Ik ben van plan een myler bit aan te schaffen ( nu ja, eerst testen ) om de volgende redenen :
Paard heeft weinig plaats in haar mond, klein, dikke tong ook vrij smalle mond voor een paard van 1m63. Ze is heel ook heel gevoelig, gevoelig huidje en hele zachte mond. Ook voor te rijden sensibel ( soms wel heet maar dat los je niet op met een bit imo ). Ze heeft dus een dun bitje nodig dat mooie pasvorm heeft en lekker stabiel in de mond ligt, dat niet te scherp inwerkt maar wel "duidelijk" is, dat ze kan "vertrouwen" en fijn is om op te zoeken, wat op te kauwen (als ik geen rare dingen ga doen :p mijn rijkunsten hebben daar natuurlijk ook mee te maken)
Heb een tijdje met een onderlegtrens gereden ( enkel gebroken-> vond ze niet zo fijn , bustrens) , met een happy mouth bit ( dubbel gebroken, iets te dik en was watertrens -> vind ze niet zo tof), myler is volgens mij de beste "combi" van alle dingen die ze nodig heeft.
Maar ik heb gemerkt dat er toch veel verschillen zijn in myler bitten..wil wel een paar dingen gaan proberen maar hoop natuurlijk snel hetgeen te vinden dat het best voor haar is. Daarom dus mijn vragen
- Is myler wel een goed idee? Of ben ik het heel erg aan het "ophemelen?" Wat zou anders dan beter zijn?
-Ik wil sowieso een level 1, en dan een bus- of D trens. welke denken julie dat het best is? Bustrens heb ik dus al mee gereden, maar mss is D beter?
- Wat doen die "sleuven" precies?
- Er zijn verschillende mondstukken, ik heb al gekeken en heb liefst MBO1, MBO2 of MBO3, maar wat precies het verschil is qua inwerking ed tussen deze vind ik niet. Ik denk dat het middenstuk van de MBO2 te breed zou kunnen zijn voor haar?
- Welke maat; hoe "vallen" myler bitten? Ik heb nu een 12,5 cm en twijfel of dit niet ietsje te breed is. Vooral bij de happy mouth had ik die indruk, maar dat kan ook heel goed gewoon aan mij liggen
Als nodig is kan ik evt. wel een foto plaatsen hoe het bit zit.Alvast bedankt voor de hulp.
edit : voor het moment rij ik trouwens haar bitloos omdat ik het "perfecte" bit nog niet heb gevonden. Maar op wedstrijd ed mag dit niet, en wil ook met bit kunnen riiden, dat ik kan afwisselen enzo

Ben benieuwd welk bit jouw paard zal bevallen!
myler gaat er met plezier in, zei genoeg vond ik
later ook met mennen geprobeerd en ja, die tongboog was dus net wat ze nodig had!