[WN] Kneeboot

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Kneeboot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 16:51

Ik ben op zoek naar een kneeboot die de knie goed ondersteund. Er zijn verschillende soorten en maten, maar welke ondersteund goed?

Dit is voor een paardje die zijn buitenste kniebanden om zeep geholpen heeft en steun nodig heeft bij het buiten lopen. Aangezien hij geen maat weet te houden en geregeld lekker uit zijn plaat gaat, met of zonder zijn maatje, en regelmatig kreupelt (van licht onregelmatig tot op 3 benen) wil ik hem door middel van een boot zijn leven minder kreupel te laten verlopen. Als het mogelijk is.

Wat zijn jullie bevindingen met verschillende soorten/merken en hoe zit het met de maten?

Paardje is met vervroegt pensioen, word niet meer mee gereden. Dus ik zit niet met wedstrijdenreglementen.

hobbelheksJarig

Re: Kneeboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:56

vraag advies bij de paardenkliniek dara zullenz eer meer kaas van gegeten hebben

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:30

Ik denk zelf dat de kneeboots weinig steun geven, die ik verkoop zijn puur gemaakt om het eventuele stoten tijdens het spinnen wat dempt.
Maar ben hier zeker geinteresseerd in, dus volg ik ook even.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:41

Denk dat het lastig wordt. Zijn er geen andere oplossingen?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 16:01

Paardenkliniek heb ik geprobeerd, die verwezen mij juist naar de westernwereld :D Kennen alleen bandageren.

Ik heb geprobeerd een bandage er zo om te leggen dat er meer steun komt aan de buitenkant, maar dat zak af.
Iets anders zou ik niet weten, een knie beweegt veel. Daarom dacht ik zelf ook aan een kneeboot.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 16:58

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:44

Loopt het paardje nu 24/7 buiten of maar enkele uren? Loopt ie kreupel als ie rustig loopt?

Vaak zie je bij paaren die 24/7 buiten lopen dat ze minder snel uit hun plaat gaan of iig gecontroleerd en niet explosief bij het naar buiten gaan.
Ook denk ik dat een paard wat continu buiten kan lopen, maar pijn heeft, niet uit zijn plaat gaat en zijn eigen grenzen wel kent als het pijnlijk is.

Bij 24/7 buiten zou ik iig niet continu willen inpakken.

Als hij van stal buiten komt en erg uit zijn plaat gaat, zou ik eerst wandeln wanneer dat mogelijk is. Ik zette een geblesseerdpaard buiten van een kennis en die deed best weleens gek in de paddock. Ben toen eerst gaan stappen en daarn was ze een stuk rustiger.

Geef het paard dingen om te doen zoals voldoende ruwvoer, boomstammetje, takken, bal etc.

Kan me heel goed voorstellen dat je het paard wil helpen en ondersteunen, maar denk dat het paard bij veel buiten lopen het goed zelf kan regelen. Als je het inpakt en hij gata uit zijn plaat, is het probleem nog niet 100% weg.

Succes, blijft lastig

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 16:46

Superpony hij kan en mag niet 24/7 buiten. Daar zit een medische reden aan vast.

Nee, hij loopt niet continu kreupel. Dan was hij al gehemeld. Ik laat hem niet continu met pijn lopen.
Zelf na een 4 uur weide gang stuiteren beide heren als gekken door het land. Hun speelkwartiertje zeg maar. Dit gebeurt ook als hij alleen loopt. Deze speelkwartiertjes zijn meerdere keren tijdens het buiten zijn.

Van de stal naar paddock/wei is hij heel goed handelbaar/gewoon rustig, in de paddock/wei gaat hij na het rollen uit zijn plaat. Doet ie al 7 jaar. Al loop ik een uur voor ik hem loslaat, dan is het nog het zelfde.

"speeltjes" liggen in de paddock en hij loopt samen met zijn broer. Af en toe een ramlam.

Hij loopt alleen ingepakt (bandage met 3 in 1 boot) als hij buiten loopt. Dit om te voorkomen dat zijn beide pezen weer overbelast raken. De ondersteuning heeft hij nodig omdat zijn buitenste kniebanden afgeknapt zijn. Zijn lopen is hier door verandert en de belasting ligt nu grotendeels bij zijn pezen, wat overbelasting tot gevolg heeft en weer verplichte box rust. Om dit te voorkomen wil ik hem die steun "terug" geven die de buitenste kniebanden normaal geven door een kneeboot om te doen. Genezen doet hij niet meer, maar wil hem wel een nog zo prettig mogelijk leven geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:49

Lastig hoor. Bandageren lijkt me ook niks,dus dan idd die van de paardendrogist proberen? Stalrust is niks voor een paard en bewegen is als het even kan wel zo fijn.

Ik zit te denken en is wel gek, maar misschien een grote maat brace voor de mens?? Ik heb zelf lang een brace om mijn knie gehad en het helpt wel goed. Mijn knie is en blijft zwak, maar mijn been is gelukkig sterker. Er zijn diverse modellen, dus wie weet???