Tweedehands zadel kopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xkimk

Tweedehands zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 20:18

Ik zou graag advies van jullie hebben.
Zouden jullie een tweedehands zadel kopen bij je eerste paard? Ik wil namelijk niet een al te duur zadel kopen maar ik weet niet of een tweedehands zadel kopen een goede optie is?
Hopelijk kunnen jullie me advies geven?
Groetjes!

Rosie

Re: Tweedehands zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:20

Natuurlijk kan dat. Ik zou zelf nooit een nieuw zadel kopen, veel te duur :+ er zijn zat goede zadels te koop tweedehands. Zadelmakers hebben heel vaak ook tweedehands zadels die ze op maat maken voor je paardje. Succes :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:21

Dat kan prima. Goed opletten dat je geen troep koopt en altijd de zadelpasser erbij laten komen. Beter nog is gewoon de zadelpasser bellen en laten komen met een boel zadels, de meesten hebben er wel een aantal liggen.

Shirley

Heel simpel advies ?

Beter een oud en lelijk zadel dat past , dan een spiksplinternieuwe waarvan je paard hinder ondervindt ;)

Vraag wel altijd even een deskundige om het zadel na te kijken op mankementen en uiteraard op de pasvorm op je paard :)

Snadrem

Geen enkel probleem, ik heb tot nu toe alleen nog maar tweedehands zadels gehad. Zelf kan ik inmiddels wel redelijk zien of een zadel goed ligt of niet, en ik laat het ook altijd voor de zekerheid nog nakijken door een zadelmaker.

Karin92

Een tweedehands zadel kan zeker een goede optie zijn als je niet te veel uit wilt geven.
Maar er moet goed gekeken worden of het zadel goed past & of hij niet kapot is (gebroken boom bijvoorbeeld)

Je kunt het beste een zadelmaker inschakelen. Die hebben vaak ook wel tweedehandszadels.

xkimk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 20:25

Dankjewel voor de reacties!

xkimk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 20:29

Ik ben dus van plan om mn eerste paard te kopen. Maar als ik dat paard gekocht heb dan heb ik nog geen zadel, of ik moet de zadelmaker laten kijken voordat ik dat paard heb. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:29

Eerst een paard, dan een zadel. Je kan namelijk beter een passend zadel zoeken bij je paard, dan een passend paard onder je zadel ;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:33

En misschien kan je wel een zadel erbij kopen als je een paard koopt. Wie weet heeft het paard dat je gaat kopen al een goed passend zadel, als je deze kunt overnemen is dat natuurlijk ideaal.

xkimk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 21:05

Bedankt voor jullie goede tips!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:42

Ik zou een tweedehands wel via een zadelmaker kopen. Is wel duurder, maar dan heb je wel meer zekerheid dat het zadel ook echt past. Steeds een ander zadel moeten kopen omdat het toch niet past is immers nog veel duurder.

xkimk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 22:00

Angela schreef:
Ik zou een tweedehands wel via een zadelmaker kopen. Is wel duurder, maar dan heb je wel meer zekerheid dat het zadel ook echt past. Steeds een ander zadel moeten kopen omdat het toch niet past is immers nog veel duurder.

Okee, bedankt!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 08:58

Omdat je nog geen paard hebt zou ik zeker nu even door sparen tot je een budget van ongeveer € 600,- hebt voor het zadel. Voor die prijzen komen ook de kwalitatief betere zadels 2ehands binnen je budget.

xkimk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 10:14

fjordnina schreef:
Omdat je nog geen paard hebt zou ik zeker nu even door sparen tot je een budget van ongeveer € 600,- hebt voor het zadel. Voor die prijzen komen ook de kwalitatief betere zadels 2ehands binnen je budget.

Okee dankje voor de tip!

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:59

Ik heb verleden jaar van een bokker een zadel overgenomen voor mijn haflinger (merkloos ) toen de zadelpasser kwam voor het oude zadel heb ik hem gelijk de merkloze laten zien. Hij vond het zadel van 125,- beter liggen dan de ''dure" ( 450) die ik ooit kocht bij Drunens Ruiterhuis haha. Hij vond het singelstoot systeem dat van voor naar achter verplaatsbaar is ook geniaal en maakte foto's om het bij zijn eigen zadel toe te gaan passen. Het merkloze komt overigens van Divoza als eigen merk geloof ik. Het is maar net of een zadel goed ligt op jouw paard !

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:54

Het is beter om een goed zadel tweedehands te kopen, dan een goedkoop niet (alsin, 150 euro voor een nieuw zadel, dat kan geen goede kwaliteit zijn aan de binnenkant).
Mijn eerste zadel was een kieffer wien deluxe, dit kocht ik tweedehands voor 150 euro en 50 euro voor de zadelmaker.

xkimk schreef:
Ik ben dus van plan om mn eerste paard te kopen. Maar als ik dat paard gekocht heb dan heb ik nog geen zadel, of ik moet de zadelmaker laten kijken voordat ik dat paard heb. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Eerst paard kopen uiteraard, genoeg aan de kant zetten voor het zadel. Wanneer je paard net bij jou staat moet het toch nog enkele dagen wennen, dan zou je toch beter nog niet rijden dus dan kan je een zadelpasser laten komen en dan kan je waarschijnlijk wel een week nadat je je paard gekocht hebt kunnen rijden. Sommige zadelpassers hebben wel een wachtlijst van een aantal weken, dus je belt best even op voorhand.

xkimk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 14:35

Leen_ schreef:
Het is beter om een goed zadel tweedehands te kopen, dan een goedkoop niet (alsin, 150 euro voor een nieuw zadel, dat kan geen goede kwaliteit zijn aan de binnenkant).
Mijn eerste zadel was een kieffer wien deluxe, dit kocht ik tweedehands voor 150 euro en 50 euro voor de zadelmaker.

xkimk schreef:

Eerst paard kopen uiteraard, genoeg aan de kant zetten voor het zadel. Wanneer je paard net bij jou staat moet het toch nog enkele dagen wennen, dan zou je toch beter nog niet rijden dus dan kan je een zadelpasser laten komen en dan kan je waarschijnlijk wel een week nadat je je paard gekocht hebt kunnen rijden. Sommige zadelpassers hebben wel een wachtlijst van een aantal weken, dus je belt best even op voorhand.

Okee bedankt!

Bailando1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:17

Ja natuurlijk kun je een tweedehands zadel kopen als het maar goed past!
Je kan misschien ook kijken naar een Wintec zadel, die zadels passen bijna wel op elke rug!
En ze zijn ook niet zo duur! ;)

xkimk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:21

Bailando1999 schreef:
Ja natuurlijk kun je een tweedehands zadel kopen als het maar goed past!
Je kan misschien ook kijken naar een Wintec zadel, die zadels passen bijna wel op elke rug!
En ze zijn ook niet zo duur! ;)

Okee bedankt!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:38

Shirley schreef:
Heel simpel advies ?

Beter een oud en lelijk zadel dat past , dan een spiksplinternieuwe waarvan je paard hinder ondervindt ;)

Vraag wel altijd even een deskundige om het zadel na te kijken op mankementen en uiteraard op de pasvorm op je paard :)

+1 dat heb ik ondervonden

PKFrancisOud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:13

natuurlijk maar dan wel bij een bedrijf met zadelpasservice.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:16

Ik heb ook een 2e hands zadel gekocht via de zadelmaker

200,- inclusief beugels, beugelriemen en singel
& aangepast zodat het perfect ligt :)