Barefoot slaat wit uit als hij nat is (geweest)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Barefoot slaat wit uit als hij nat is (geweest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 18:48

Mijn Barefoot heeft vorige week even in een flinke stortbui gelegen en was toen natuurlijk goed nat. Ik heb hem even afgedroogd, toen gewoon gaan rijden en toen we klaar waren was hij helemaal wit uitgeslagen.

Ik heb hem eerst goed laten drogen en toen met Barefoot reiniger schoongemaakt zodat hij weer helemaal netjes was. Binnen no time zag hij er weer zo uit:

Afbeelding
Afbeelding

Nog een half uurtje later was het zitvlak ook alweer helemaal wit. Het lijkt een beetje op schimmel, en het is ook wel wat poederachtig, maar meer alsof iemand een zak bloem overheen heeft gestrooid, als dat er echt flinke schimmel op staat.. En schimmel kan toch ook niet zo snel op komen zetten?!

Ik heb hem daarna nog een keer met de Barefoot spray gedaan, en nu is het al wel iets beter, al zie ik nog duidelijk wittige randen in het leer..

Heeft iemand een idee hoe het kan dat hij zo wit uitslaat, en vooral hoe ik het voorkom? Om nou na elke regenbui dat zadel helemaal schoon te moeten maken, en dat ook nog eens 3x achter elkaar aan... -O-

Ik heb nog Barefoot kleurcreme, en daar heb ik hem ook wel mee behandelt, ongeveer een maand geleden voor het laatst. Ik had eigenlijk gedacht dat dat het leer wel wat zou beschermen tegen vocht..

_Ekenna

Re: Barefoot slaat wit uit als hij nat is (geweest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:51

Ik heb dit met verschillende leren laarzen van mij ook, maar hoe het komt.. geen idee.. Ik volg even! :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 18:59

Laarzen?! Hmm, dat is nog vervelender als een zadel denk ik.. Is het dan op gladleer of ook op.. hoe heet het, nubuck? Barefoot achtig leer in ieder geval?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:05

Ik zou zeggen kalk maar dat zit dacht ik niet in regenwater.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:06

Kan je niet de foto's naar barefoot zelf sturen? Misschien dat zij wel weten wat je nog kan doen.

Haimati

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:18

Dit is wel heel wit ja, mijn barefoot (ook 'n Arizona) heeft ook meerdere (zware)buien gehad terwijl ik aan het rijden was en dan had ik inderdaad de volgende dag ook wat witte plekjes maar die kon je grotendeels zo wegvegen, anders weer even invetten met blanke creme en het zadel was weer mooi.

Ik heb ook de bruine kleurcreme maar die gebruik ik af en toe om het zadel er weer goed uit te laten zien, tussendoor gebruik ik gewoon de blanke.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:21

Waag eens een PB'tje aan pmarena ...

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:22

Dit is leer toch?
Wij vetten op de manege elke week alle zadels in, en daar zie je dit soms ook, maar dan op de onderkant. Dit is vooral als iemand een nat dekje eronder heeft laten zitten. Wij vetten het dan gewoon even dik in, even laten intrekken en dan met een schoon doekje uitvegen, en het is weg en komt ook niet zo snel meer terug :)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:24

heb je het zadel nieuw gekocht? Ik heb namelijk eens mijn spullen met hoefvet :+ ingevet ipv zadelvet en toen sloeg ook alles wit uit

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:26

Hmm, apart...
Op m'n bijrijdpaard ligt ook hetzelfde zadel, heb er toch al een paar x mee in een stortbui gereden (gisteren toevallig nog :')), dattie ook echt kleddernat is, maar nog dit nog nooit gezien...
Heeft het niet met de onderhoud te maken? Vet je m wel in enzo?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:26

wat erg :=

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 19:48

Och, het gaat er wel weer af hoor, alleen die witte randjes die je ook op de bovenste foto ziet zijn nu nog zichtbaar. Ik heb hem dus 3x schoongemaakt, in tussentijd wel goed laten drogen, en toen een fleecedeken er op gedaan, in de hoop dat die als een soort zweetdeken het vocht er uit zou trekken. Hij is inmiddels dus aardig schoon, op de randjes na. Het leer is op die randjes ook helemaal opgezet.

Ik onderhoudt hem goed, dit is eigenlijk het enige zadel dat ik regelmatig schoonmaak met de Barefoot spray, en dan zet ik hem ook in blanke of kleurcreme van Barefoot. Dat doe ik om en om. Nog nooit ander vet gebruikt, ik dacht dat ook niet mocht op dit soort leer?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:46

Laat je hem ook goed drogen voor je hem invet?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 21:31

Ja, sowieso een dag, lijkt me ook lang genoeg toch?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:11

Dat zou ik niet zo durven zeggen, dat is ook afhankelijk van de plek waar het ligt te drogen. Ik weet iig dat mijn outdoorlaarzen er zelfs binnen in huis langer over doen..