Zweetdeken? Waarvoor?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Zweetdeken? Waarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 19:21

Hallo!

Ik ben mijn shetlander aan het trainen en als hij dan klaar is zweet hij best wel.
Ik wandel dan met hem tot hij droog is, alleen ik heb wel eens dat ik een zweetdeken kan/moet gebruiken.
Mijn vraag is, waarvoor is een zweet deken ?
Kan je hem ook 's winters gebruiken of een zweetdeken alleen maar voor de zomer/winter.
Wie kan me helpen :D ?
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 17-08-13 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:24

SindyKaya schreef:
Hallo!

Ik ben mijn shetlander aan het trainen en als hij dan klaar is zweet hij best wel.
Ik wandel dan met hem tot hij droog is, alleen ik heb wel eens dat ik een zweetdeken kan/moet gebruiken.
Kan je hem ook 's winters gebruiken of een zweetdeken alleen maar voor de zomer/winter.

Waarom een zweetdeken?
Er is al een tijdje bekend dat paarden zonder ziek te worden gewoon op het land kunnen als ze nog zweten. :)
Lees hier veel meer over op www.paardnatuurlijk.nl

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 19:24

donna123 schreef:
SindyKaya schreef:
Hallo!

Waarom een zweetdeken?
Er is al een tijdje bekend dat paarden zonder ziek te worden gewoon op het land kunnen als ze nog zweten. :)
Lees hier veel meer over op http://www.paardnatuurlijk.nl

Ik bedoel een zweetdeken op als ik nog met hem loop ;)

Bedankt voor de link!

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:25

Een zweetdeken is dus ( oals de naam het zegt) op het zweet op te nemen. Deze dekens zijn van fleece en kunnen ook in de winter gebruikt worden ;-)
Eigenlijk ken je ze het hele jaar door gebruiken :-)
Eenmaal het deken nat is moet je het van je paard hale, want dit is niet goed voor je paard. Als ie nog nat is kun je er eventueel een andere opleggen.

bootjee99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:26

ik gebruik mijn zweetdeken in de winter en nooit in de zomer. Ik vind het in de zomer te warm voor mijn paard om hem een zweetdeken op te doen. Als mijn paard in de zomer veel gezweet heeft dan spuit ik hem af en zet ik hem in het weiland, hij heeft het dan niet koud. Waarvoor een zweetdeken is, een zweetdeken neemt het zweet op en dan is je paard droog en dan kan je hem in het weiland zetten of in de stal, zonder dat die ziek wordt
Laatst bijgewerkt door bootjee99 op 17-08-13 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:27

Ik heb er een voor de winter want ik wil niet dat ze dan te snel afkoelt.
Voor de rest nog niet nodig gehad.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 19:27

mohica schreef:
Een zweetdeken is dus ( oals de naam het zegt) op het zweet op te nemen. Deze dekens zijn van fleece en kunnen ook in de winter gebruikt worden ;-)
Eenmaal het deken nat is moet je het van je paard hale, want dit is niet goed voor je paard. Als ie nog nat is kun je er eventueel een andere opleggen.

Oke bedankt!
Maar is het nodig om een zweet deken te gebruiken? Of worden ze er alleen sneller droog van?

bootjee99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:28

SindyKaya schreef:
mohica schreef:

Oke bedankt!
Maar is het nodig om een zweet deken te gebruiken? Of worden ze er alleen sneller droog van?

ze verliezen minder snel warmte

Weggebokt

Re: Zweetdeken? Waarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 19:28

Oke bedankt!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:29

donna123 schreef:
SindyKaya schreef:
Hallo!

Waarom een zweetdeken?
Lees hier veel meer over op http://www.paardnatuurlijk.nl

Helaas kun je dat niet zo voor alle paarden zeggen, en ziek worden is niet het enige probleem! Zelf gebruik ik zolang ik nog met het paard bezig ben geen deken, maar meestal daarna wel om ervoor te zorgen dat de spieren wat langzamer afkoelen. Bij vrijwel alle paarden kan ik merken dat ze zo gewoon was losser blijven dan zo weer naar buiten te gooien.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 19:30

Ik gooi ze ook niet in het weiland direct na de training hoor, ik stap ze eerst helemaal droog. Maar duurt af en toe heel lang