Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Snadrem schreef:Het nadeel van een touwhalster vind ik alleen dat het zich niet leent voor dressuurmatig rijden zoals de meeste ruiters dat kennen en leren en willen blijven doen: je moet dan ineens leren om zonder aanleuning op je teugel te rijden, en dat is voor zowel ruiter als paard erg verwarrend. Dan kan je naar mijn idee beter afbouwen naar een steeds lichtere optoming. Met een kaakgekruist hoofdstel kan je nog gewoon met aanleuning rijden, met sidepull en kingekruist ook.
Mijn ervaring is dat je met kaakgekruist zonder problemen direct kan overstappen. Na een paar weken zal het paard wat meer in de hand gaan hangen, omdat je dan tegen rijtechnische problemen aan loopt (die je dan dus met je zit moet gaan oplossen, in plaats van met een bit). Overstappen van bit naar kingekruist gaf bij mij wat problemen, omdat het paard de hulpen niet meer begreep: die moest ik opnieuw gaan aanleren. Met touwhalster was dat idem dito, paard werd daar aan de hand al erg gefrustreerd en kwaad om. Het touwhalster laat ik voorlopig dus maar voor wat het is: leuk voor anderen die er wel mee kunnen omgaan![]()
Ik rij nu al een tijdje met een kingekruist hoofdstel en de meeste mensen zien niet eens dat ik bitloos rij, omdat er op het eerste gezicht geen verschil is in hoe mijn paard loopt en hoe ik mijn teugels hou ten opzichte van ruiters en paarden met bit. Zodra ze het wel zien, is de verbazing des te groter, omdat er rondom het idee van bitloos het vooroordeel hangt dat je dan je paard compleet los moet laten en helemaal uit elkaar laat vallen tijdens het rijden: daar is dus niets van waar.
maar lijkt me super handig.