zadel op de juiste plek?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne_M

zadel op de juiste plek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:36

ik begin me toch wel eens af te vragen of ik het zadel op de juiste plaats leg. zou die veder naar voren/achter moeten of ligt ie netjes?
ik heb niet het gevoel dat het hem ergert (als ie wel verkeerd ligt) alleen wil ie er telkens vandoor met het opstijgen maar ik vraag me af of dat komt doordat het zadel(als dat zo is) verkeert ligt.

sorry voor de vage uitleg maar ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden.
en modds, je mag het verplaatsen.

graag tips maar wel netjes :o
ik heb alleen deze fotos..

Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Re: zadel op de juiste plek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:46

Het zijn niet de meest ideale foto's :)

Wat wel opvalt is dat het dieptepunt van het zadel wat ver naar achteren lijkt te liggen, ofwel dat het zadel iets achterover kantelt. Dat kan komen door bvb. een verkeerde pasvorm, te dun geworden kussens aan de achterkant of zadel te ver naar voren leggen waardoor er teveel schoft onder zit die het zadel aan de voorkant omhoog duwt.

Als ruiter ga je bij zo'n zadel teveel op de lepel zitten en dat is voor zowel ruiter als paard niet prettig.

Ook is je singel aan de korte kant, dat kan ook irritatie geven.

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:57

nee weet ik maar heb nog geen andere gemaakt :+

dus als ik m iets meer naar achter leg zou het minder moeten zijn? en anders zadel na laten kijken?
en hoe bedoel je dat de singel te kort is?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:59

Dieptepunt lijkt nu ver achter te liggen , maar zadel zakt nog iets van voren als jij gaat zitten. Lijkt mij prima te liggen mits het paard een paar kilo afvalt.

Wat me wel opvalt is dat dit een zadel is voor een paard met een hoge schoft en dat hebben friezen over het algemeen niet. Schuift het zadel niet met opstappen?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:05

Dat kunnen wij niet vertellen :) zelfs niet vanaf een foto

Haal een zadelmaker erbij! een consult kost ongeveer 50 euro inc aanpassen en dan weet je tenminste dat hij goed ligt. Wacht je er te lang mee en rijdt je te lang door met een slecht passend zadel (zoals ik gehad heb) dan krijg je allerlei andere kosten erbij en dat is iets wat je echt NIET wilt!

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 16:49

tanjaatjuhh schreef:
Dieptepunt lijkt nu ver achter te liggen , maar zadel zakt nog iets van voren als jij gaat zitten. Lijkt mij prima te liggen mits het paard een paar kilo afvalt.

Wat me wel opvalt is dat dit een zadel is voor een paard met een hoge schoft en dat hebben friezen over het algemeen niet. Schuift het zadel niet met opstappen?

niet dat het hier op heel goed te zien is...:
http://i39.tinypic.com/3515v04.jpg
denk niet echt dat ie afvalt met zn 24/7 in de wei.. :+

nee hij schuift niet

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 16:50

M_hartje_M schreef:
Dat kunnen wij niet vertellen :) zelfs niet vanaf een foto

Haal een zadelmaker erbij! een consult kost ongeveer 50 euro inc aanpassen en dan weet je tenminste dat hij goed ligt. Wacht je er te lang mee en rijdt je te lang door met een slecht passend zadel (zoals ik gehad heb) dan krijg je allerlei andere kosten erbij en dat is iets wat je echt NIET wilt!

nouja ik bedoelde meer of ie niet te ver naar voren of achteren lag..
okeei

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:45

qua ligging denk ik dat het zadel wel op de juiste plek ligt :)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:51

Zijn de foto's allebei op hetzelfde moment genomen? Want het lijkt alsof je zadel op de eerste foto meer naar voor ligt. Ofwel is dat omdat de foto een beetje donker is, en je paard zelf is ook al zo donker. :P
Wat pmarena bedoelt met een korte singel, is dat er een te groot stuk van de singelstoten bloot op de huid ligt. Als je een langere singel koopt heb je dat niet meer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:06

pmarena schreef:
Wat wel opvalt is dat het dieptepunt van het zadel wat ver naar achteren lijkt te liggen, ofwel dat het zadel iets achterover kantelt. Dat kan komen door bvb. een verkeerde pasvorm, te dun geworden kussens aan de achterkant of zadel te ver naar voren leggen waardoor er teveel schoft onder zit die het zadel aan de voorkant omhoog duwt.

Ik kan me voorstellen dat je dat schrijft als je alleen naar de tweede foto kijkt. Maar die foto is niet recht van opzij genomen, waardoor het vertekent. Op de eerste foto ziet het er heel anders uit.

Weglopen bij opstijgen kan ook door een rugprobleem komen. Misschien het paard eens door een osteopaat laten nakijken? Mijn ruin deed het vroeger ook, maar alleen als ik links opsteeg. Hij had een spierprobleem aan de rechterkant, en als ik links opsteeg deed dat pijn. Als ik rechts opsteeg was er niks aan de hand.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 07:24

Op de 2e foto is het erger :j

Maar op de eerste foto vind ik het ook. Vooral ook door de erg hoge voorkant van het zadel.
Voor mij zou dit zadel gegarandeerd rugpijn opleveren.

Het ligt niet extreem achterover maar zet de ruiter wel erg ver naar achteren waardoor je al snel zo gaat roeien in het zadel.

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 13:00

Katyatje schreef:
Zijn de foto's allebei op hetzelfde moment genomen? Want het lijkt alsof je zadel op de eerste foto meer naar voor ligt. Ofwel is dat omdat de foto een beetje donker is, en je paard zelf is ook al zo donker. :P
Wat pmarena bedoelt met een korte singel, is dat er een te groot stuk van de singelstoten bloot op de huid ligt. Als je een langere singel koopt heb je dat niet meer.

nee eerste foto is vorige week gemaakt en de 2e denk ik een half jaar geleden.

oke zal gaan kijken naar een grotere :)

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 13:18

Koper schreef:
pmarena schreef:

Ik kan me voorstellen dat je dat schrijft als je alleen naar de tweede foto kijkt. Maar die foto is niet recht van opzij genomen, waardoor het vertekent. Op de eerste foto ziet het er heel anders uit.

Weglopen bij opstijgen kan ook door een rugprobleem komen. Misschien het paard eens door een osteopaat laten nakijken? Mijn ruin deed het vroeger ook, maar alleen als ik links opsteeg. Hij had een spierprobleem aan de rechterkant, en als ik links opsteeg deed dat pijn. Als ik rechts opsteeg was er niks aan de hand.

ja ik dacht dat ik een goede foto had maar ik kan m niet meer vinden...
heb deze nog:
Afbeelding
en alleen het zadel maar heb je zeker ook niks aan :+
http://i40.tinypic.com/i26cz9.jpg

okeei ik ga het overleggen! tnx voor de tip

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 13:20

pmarena schreef:
Op de 2e foto is het erger :j

Maar op de eerste foto vind ik het ook. Vooral ook door de erg hoge voorkant van het zadel.
Voor mij zou dit zadel gegarandeerd rugpijn opleveren.

Het ligt niet extreem achterover maar zet de ruiter wel erg ver naar achteren waardoor je al snel zo gaat roeien in het zadel.

hoor het paard of voor de ruiter?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:48

waarom laat je niet eens een zadelpasser naar je zadel kijken? Op bokt zal je zo veel verschillende meningen krijgen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:03

ligt op de juiste plek, maar van wat ik kan zien kantelt je zadel achterover,
waardoor het dieptepunt waar jij zit teveel achterin het zadel komt te liggen.

dus of laten nakijken door een zadelmaker, eventueel op laten hogen van achter of misschien iets weg van voor?
of een onderlegger eronder die achter ophoogt en voor niet... :)

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 14:23

bedankt! :)