Wij (lees mijn moeder die al ruim veertig jaar verstand van paarden heeft, mijn bijreidster van 18 met eigen paard en heeel veel ervaring, en ik met goede begeleiding en instructie) gaan dit bit alleen gebruiken in het bos. We zijn het een beetje zat dat meneer geeoon zijn eigen pad kiest, is alleen in het bos. Ik ga dan het bit ook alleen gebruiken als ik het nodig heb. Als meneer braaf loopt hoef ik ook niet aan hem te zitten, kan ik mn hand ontspannen en heeft hij rust in zijn mond.
Ps buitenrijden doe ik altijd onder begeleiding van mijn instructrice, omdat hij zo vervelend is. En ja, het is een pittig bit en ik ben mij er bewust van.
Volgens mij komt het wel goed hoor. Een ongebroken pelham met twee teugels ligt stil in de mond, schaart niet, prikt niet. En als hij met twee teugels gebruikt word, de schaarteugel enkel optillen als nodig, dan zie ik het probleem niet zo hoor.
Dubbele teugel. Met pelhamriempjes haal je direct de fijne functie weg en maak je er een geheel van dat meestal veel sterker inwerkt dan nodig is. Rijd je met dubbele teugel heb je de trensteugel, die je gaat gebruiken als er niets aan de hand is en de pony braaf is. En de 'stangteugel' die je los laat en enkel oppakt als de pony gecorrigeerd moet worden. Zo is het veel duidelijker voor hem.