van boom naar boomloos zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

paardrijmiep

van boom naar boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 17:39

Hallo bokkers,

Ik kon niet echt iets vinden wat aan mijn vragen voldoet in de nieuwere topics.
Zijn er mensen die engels/dressuur rijden en van een boom naar boomloos zadel zijn overgestapt?

Ik zit heel erg te twijfelen om voor mijn paard een boomloos zadel aan te schaffen, het betreffende zadel ligt goed maar hij is nu pas een half jaar goed in training dus verwacht dat hij nog aardig uit gaat dijen.

paard is nu bijna 5,5 en heeft hoge schoft en is niet heel erg breed. ( kwpn x paint (red pebbles)) van rond de 1.60 hoog.

Nu wil ik graag terzijne tijd een boomloos zadel die het liefst met gewone pad te rijden is aangezien ik wedstrijden als mijn doel heb.
Een zadel die de looks van een dressuurzadel hebben maar toch de voordelen van een boomloos zadel met schoft en ruggegraat vrij.
Een middel/diepe zit heeft en het liefst wat beenwrong.

Graag jullie ervaringen.

Groetjes

MissDonna

Re: van boom naar boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:20

Ja ik! Heb op mn oude paardjes eerst met boom gereden. Maar vind boomloos veel fijner. Als mn uk over 3 jaar ingereden gaat worden. word dat of met een wintec die ik heb liggen en daarna boomloos. of meteen boomloos.

Als je met een gwoon dekje wilt rijden, word het een half pad er onder. of een boomloos zadel zoeken zoals een WOW.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:21

Mijn pony heb ik altijd met een boomzadel gereden (zowel engels als western). Nu rijd mijn bijrijdster met een boomlooszadel op haar.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:48

Wow is niet boomloos.

Ik ben overgestapt naar boomloos, 2,5 jaar geleden en ik heb spijt dat ik het niet veeeel eerder had gedaan.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:50

Ik ben ook overgegaan op boomloos en tot nu toe loopt mijn paardje er veel beter onder :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:54

Ik rij af en toe boomloos met paarden van anderen en recreatief vind ik het prima zitten, zeer comfortabel. Dressuurmatig geef ik wel de voorkeur aan boomzadels dus voor mijn sportpaarden zal ik niet overgaan op boomloos. De pony van mijn dochter krijgt wel een boomloos zadel, die is niet voor de sport en voor het buitenrijden vind ik het wel lekker rijden.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:42

Na 2 jaar met boomzadeldrama's uiteindelijk overgestapt op boomloos zo'n 3 maanden gereden. Wat een verademing. We rijden voornamelijk dressuurmatig en een enkele keer buiten. Afgelopen week zelfs een keer mee gesprongen en het is een ontzettend fijn zadel. Ik heb een Barefoot Barrydale. Met name de zichtbare wrongen geven mij nog een beetje het gevoel dat ik een dressuurzadel heb al probeer ik ze wel iets donkerder te laten kleuren middels het zwarte vet.
Mijn paard is overigens 5 jaar en een paar maanden.

Hope_de_Loop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:06

Ik rij sinds drie maanden met een barefoot cheyenne, mijn merrie is altijd al een beetje een bokkertje geweest. Ik heb er al kieffer, stubben, wintec en passier op gehad, ze bokte op al die zadels bij de overgang naar galop, hoofd in de lucht en rug wegdrukken. Na aandringen van een vriendin toch eens haar cheyenne opgelegd en de kont blijft sindsdien op de grond. Ik heb er een dressuurstage mee gedaan, raare blikken gekregen, maar mijn paard liep onwijs goed. Nu verkoop ik mijn Passier Grand Gilbert en ben ik op zoek achter mijn eigen boomloos zadel.

kaat12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:05

ik reed met een heel oud dressuur zadel, en toen ik (op bokt ;)) hoorde over boomloos ben ik gaan opzoeken enzo... uiteindelijk een 2de hands randolls gekocht, en het is een groot verschil!
mijn ouder paard liep meteen los en liet zn hoofd mooi zakken en zeker op bosrit is het fijn natuurlijk ;)
het zit echt zalig, maar ik ga toch regelmatig nog is op mn dressuurzadel zitten om mijn zit recht te houden. (in zo'n zadel zou je het liefst gaan liggen :) )

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:06

Ik ben overgestapt naar boomloos, na jaren met een boomzadel gereden te hebben. Heb er wel een boomzadel bij om mee te springen. Ik heb een barefoot, maar barefoot is voor paarden met een hele hoge schoft niet héél geschikt.

Misschien eens kijken naar een freeform?

kaat12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:09

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:54

ik ben overgestapt op semi boomloos (heet dat zo??) met een lederen "boom" erin. Zet zich naar het paard en ruiter. Ik heb een Flexible zadel (trekker). Gewoon een dressuurzadel om te zien. Ik rij met een gewoon dekje er zitten gewone memoryfoam kussens onder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:09

Ik heb ruim 10 jaar geleden de overstap van een boom-dressuurzadel naar een boomloos zadel gemaakt.

Eerste indruk van de boomloze (Torsion) was: wauw wat zit dat lekker zacht en wat voel ik mijn paardje goed!! :oo

Beestje moest er wel aan wennen (iebelig dier) en zelf kon ik de eerste 2 weken wel janken... stap zat heerlijk maar draf en galop voor geen meter, voelde me ineens een enorme beginner, lichtrijden ging geeneens meer :=

Maarja, het dressuurzadel zat ineens ook voor geen meter meer: keihard, een kilometer boven m'n paardje....leek wel of ik op een dromedaris zat, veels te weinig contact met paardlief :n

Dus toch maar doorgezet met de Torsion -O-

Na een week of 2 werd het toen ineens een stuk beter, ik zat ineens weer lekker en zelfs nog veel steviger dan voorheen in het dressuurzadel, Rena luisterde beter en was veel rustiger doordat ze goed voelde dat ik ontspannen was en het allemaal veel beter begreep / veiliger aanvoelde ofzo doordat er veel meer contact was.

Na een poosje 1 van de eerste Barefoots gekocht, dat beviel nog veel beter.

Sindsdien verschillende hele mooie boom- en boomloze zadels geprobeerd maar zowel paardje als ik hebben een grote voorkeur voor de soepele zadels die goed mee bewegen en lekker schokdempend zijn. De "normaal" uitziende zadels bevallen een stuk minder goed...die zitten en liggen gewoon minder fijn voor ons :) Af en toe een ritje is geen probleem maar het komt de ontspanning en communicatie niet ten goede.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:52

Voor veel mensen heel persoonlijke keuze. Ik rijd inmiddels met mn tinkertje met boom. Ook omdat mn boomloze zadel te lang is voor hem. ( staat te koop, zie boktmarkt.. zo goed als nieuw 3x gebruikt op een belg )

Ik vind beide fijn met rijden, tis alleen een wereld van verschil