Nieuw (Myler) bit kopen, nog paar vraagjes/ info ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hannepan

Nieuw (Myler) bit kopen, nog paar vraagjes/ info ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 11:33

hey

Ik ben van plan een myler bit aan te schaffen ( nu ja, eerst testen ) om de volgende redenen :

Paard heeft weinig plaats in haar mond, klein, dikke tong ook vrij smalle mond voor een paard van 1m63. Ze is heel ook heel gevoelig, gevoelig huidje en hele zachte mond. Ook voor te rijden sensibel ( soms wel heet maar dat los je niet op met een bit imo ). Ze heeft dus een dun bitje nodig dat mooie pasvorm heeft en lekker stabiel in de mond ligt, dat niet te scherp inwerkt maar wel "duidelijk" is, dat ze kan "vertrouwen" en fijn is om op te zoeken, wat op te kauwen (als ik geen rare dingen ga doen :p mijn rijkunsten hebben daar natuurlijk ook mee te maken)
Heb een tijdje met een onderlegtrens gereden ( enkel gebroken-> vond ze niet zo fijn , bustrens) , met een happy mouth bit ( dubbel gebroken, iets te dik en was watertrens -> vind ze niet zo tof), myler is volgens mij de beste "combi" van alle dingen die ze nodig heeft.

Maar ik heb gemerkt dat er toch veel verschillen zijn in myler bitten..wil wel een paar dingen gaan proberen maar hoop natuurlijk snel hetgeen te vinden dat het best voor haar is. Daarom dus mijn vragen

- Is myler wel een goed idee? Of ben ik het heel erg aan het "ophemelen?" Wat zou anders dan beter zijn?
-Ik wil sowieso een level 1, en dan een bus- of D trens. welke denken julie dat het best is? Bustrens heb ik dus al mee gereden, maar mss is D beter?
- Wat doen die "sleuven" precies?
- Er zijn verschillende mondstukken, ik heb al gekeken en heb liefst MBO1, MBO2 of MBO3, maar wat precies het verschil is qua inwerking ed tussen deze vind ik niet. Ik denk dat het middenstuk van de MBO2 te breed zou kunnen zijn voor haar?
- Welke maat; hoe "vallen" myler bitten? Ik heb nu een 12,5 cm en twijfel of dit niet ietsje te breed is. Vooral bij de happy mouth had ik die indruk, maar dat kan ook heel goed gewoon aan mij liggen :) Als nodig is kan ik evt. wel een foto plaatsen hoe het bit zit.

Alvast bedankt voor de hulp.

edit : voor het moment rij ik trouwens haar bitloos omdat ik het "perfecte" bit nog niet heb gevonden. Maar op wedstrijd ed mag dit niet, en wil ook met bit kunnen riiden, dat ik kan afwisselen enzo

Rianne11_42

Re: Nieuw (Myler) bit kopen, nog paar vraagjes/ info ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:50

Het blijft natuurlijk een kwestie van uitproberen :) Ik heb zelf een Level 3 Myler MB05 voor mijn nogal voorwaartse extraverte Haflinger. Deze vind ze echt heerlijk en loopt ze heel fijn op. Hoe voorwaartser ze zijn, hoe prettiger ze een tongboog vaak vinden. Ook paarden met een dikke tong vinden tongbogen vaak fijn. Wel opletten dat je dan geen paard met laag verhemelte hebt, want dan is dat helemaal niet prettig natuurlijk.

Ik geloof dat het verschil tussen de mondstukken hem vooral zit in de hoeveelheid die ze kunnen scharen. Mijn MB05 schaart bijv. nauwelijks, maar dat vinden we allebei wel prettig juist. De teugels in de sleuven zorgen voor een iets meer hefboomeffect, omdat ze ietsjes meer naar onder zitten.

Zelf vind ik D-trensen prettiger, ik heb zelf een kneveltrens. D-trensen liggen net iets stabieler door de duidelijke begrenzing op de wangen. Of ze groot of klein vallen kan ik je niet met zekerheid zeggen.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 11:55

Dankje!
Als een D-trens stabieler ligt dan is die idd ws beter hier :) hefboomeffect is niet per se nodig. Ze is wel voorwaarts maar wel "braaf" en komt meestal wel goed terug op mn zit.

Mss toch eens iets testen met een tongboog dan, kan nooit kwaad, heb nooit aan tongbogen "durven" denken omdat ik dacht, dat ze daar te weinig ruimte voor had en het alleen maar zou irriteren :)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:02

Ik heb ook sleuven, alleen ik doe mijn teugels er gewoon boven :) Werkt prima!

Als ze een voldoende hoog verhemelte heeft kun je best eens uitproberen met tongboog. Je merkt vanzelf waar ze fijner op loopt :)

Als ze blijft kauwen etc. is dat wel een teken dat het bit haar toch niet helemaal lekker ligt (ervanuit gaande dat je stabiele handen hebt). Met een dubbelgebroken dangerbitje bleef mijn merrie maar kauwen en rotzooien. Met de Myler was ze direct stil in haar mond eigenlijk :)

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 12:22

Ik probeer toch altijd om met een stabiele hand te rijden :p
maakt het veel uit of dat middelstukje smal/breed is en of het een rolletje is? Rollejte dient om mee te "spelen" dahct ik maar is dat in mijn situatie dan wel zo handig? Mss neem ik wel eentje met een eentje zonder tongboog mee om een tijdje te testen en te vergelijken. Ruitershop waar ik kom is heel fijn met dat soort dingen altijd!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:18

Ik dacht dat het altijd rolletjes zijn? In elk geval kunnen ze niet echt spelen met het rolletje. Het dient voor onafhankelijk draaien van de twee mondstukken. Maar dat gaat dus niet ZO soepel dat paarden er ook echt mee gaan spelen. Hoe kleiner het rolletje, hoe meer effect zoals een gewone enkel- of dubbelgebroken. Ik heb een heel brede (MB05), dus vrijwel geen notenkrakerwerking. Werkt dan dus als een soort ongebroken trens, maar is voor ons heel prettig. Mb01 of 02 zou ik zelf niet snel doen, simpelweg omdat ik zelf geen fan ben van die notenkrakerwerking, maar Mb03, 4 of 5 kun je eens proberen. Als ik jou was zou ik enkele Mylers (met en zonder tongboog, groot of klein rolletje) uitproberen en dan merk je vanzelf wat prettig is :)

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 13:34

ja het zijjn altijd rolletjes, maar sommige hebben gewoon een "lange cylinder", andere een "kortere", en er zij er met een "ronder" rolletje ertussen (van koper dacht ik?) dat is wat ik bedoel :)
MBO4 vind ik er ook fijn uitzien vanaf google afbeeldingen :p

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:55

ik heb een level 2voor mijn fries ivm dikke tong
normaal start je bij level 2
heb D ringen
sleuven? bedoel je die strepen? want dat zijn kopergroeven voor de smaak
ik had normaal altijd 13.5 dubbelgebroken en heb van myler 12.9 cm ivm inch maten
dus blijkbaar heb je een smallere nodig
je hebt dacht nog wel verschil tussen de diktes dacht 12 en 14 mm

ik ben er blij mee, liggen stiller in de mond en je kan niet samenknijpen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:57

Ik heb sinds 3-4 maanden ook een myler, op advies van de verkoper (paardenschuur in amerongen) een comfort level 2.
Dus met heel lichte tongboog, vanwege de dikke haflingertong en weinig ruimte in zijn mond.
Ik heb de normale bustrens versie gekozen.
Vind het een ideaal bit, pony doet het er heel goed op. Hij reageert er heel fijn en direct op, hij pakt het niet vast. Met andere bitten (gewoon dubbelgebroken had ik de laatste jaren) had ik wel eens 'discussies'. Als ik hem mmoestcorrigeren in het bos gingen zijn oren naar achter en probeerde hij te hangen.
Met dit bit reageert hij op correcties door het gevraagde uit te voeren zonder drammen en zonder zijn oren in een andere stand re brengen.
Ook kwijlt hij bijna niet meer, wat hij voorheen toch redelijk overvloedig deed, ondanks 2x pj gebitsonderhoud.

Ik ben dus heel erg blij met mijn myler.

Ik heb btw dezelfde maat (11, 5) als van mijn gewone dubbelgebroken bustrens, ook weer op advies van mijn verkoper. En het bit zit perfect.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 21:07

Fijn dat iedereen er zo blij mee is, met myler.
heb gister eerst eens opniuew met mijn oude bit gereden, anders is het ook niet "eerlijk" om er meteen een nieuwe in te hangen, zegmaar.
Morgen ga ik er een paar halen om te testen;
denk dat ik dan gewoon 12,5 en 11,5 meeneem voor zekerheid. Ze zullen daar anders ook wel weten hoe ze vallen en welke maat best is idd.
Tongboog had ik anders nooit geprobeerd dus ben wel blij dat ik het hier toch gevraagd heb, ga zonder en met zeker eens testen,
Ik ga D ringen nemen en dat het goed en stil ligt is echt wat ze nodig heeft. Hoop dat ze er even blij mee is als ik nu :D

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:45

Waarom zou het niet eerlijk zijn? Als een ander bit een stuk fijner ligt zou het eerder oneerlijk zijn om nog vaker met het oude bit te rijden, toch? ;) Ben benieuwd welk bit jouw paard zal bevallen!

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:02

ik bedoel, dat ik dan beter kan vergelijken. ze wordt al even bitloos gereden , wist niet wat ze dan zou doen oid. nouja "doen", inwerking is anders, ze heeft opeens weer iets in dr mond zitten,... Dan ook gelijk iets nieuws proberen geeft niet zon objectief beeld over dat bit, en over de vergelijking met de andere die ik erna mss nog test . en ik moet de mylers ook goed kunnen vergelijken tov het oude bit en niet tov hoe ze loopt op bitloos hoofdstel.
T stond dr mss wat krom, wil haar natuurlijk geen last bezorgen oid :)

edit : typfoutjes

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:05

Kan je helaas op dit moment geen info geven over myler bitten.. Ik heb zelf de goldbrass bustrens van HH dubbelgebroken, erg fijn bit en past zo te zien bij je specificaties.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:32

Ik heb een myler bustrens level 2. Heel fijn bit.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:20

Hoe is het afgelopen?

Ikzelf ben met een Myler level 1 (D trens met sleuven; maar gebruik enkel de sleufjes voor de bakstukken: hefboomeffect met teugels vind ik niet nodig.. ) beginnen rijden op aanraden van een goede vriend en ben er zoooo blij mee!

Paard dat eerst heel drammerig liep te hangen en 'gevangen' liep, kon en durfde plots wél lengte maken in haar hals, stelling nemen vond ze plots veel duidelijker door het afzonderlijke draaien van het bit en ze liep er echt ontspannen mee! Echt een verademing voor allebei dus ;)

Een enkel of dubbelgebroken (koperen of rubberen) trensje deed ik haar duidelijk echt geen plezier mee! Ze heeft weinig ruimte in haar mond: dus ideaal!
(sommige bitten wilt ze zelfs niet indoen :P myler gaat er met plezier in, zei genoeg vond ik ;) )

Handig vind ik ook het 'bitbanking' systeem van Myler waarbij je 10 dagen zonder aankoopverplichting kan enmag proberen. Zo ben je zeker dat het goed is voor jou paard :) want het blijft natuurlijk een 'persoonlijke' kwestie.. Het ene paard reeageert er goed op, het andere minder mss? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 07:03

wortelsussie schreef:
Ik heb een myler bustrens level 2. Heel fijn bit.

Ik ook, toen ik dat bit ging gebruiken had ik ineens een ander paard.

TS het klinkt uit de OP dat een myler het ideale bit is voor je paardje. Juist met een dikke tong zou je misschien een level 2 kunnen gebruiken, dan wordt de tong wat ontlast.

Ik rijd met een MB04 of met een Billy Allen. De BA heeft ook een rolletje wat voor stabiliteit zorgt, en er zit geen tongboog in. In gebruik merk ik geen verschil met de myler.

Sleuven zou ik niet aan beginnen. Er zijn mylers zonder sleuven. Met sleuven kun je er een soort ophaaltrens van maken. Wil je dat?

Qua ringen maakt bustrens of D-trens denk ik weinig uit. Maar dat lijkt me een kwestie van proberen. Succes!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 07:06

Bij mij maakte de level 2 ook een wereld van verschil :j later ook met mennen geprobeerd en ja, die tongboog was dus net wat ze nodig had!
Ze was een gevoelige pony, die een hekel had aan gerommel en gewiebel. Ook in dat opzicht was een myler dus echt een uitkomst.

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 07:12

Waarom probeer je het niet eerst met een bit van de bittenbank? Raar overigens dat je bitloos niet hoger mag rijden dan L. Alsof het minder moeilijk zou zijn oid.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 07:14

Kheb ook een Myler gehad voor mn pony.
Tegen enkel en dubbel gebroken kon hij echter niet, waardoor hij op ongebroken liep.
Daar wou ik vanaf en heb ik me laten inlichten door een bittenbank.
Algauw kwamen dezen op een myler uit.
Voor hem, en voor mij, aangezien ik "lief" rijd.

Voor mijn fries hbe ik een Goldenbrass. Dit bit is 16 mm, dubbel gebroken en zacht.
Ben er erg blij mee.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 07:21

Mijn paard is net zo gevoelig in haar mond als die van jou en zij reageerde totaal niet fijn op een myler.
Nu rijd ik haar op een ongebroken (kunststof) bit of kimblewick en daar reageert ze wel goed op. Zo'n ongebroken bit ligt veel stiller in de mind en dat vind mijn paard blijkbaar prettig.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:08

CarolineCF schreef:
Waarom probeer je het niet eerst met een bit van de bittenbank? Raar overigens dat je bitloos niet hoger mag rijden dan L. Alsof het minder moeilijk zou zijn oid.

Bitbanking vind ik ook super! Kan je tenminste zonder aankoopverplichting rustig een bit uitproberen zodat je niet elk bit dat je misschien wat lijkt, gelijk moet kopen :)

Over bitloos rijden zijn ze serieus aan het discussiëren en aan het versoepelen. Dus daar komen mogelijk nog wel aanpassingen in in de nabije toekomst volgens mij ;) Denk dat ze er vooral nog wat aan moeten 'wennen' heb ik het idee :)

Heb ook een super gevoelig paard in haar mond. Wilde dat graag ook zo behouden. Toen ik voelde dat de paarden van een goede vriend zowel op Myler als op een simpel trensje nog steeds heel fijn op 2 vingers te rijden waren, was dat voor mij iets wat mij hielp 'overtuigen' om het toch te proberen. En ben er nu heel blij mee, als ik zie hoe fel mijn paard echt van het ene op het andere moment zo veranderde :)
Al ben ik mij er ook van bewust, dat er wellicht geen bit zal zijn dat super is voor elk paard. Alles is een beetje afhankelijk vermoed ik van de 'mond', het karakter, het paard, de ruiter(hand),.... Dus het zal niet voor iedereen super zijn. Maar ik vind het zeker het proberen waard :) Een 'goed' bit dat bij je paard en jou als ruiter past, is goud waard vind ik :)