fleece deken - stal deken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

fleece deken - stal deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 11:57

In de winter doen ze bij ons fleecedeken onder de stal deken als het echt koud is, nu zeggen veel dat dit niet goed op de plek blijft zitten.
Nu vroeg ik mij af, hoe veel gram is zo een fleecedeken eigenlijk ?!
En dit kan toch best? een fleecedeken als extra deken onder de staldeken. bij ons blijft het prima zitten, dekens worden er zeker 2 keer per dag afgehaald en opnieuw opgedaan. Dus dit gaat dan prima..
Maar mijn vraag dus, hoeveel gram zo fleecedeken ongeveer is, en of je beter met of zonder hals kunt doen. Wij hebben de meeste zonder , en een met hals. Dit is niet gaan schuren van de winter, maar hoor van veel dat dit wel gevolg kan hebben van manen uitval

Bloempotje

Re: fleece deken - stal deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:59

Een gemiddeld fleece deken is geloof ik vergelijkbaar met 100 gram, weet dit niet helemaal zeker. Ik heb het ook gebruikt als onderdeken en bij mij bleef het ook prima liggen maar hoor inderdaad van veel andere dat het gaat trekken. Ook wel is gelezen dat het zou gaan 'knetteren' (stroom). Ik merkte dit alles niet dus zou het evt zo weer gebruiken maar heb nu voor het gemak gewoon een 100 gram deken gekocht :) .

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:01

ff beetje off topic:ik heb dat ook is gedaan, een fleece onder staldeken
mijn paard stond vol bultjes op de rug
toen werd mij verteld dat dat heel slecht is voor je paard omdat een fleecedeken "niet ademt" en daardoor kreeg mijn paard die bultjes

maar een normale fleece is 50-100 gram ;)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:02

ik zeg ook 100 gram maar bij ons schuiven ze wel en trekken ze strak om de borst na een hele dag (ze spelen ook in de winter de hele dag buiten) als ze op stal blijven blijven ze wel liggen
ik heb geinversteerd in een stal / onderdeken van 100 gram en dat werkt voor mij vele malen beter

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:10

Mij is ook altijd 100 gram verteld..Maar ik ben niet zo van een fleecedeken onder een deken :S

Een fleecedeken moet vocht opnemen en dat is het.. voor warmte wil ik het dus ook niet gebruiken, ademt veel minder... + ik vind 2 dekens over elkaar heen nooit heel fijn ;) Dus ik heb gewoon veel dekens :p (sowieso vind ik meer dekens hebben ook praktisch, als het een keer hard regent... dan kan er een droog deken op) wij wisselen niet van buiten-stal (dus outdoor deken en dan weer een staldeken)

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 12:30

ik ben van mening dat het op stal inderdaad veel beter blijft liggen dan buiten, buiten zal ik dit ook niet opdoen. maar op stal vind ik dat dit wel moet kunnen. Vroeg me alleen af of fleecedeken met hals de manen niet er af schuurt..

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:33

Ik zou niet voor een fleecedeken gaan.
Ik zou bang zijn voor schuurplekken.
Dan liever gewoon een 100 grams deken aanschaffen voor eronder

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:36

Ik heb het vorig jaar gedaan als nood. Een wollen deken wil wel blijven liggen. Maar mijn HH zweetdeken trok helemaal strak naar achteren.

Het is denk ik wel vergelijkbaar met een 100 gram, maar geef mij maar gewoon een onderdeken. Vele malen fijner voor het paard.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 12:58

Ik heb wel een 100 grams onderdeken , maar wil er eigenlijk nog een 200 grams bij, maar vind ze best wel prijzig.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:06

Prijzig? Rond de 60-70 euro heb je er al 1... (tenminste die van mij zijn nooit veel duurder geweest) (ik moet wel toegeven... mijn paard past die HH dekens beter dan merken als Bucas etc.... en wat betreft de kwaliteit tjah.... maarja, liever een passend deken... Zolang ie maar droog en warm staat...)

En kopen als de zomervoorraad binnenkomt scheelt ook veel.. (2e deken 1 euro en die acties..)

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:29

Misschien even op de bokt markt kijken? De meeste onderdekens zijn lang niet zo prijzig! Zeker niet 2de hands.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:41

fleece is vaak te slap om dag en nacht mooi te blijven liggen, het gaat meestal schuiven, trekken op de schouders en de schoft en daardoor irriteren...

ik zou kiezen voor een dunne onderdeken of staldeken om er onder te doen...

volgens mij is gewoon fleece vergelijkbaar met een 50 grams vulling, dikker/steviger fleece met 100 grams

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:48

mijn zweetdekens zijn gemiddeld 200 gram (stond er bij toen ik ze kocht)

ze verschuiven vaak op de huid, echt niet aan te raden.
wat ik zelf doe als het extra koud is dan gebruik ik ze als tussendeken.
staldeken op, fleecedeken of wollendeken ertussen en daarover de outdoor deken :)
(voor korte periode dus!)

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 08:28

Heb wel een tweedehands gezien, staldeken 200 gram.
Mist vooraan bij de borst een gesp, en bij de buiksingels, is dit te maken of???
ze vraagt tien euro.