wat is jullie mening?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

wat is jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 16:54

Wat is jullie mening over een fleecedeken met of zonder hals , onder de staldeken in de winter? Hoor vaak ervaringen met schuren en manen er af?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:10

niemand ?

mika11

Re: wat is jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:13

Wat is het nut daarvan?
Het lijkt mij nogal onhandig zelfs.
Als ze buiten staan worden de uiteinden van de fleecedeken nat, en dat trekt helemaal door.
Waarom niet gewoon 2 winterdekens, één voor het begin van de winter en een dikke deken voor de echte kou.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:14

Nee voor op stal. Niet buiten

borima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:16

i.p.v. fleecedeken kan je ook een meer grams winter deken nemen? heb ik wel, die van mij staat gewoon naar buiten 's winters en dat gaat prima...

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:17

Ik zie het nu daar ook niet van in. Als je denkt dat je deken niet warm/ dik genoeg is is het dan niet handiger om een dikkere deken te kopen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:21

Een fleecedeken is bedoeld om op te doe na het rijden, zodat het het zweet op kan nemen, en is niet echt geschikt als onderdeken. Het kan schuren want het is geen gladde stof.
Daarvoor zijn genoeg andere opties op de markt ;) Ik ben erg fan van de horseware dekens aar je verschillende diktes onderdekens aan vast kunt klikken

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:22

Daar gaat het niet om, iemand in de winkel vertelde mij dat ze vaak een fleecedeken onder de stal deken doen. Mijn vraag is of dit gaat schuren bij de manen, En heb ook 2 winterdekens met hals, nog ongebruikt, maar las dat dit vaak bij paarden gaat schuren, dus de manen naar de k lote gaan..... dus mijn vraag wat is jullie ervaring met hals dekens ?!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:41

Dat kan dus alleen bij paarden die niet buiten komen, anders trekt het vocht door.
Dus als jouw paard altijd binnen staat en niet buiten komt, zou het voor jou misschien wel een optie zijn.

Ik heb een winterdeken met halve hals, mijn paard haar manen zijn er niet afgeschuurd.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:03

Ik zou geen fleecedeken met hals op doen onder de staldeken. Heb dit zelf een week gedaan maar hij kreeg gelijk schuurplekken op zijn borst. De manen gingen niet gelijk maar denk dat dit wel was gebeurd als ik hem langer op had gehouden. Fleecedekens trekken namelijk naar achteren onder een andere deken, dus niet doen want is niet fijn voor je paard!
Wat betreft halsdekens als winterdeken wisselt het heel erg. Heb een deken gehad waarvan de hals bevestigd was met rits maar die schuurde alle manen eraf. De deken die ik nu heb heeft de hals vast aan de deken en die schuurt de manen er niet af. Echter na de lange winter afgelopen jaar waren zijn manen vanaf de schoft tot de helft van de manenkam wel een stuk dunner geworden... Dan heb ik nog een deken gehad met losse hals (bevestigen met klittenband aan ringetjes op de deken)en daarbij werden de manen niet afgeschuurd, maar die vond ik weer te ruim om de hals vallen en die had niet het beoogde warmte effect naar mijn idee.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:10

Linnx schreef:
Daar gaat het niet om, iemand in de winkel vertelde mij dat ze vaak een fleecedeken onder de stal deken doen. Mijn vraag is of dit gaat schuren bij de manen, En heb ook 2 winterdekens met hals, nog ongebruikt, maar las dat dit vaak bij paarden gaat schuren, dus de manen naar de k lote gaan..... dus mijn vraag wat is jullie ervaring met hals dekens ?!

Niet iedereen in een winkel heft overal ervaring mee :P
Wat ik al zei, ik zou het niet doen daar zijn ze niet geschikt voor

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:11

Bij mijn verzorgpaard doen we het hooguit onder haar winterdeken met lange hals als het echt koud is. Staldeken zonder hals zie ik het nut niet zo van in

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:41

Ik ken het inderdaad, als het heel koud is word het hier soms wel gedaan.
Mijn ervaring is dat het niet goed op de plek blijft liggen.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:48

Met singels toch wel?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:51

Linnx schreef:
Met singels toch wel?

Wat ik heb gezien bij andere paarden is dat het na het rollen vaak dubbel zit onder de andere deken.
Ik weet alleen niet op welke manier zij de dekens vast hadden gemaakt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:53

Ik vind fleece sowieso niet zo fijn; risico op schuurplekken en ik vrees ook dat het lekker kan broeien. Liever geen onderdekens (of je moet een daarvoor bedoelde deken kopen die je bij voorkeur vast kan maken aan de deken erboven).

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:58

Ik heb een zweetdeken onder een regen deken gedaan toen t sneeuwde en vrieste. Deken zat altijd scheef erdoor en der manen gingen stuk. T is dat de regendeken niet meer gram had anders kreeg de op der borst schuurplekken. Rede genoeg om een warmere deken aan te schaffen.

Maar waarom zou je een zweetdeken daarvoor gebruiken? T heet immer 'zweetdeken' om zweet op te nemen.?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:18

Ik vind het maar prut. Fleecedeken trekt als n gek naar achter en de meeste zweetdekens hebben ook niet echt een lekker model om dagen lang op te hebben. Als je toch graag een zweetdeken er onder hebt, dan zou ik eens kijken voor een Bucas Shamrock Power, dat is een stal/transport deken met de stay-dry stof van Bucas, werkt ook als zweetdeken. Leg die zelf ook onder mijn dunne regendeken als die net iets te koud is, maar een gevoerde deken nog te warm is.