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:03

Hackamore is geen hoofdstel, maar neemt de plaats van het bit in. Daarom zit er verder niets bij. Verder is het goed om te weten waarom je bitloos wil rijden en wat je voornamelijk rijd (springen, dressuur, buitenritten etc)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:04

Ik rijdt mijn verzorgpony met een hackamore. Heb daarvoor nooit bitloos gereden maar ik vond het ook niet zo moeilijk. Het heeft een hefboomwerking en dat heeft deze pony ook nodig omdat hij graag zijn hoofd naar beeden doet en dan gaat bokken }:) Je kan een gewoon hoofdstel kopen en dan de neusriem eraf halen en aan de bakstukken de hackamore bevestigen. Heb ergens gelezen dat de bakstukken bij een hackamore een maat kleiner moeten zijn zodat ie op de juiste hoogte zit maar ik weet niet hoe dat juist zit. :)

DunaCO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 22:06

amillia schreef:
Hackamore is geen hoofdstel, maar neemt de plaats van het bit in. Daarom zit er verder niets bij. Verder is het goed om te weten waarom je bitloos wil rijden en wat je voornamelijk rijd (springen, dressuur, buitenritten etc)

voornamelijk springen en buitenritten, maar moet natuurlijk ook wat dressuur met hem doen, en moet je dan gwn een hoofdstel kopen zonderneusriem?

DunaCO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 22:06

TrIjNiE__ schreef:
Ik rijdt mijn verzorgpony met een hackamore. Heb daarvoor nooit bitloos gereden maar ik vond het ook niet zo moeilijk. Het heeft een hefboomwerking en dat heeft deze pony ook nodig omdat hij graag zijn hoofd naar beeden doet en dan gaat bokken }:) Je kan een gewoon hoofdstel kopen en dan de neusriem eraf halen en aan de bakstukken de hackamore bevestigen. Heb ergens gelezen dat de bakstukken bij een hackamore een maat kleiner moeten zijn zodat ie op de juiste hoogte zit maar ik weet niet hoe dat juist zit. :)

okee ik zoek dat dan nog wel op, dankjewel

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:09

Waarom ben je bij de hackamore uitgekomen? Dat is een optoming die niet geschikt is voor dressuurmatig werk, voor een los teugeltjes naar buiten is het prima maar je kunt met een hack niet met constante druk rijden. Verder heb je met een hackamore weinig zijdelings stuur, als je paard al gewend is om op zit- en gewichtshulpen en/of nekreining gereden te worden is dat geen probleem maar anders is het best even wennen. Je moet heel goed beseffen dat elke hulp die je geen met een hack (met korte scharen) ongeveer 3 tot 4 keer zo sterk overkomt (afhankelijk van de lengte van de scharen).
Ik zou zelf voor een sidepull kiezen, in mijn ervaring is dat een hoofdstel wat ze erg snel snappen. Ik heb twee pony's met sidepull ingereden, daar liepen ze zo mee weg. En ik ben twee pony's die voorheen met bit gereden waren met een sidepull gaan rijden, dat was ook opstappen en wegrijden. Dit omdat de sidepull gewoon heel logisch is. Dit is natuurlijk een persoonlijke ervaring, ieder paard en iedere ruiter is uniek dus wellicht ben je best even aan het puzzelen wat bij jullie past maar een hack zou nooit mijn eerste keus zijn. Ik heb zelf uiteindelijk, na het uitproberen van alle mogelijke bitloze optomingen, wel bij bij een hack met korte scharen uitgekomen voor het buiten rijden (omdat mijn Haf continu de berm indook en ik zelf lichamelijke problemen had). Ik rij altijd en in alle gangen met echt losse teugels en gebruikte de hack alleen om hem uit de berm te houden (nu gelukkig niet meer nodig dus binnenkort probeer ik ook weer over te stappen op een andere optoming). In de bak rij ik met sidepull omdat ik met de hack absoluut niet met aanleuning wil rijden.

DunaCO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 22:14

Swift schreef:
Waarom ben je bij de hackamore uitgekomen? Dat is een optoming die niet geschikt is voor dressuurmatig werk, voor een los teugeltjes naar buiten is het prima maar je kunt met een hack niet met constante druk rijden. Verder heb je met een hackamore weinig zijdelings stuur, als je paard al gewend is om op zit- en gewichtshulpen en/of nekreining gereden te worden is dat geen probleem maar anders is het best even wennen. Je moet heel goed beseffen dat elke hulp die je geen met een hack (met korte scharen) ongeveer 3 tot 4 keer zo sterk overkomt (afhankelijk van de lengte van de scharen).
Ik zou zelf voor een sidepull kiezen, in mijn ervaring is dat een hoofdstel wat ze erg snel snappen. Ik heb twee pony's met sidepull ingereden, daar liepen ze zo mee weg. En ik ben twee pony's die voorheen met bit gereden waren met een sidepull gaan rijden, dat was ook opstappen en wegrijden. Dit omdat de sidepull gewoon heel logisch is. Dit is natuurlijk een persoonlijke ervaring, ieder paard en iedere ruiter is uniek dus wellicht ben je best even aan het puzzelen wat bij jullie past maar een hack zou nooit mijn eerste keus zijn. Ik heb zelf uiteindelijk, na het uitproberen van alle mogelijke bitloze optomingen, wel bij bij een hack met korte scharen uitgekomen voor het buiten rijden (omdat mijn Haf continu de berm indook en ik zelf lichamelijke problemen had). Ik rij altijd en in alle gangen met echt losse teugels en gebruikte de hack alleen om hem uit de berm te houden (nu gelukkig niet meer nodig dus binnenkort probeer ik ook weer over te stappen op een andere optoming). In de bak rij ik met sidepull omdat ik met de hack absoluut niet met aanleuning wil rijden.

ik wil ook niet dressuur ermee rijden, maar ik zie heel vaak tijdens springwedstrijden dat als ze met een bitloss hoofdstel rijden dat het dan 9 van de 10 keer een hackamore is, ik vond het zelf een beetje vaag maar ik snap sowieso niet zoveel van de hackamore daarom had ik dit geplaatst.
over de sidepull hoor ik vaak dat het altijd veel druk op de neus geeft maar als jij mij er wat meer over zou kunnen uitleggen zou dat wel fijn zijn :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:16

Je hebt een natural hackamore en de mechanische hackamore. Welke bedoel je nu?

DunaCO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 22:17

Cassidy schreef:
Je hebt een natural hackamore en de mechanische hackamore. Welke bedoel je nu?

machanische

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:21

Wat is de reden dat je voor de mechanische hackamore kiest? Er zijn legio andere optomingen die minder gevaarlijk zijn. En heb je er al bij nagedacht dat jij voor een optoming kunt kiezen maar het paard uiteindelijk daar niet blij mee gaat zijn?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:23

Een sidepull heeft geen aansnoer werking dus als jij geen druk geeft is er ook geen druk op de neus (behalve dan dat er een neusriem omheen zit maar dat is hetzelfde gevoel als een neusriem van een bit hoofdstel). Een sidepull is, in mijn ogen, de simpelste en meest logische bitloze optoming; als jij naar rechts wilt ´trek´ je aan de rechterkant en naar link ´trek´ je aan de linkerkant, de druk komt direct en alleen op de neus over. Al mijn pony´s snapten het meteen en zijn ook allemaal fijn op een sidepull te rijden. Om te testen of een sidepull wat was voor mijn eerste pony ben ik gewoon met een goed aangesloten stalhalster (dus strakker dan normaal) gaan rijden met teugels aan de zijkant gemaakt. Dit is een goedkope manier om een beetje ene idee te krijgen hoe het werkt en of het bij je paard en bij jou past.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:25

Een sidepull kan - afhankelijk van de versie van de sidepull - op de neus van rawhide of van touw gemaakt zijn en ligt op de neus van het paard. Rawhide of touw kunnen heel scherp inwerken op de neusrug en voor schuurplekken zorgen. Imo is een sidepull dus niet per definitie zachter dan een hackamore of bijv. bosal.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-08-13 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

DunaCO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 22:26

Swift schreef:
Een sidepull heeft geen aansnoer werking dus als jij geen druk geeft is er ook geen druk op de neus (behalve dan dat er een neusriem omheen zit maar dat is hetzelfde gevoel als een neusriem van een bit hoofdstel). Een sidepull is, in mijn ogen, de simpelste en meest logische bitloze optoming; als jij naar rechts wilt ´trek´ je aan de rechterkant en naar link ´trek´ je aan de linkerkant, de druk komt direct en alleen op de neus over. Al mijn pony´s snapten het meteen en zijn ook allemaal fijn op een sidepull te rijden. Om te testen of een sidepull wat was voor mijn eerste pony ben ik gewoon met een goed aangesloten stalhalster (dus strakker dan normaal) gaan rijden met teugels aan de zijkant gemaakt. Dit is een goedkope manier om een beetje ene idee te krijgen hoe het werkt en of het bij je paard en bij jou past.

okee heel erg bedankt

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:02

Je optoming is maar zo hard als dat je zelf bent met je handen. Ik heb een muildier met hackamore gereden, die liep daar erg fijn op. Beter als op bit, en beter als op sidepull. Hij was erg hard in de mond, en door een paar maand met hack te rijden is hij terug zo zacht als een sponsje.
Ik heb zelfs een foto van ons 2 in parcours 70 voor de geïnteresseerden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:07

Een hackamore werkt heel sterk in.
Daarom kunnen de springruiters in de topsport er ook mee rijden.
Met een sidepull zouden ze die paarden niet zo terug kunnen nemen. :+
Mijn paard rij ik met bit, maar af en toe stappen we een rondje buiten en dan gebruik ik een sidepull.
Ik merk weinig verschil met/zonder bit, alleen dat met de sidepull m'n paard wat hangerig wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:12

Maar wat is er eigenlijk mis met een duidelijk signaal van de hackamore? Ik vind een sidepull zo veel ruis geven. De druk die een sidepull geeft is dezelfde druk die die moet negeren wanneer die met een halster vaststaat.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:20

mika11 schreef:
Een hackamore werkt heel sterk in.
Daarom kunnen de springruiters in de topsport er ook mee rijden.
Met een sidepull zouden ze die paarden niet zo terug kunnen nemen. :+
Mijn paard rij ik met bit, maar af en toe stappen we een rondje buiten en dan gebruik ik een sidepull.
Ik merk weinig verschil met/zonder bit, alleen dat met de sidepull m'n paard wat hangerig wordt.

Idd, het heeft een hele scherpe en pijnlijke inwerking en is daarom eigenlijk vooral voor de paarden bedoelt die een bit niet accepteren, maar die te sterk zijn voor een gewoon bitloos hoofdstel.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:58

Ik heb het trouwens gewoon over een sidepull met een brede leren neusriem, die dingen met touw e.d. vind ik ook onvriendelijk. Omdat ik zelf al jaren met een sidepull met een brede leren neusriem rijdt en ik die andere geen optie vind had ik daar helemaal niet meer aan gedacht.
Hackamore geeft misschien wel een duidelijke ´stop hulp´ maar is qua stuur juist weer onduidelijker. Als ik mijn paard een hulp geen doe ik dat eerst met een zit/gewichtshulp, de teugelhulp is puur ter ondersteuning. Vaststaan aan aan halster is daar wat mij betreft niet mee te vergelijken.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:01

Swift schreef:
Ik heb het trouwens gewoon over een sidepull met een brede leren neusriem, die dingen met touw e.d. vind ik ook onvriendelijk. Omdat ik zelf al jaren met een sidepull met een brede leren neusriem rijdt en ik die andere geen optie vind had ik daar helemaal niet meer aan gedacht.
Hackamore geeft misschien wel een duidelijke ´stop hulp´ maar is qua stuur juist weer onduidelijker. Als ik mijn paard een hulp geen doe ik dat eerst met een zit/gewichtshulp, de teugelhulp is puur ter ondersteuning. Vaststaan aan aan halster is daar wat mij betreft niet mee te vergelijken.

Het touw van een touwhalster is helemaal niet onvriendelijk alleen onze hand maakt het onvriendelijk.
Een touwhalster is juist lekker voor een paard omdat het lekker losjes zit en het heel ligt aan voelt.
Maar ja als je er aan gaat trekken is het onvriendelijk ja, maar dat is bij alle bit en bitloze optomingen zo alleen bij de een wat erger dan de ander.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:05

Ik heb het toch niet over een touwhalster? Ik gebruik dagelijks touwhalsters. Ik heb het over een sidepull met van dat ruwe, schurende touw als neusriem, dat heeft een hele andere werking dan een touwhalster.

AmazCowg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:11

wat dacht je van een natural hackamore?
Deze is hetzelfde principe maar volledig uit touwen gemaakt :)
Dasq eigenlijk een touwhalster met dikke touwen als teugels met een knoop onderaan , en daaruit komt ook nog een leadrope die je aan je zadel vastmaakt die je eventueel gebruikt om bij te tikken...

Zelf rijd ik altijd gewoon met een touwhalster en een dik touw als teugels eraan vast :) of met nekring.

IN het begin kan zon touw inderdaad voor wat gesleur zorgen, maar is veel vriendeljker dan een bosal en dergelijke :) Je moet je paard dan natuurlijk ook aanleren dat je eerst de suggestie geeft ( touw openhouden) en dan pas trekt. Zo leert die supersnel om gewoon op suggesties te rijden.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:19

Hierboven schrijft iemand dat een hackamore niet geschikt is voor dressuur. Hier heb ik andere ervaringen mee. Ik rij een hackamore in combinatie met kaptoom. De hack hangt los en neemt zeg maar de functie over van de stang bij stang en trens. Met de hackamore kan ik indien nodig meer voorwaartsneerwaarts vragen door druk achter de oren. Dus ophouding en los. En meer oprichting. Ook vragen en los. Dat van constante druk klopt wel, maar dat zou je met geen enkele optoming moeten doen. De stelling en buiging vraag ik op de kaptoom. Zie ook http://www.bentbranderuptrainer.com/cavemore/

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:31

Maar jij rijdt dus dressuur met een combinatie en ik heb het over alleen een hackamore. Er wordt in de moderne dressuur een bepaalde mate van aanleuning (= druk/ contact of hoe het maar wit noemen) verwacht dit vind ik met een hackamore not done. Jij schrijft zelf ook dat je de hackamore puur als aanvulling gebruikt en er geen constante druk op hebt, de stelling en buiging doe je met de kaptoom (die daar in mijn ogen ook veel geschikter voor is als een hack). Als iemand puur alleen met de hack dressuur wil gaan rijden vind ik de optoming daar niet geschikt voor.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:00

Swift bedankt voor de nuance want die ontbrak eventjes :)