Ander bit, iemand advies?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Ander bit, iemand advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 17:16

Ik zit een beetje in mijn hoofd met een kwestie maar kom er niet uit, vandaar graag advies.

Allereerst wil ik vermelden dat ik beslist NIET overstap op bitloos en hier ook geen commentaar of reacties over hoef te krijgen.

Ik heb een hele voorwaardse merrie van 5 waarmee ik altijd buiten rijd. We rijden puur hobbymatig, het liefst relaxt aan een lang teugeltje. Dit gaat op vele stukken goed, maar mevrouw kan erg heet worden. Op dit moment rijd ik haar op een enkel gebroken redelijk dikke bustrens. Als mevrouw zo heet wordt heb ik weinig te vertellen, wat ik gevaarlijk vind. Nu zit ik te denken er een wat scherper bit in te doen aangezien ik de veiligheid van mijn medeweggebruikers, mijzelf en mijn paard voorop stel. Ik heb een erg vriendelijke hand, maar op de momenten dat ze heet wordt wil ik toch ook wat in te brengen hebben, wat ik nu onvoldoende heb. Iemand een idee voor een ander bit of wellicht andere oplossing om de momenten waarop ze erg heet wordt op te vangen? Ze maakt dan echt aanstalte onder mij uit te lopen/niet bij me te blijven, echt er vandoor gaan is (gelukkig) nog niet gebeurd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Ander bit, iemand advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:20

Zelfde soort dikte bit als wat je nu hebt in een pessoa-uitvoering. Dubbele teugel eraan en de onderste teugel met een knoopje erin op de hals laten liggen. bovenste teugel gewoon in de bitring zodat het bit hetzelfde inwerkt als je normale bit. Kan je altijd de hefboomwerking erbij pakken maar toch normaal rijden als je die scherpere inwerking niet nodig hebt.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:28

Ik heb/had hetzelfde probleem, ik had soms ook (te) weinig te vertellen buiten.

Hoewel ik altijd (recreatief) engels rijd, ben ik nu overgestapt op een Sweet Iron Shank (western bit)

Afbeelding

Mijn instructrice vertelde me dat "het een bit is die rustig in de mond ligt zolang je er niet aan zit. Als je er wél aan zit dan heeft een hele fijne, duidelijke inwerking en kan scherp zijn als het moet".

Ik ben er nu 2x buiten mee gaan rijden, en ik moet zeggen dat het duidelijk effect heeft op mijn paard, het is nog geen mak lammetje (hoeft ook niet), maar hij snapt tenminste wel waar ik heb over heb. Ik ben er erg blij mee dus! :)

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:31

Martingaal wil in die situaties soms ook de uitkomst bieden

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:36

Ik heb speciaal voor het buitenrijden een pelham bit gekocht ideaal op de momenten dat hij zal schrikken en met een normaal bit niet te houden is, heb ik met de pelham super controle ik ben er nooit bang voor dat hij hiermee er vandoor zou gaan. Je kunt eventueel ook 1 teugel aan het bit doen zodat het niet al te scherp is gelijk en nog een teugel aan het onderste te doen zodat je die erbij kunt pakken als je paard te heet word.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:12

Ik heb hetzelfde bit als droomy, dit bit kan niet knijpen en in het gehemelte prikken, wat een enkelgebroken bit wel doet, maar de scharen kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen waardoor de hulpen duidelijker doorkomen. Houdt er wel rekening mee dat je bij dit bit een kinriem of kinketting aanschaft, dan kan het bit niet te ver doorslaan.
Maar daarnaast is het ook misschien een idee om wat grondwerk te doen met je paard en hem te leren om puur op jouw stem halt te houden.
Die van mij loopt netjes naast met met een los touw, ook als er spannende dingen te zien zijn, en ik hoef maar 'ho' te zeggen en hij staat stil, en 'heej!' of 'nee!' kent ie ook. Dat merk je onder het zadel ook enorm goed. Ik rijd op buitenrit met boogjes in mijn teugel, en meestal is het al genoeg om met mijn stem te waarschuwen zodra hij zijn rug aanspant (en dus iets spannends ziet).

PKFrancisOud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:08

Misschien een pessoabit met een paar ringen, kun je zelf kijken hoe scherp je het bit wil laten inwerken (dmv de ringen waaraan je de teugel vast doet te bepalen).

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:12

Anne_GTI schreef:
Zelfde soort dikte bit als wat je nu hebt in een pessoa-uitvoering. Dubbele teugel eraan en de onderste teugel met een knoopje erin op de hals laten liggen. bovenste teugel gewoon in de bitring zodat het bit hetzelfde inwerkt als je normale bit. Kan je altijd de hefboomwerking erbij pakken maar toch normaal rijden als je die scherpere inwerking niet nodig hebt.

Precies dit. De pessoa inwerking is dan je 'noodrem'. Ik heb jaren zo gereden met een paard wat af en toe uit het niets aan de kletter ging, werkte prima :)