van thiedeman stang over op ongebroken bit wat nu proberen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Twirrekwpn

van thiedeman stang over op ongebroken bit wat nu proberen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 04:11

Ik heb een vraagje: Welk bit moet ik nu proberen?

Nacho is nu 3 maand in NL (komt uit spanje), is daar altijd met een stang gereden. Hier thuis hem eerst met thiedeman stang gereden (dit ging super goed), omdat ik straks met hem wedstrijden wil gaan rijden moet ik over op een ander bit aangezien een thiedeman stang niet mag.

Ik ben 3 weken geleden overgegaan op een ongebroken bustrens (van Harry's Horse). Deze bevalt echter niet goed.
Nacho loopt constant te kauwen en strekt zijn nek + hoofd helemaal uit. Krijg hem met geen mogelijkheid mooi nageefelijk lopen. Of met zijn hoofd gewoon normaal naar beneden. (als ik naast hem sta en probeer om hem nagevelijk te krijgen lukt dit ook niet).
Had ook nog een enkel gebroken bit liggen deze ook al geprobeerd maar zelfde probleem als met het ongebroken bit.

Iemand tips welk bit in zou kunnen proberen?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 04:54

Volgens mij mag je wel met een scholingsbit.

Dorus

Re: van thiedeman stang over op ongebroken bit wat nu proberen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 05:55

Het paard weet natuurlijk niet wat hem gebeurd met al die beweging in z'n mond. Kan je niet een ander ongebroken bit proberen dat wel is toegestaan op wedstrijden?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 06:21

Dat heeft ze al gepobeerd ik zou dan dubbelgebroken proberen

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 06:52

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:30

Ik weet niet op welke termijn je wil gaan starten, maar ik denk dat je baat hebt bij een bit wat zo stil mogelijk ligt in de mond. Je zou als tussenoplossing een ongebroken kneveltrens kunnen proberen.

Ik zie dat je het paard pas in mei hebt aangeschaft en het nog een redelijke ongeschoold en onbespierd dier is. Hij moet op zijn eigen benen leren lopen, dus probeer hem niet teveel in de weg te zitten van voren en zeker niet terug te werken met je hand. Als de achterhand erbij is, wordt hij makkelijker nageeflijk. Verder been geven en een ophoudinkje omhoog als het de teugels uit je handen geknabbeld/getrokken worden.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:36

Je paard is waarschijnlijk ook gewend om 1 handig gereden te worden en zonder constante aanleuning. En op de 'spaanse' manier. Er zijn mensen hier in NL wel je kunnen helpen met het 'omscholen'. Heb je instructie? Ik zou ook gaan voor een ongebroken trens. Deze gebruik je nu ook, maar ik denk dat het hem meer in het rijden zit wat je paard niet gewend is. De constante druk.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:45

Mijn PRE loopt het fijnst op een pelham met dubbele teugels
Elk ander bit accepteert ze wel maar ze loopt minder fijn ( met een kneveltrens wordt ze zelfs korter in beweging) en gaat flabberen met haar lippen.
Verder zou het het ook aan je zadel liggen dat je paard niet wil ontspannen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:50

Je zou een ongebroken trens kunnen proberen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:31

Er staat duidelijk in de openings post dat ze met ongebroken rijdt!

Het zit ´m niet in het mondstuk op zich. (Hoewel dat wel dun genoeg moet zijn, ze hebben niet zoveel ruimte in de mond, gewoonlijk)
Paard mist de druk achter de oren en op de kin.
Met een bit met kinketting heb je nl dat effect.

Het is zeer goed mogelijk om hem nageeflijk te krijgen zonder, maar dan moet je feitelijk gaan scholen zoals je een jong paard schoolt.
Voorwaarts neerwaarts en met je been omhoog en naar je toe krijgen, ipv met je handen.

Geef jezelf minstens een jaar voordat je aan wedstrijden gaat denken.
Ga niet trainen met "ik wil wedstrijden rijden" in je hoofd, maar wijd je aan een gedegen opleiding van je paard, daar heb je zijn hele leven wat aan.

Je kunt eventueel een tijd een kaptoom of halster onder het hoofdstel doen met daar ook teugels aan, om met gedeeltelijk druk op de neus te rijden.
Alles moet vanuit je zit en benen komen, de handen zijn maar een piepklein onderdeeltje van een geheel.

Constant kauwen is trouwens helemaal niet slecht!

Verder, regelmatig de hals laten strekken. Zorg dat hij weet dat er verschil is in "nu mag je even lopen zoals jij het wil" en "nu even weer wat ik wil".
Werk gewoon je figuren en overgangen door, ga niet bezig zitten zijn met "dat hoofd". Dat is nl geen los onderdeel wat je eerst op z´n plek moet hebben, dat komt juist op zijn plek door het werk dat je doet.

Het is ontzettend lastig om zo van achter de computer te bedenken hoe een en ander er uiit ziet en ik weet ook al helemaal niet hoe je rijdt.

Misschien kun je eens wat foto´s of een filmpje plaatsen?

Heb je trouwens wel eens geprobeerd zonder sperriem en een redelijk losse neusriem?

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 13:23

Bedankt voor de reacties:)
@listiglistje: een scholingsbit is misschien wel een optie, zal me er eens wat meer in verdiepen.
@Tessebes: Wil pas volgend jaar voorjaar gaan starten met wedstrijden. Het is niet dat hij de teugels uit mijn handen trekt/kauwt.
@TinePine: Hij is in Spanje nauwelijks doorgereden, werd daar met stang gereden en voor zover bekend liep hij daar met 'losse' teugel al mooi rond.
@unamie: dat het aan het zadel zou liggen lijkt mij niet, zodra ik weer met thiedeman stang ga rijden loopt hij gelijk weer mooi nagevelijk. (maar misschien is het wel de combi bit en zadel wat niet samen gaat voor ontspanning)
@Lusitana: Wil dus pas volgend jaar voorjaar gaan starten, eerst een jaartje wennen en trainen. De hals laten strekken is lastig met het ongebroken bit wat ik nu rijdt, hij houd zijn hoofd eigenlijk naar voren gestrekt met losse teugel ipv naar beneden. Met thiedeman stang strekt hij wel zijn hoofd en zodra ik teugels op maat maak en ze heel losjes vasthoud loopt hij al in de krul.
Zal eens kijken of er iemand een resent filmpje kan maken (en dan nog kijken hoe ik die hier moet plaatsen), heb wel een filmpje van toen ik hem net had en met thiedeman stang rijdt.
Nog niet geprobeerd zonder sperriem en redelijk losse neusriem. Zal dat t weekend is gaan proberen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:08

Elk fimpje voldoet. Voor de vergelijking is het ook wel nuttig om zo´n ouder filmpje met ander bit erbij te zetten.

Die neusriem noem ik omdat de meeste iberische paarden, voor zover niet "europees" gereden, helemaal geen neusriem gewend zijn, of een die door de bakstukken van het bit zit en vrij los zit. Ze kunnen enorm protesteren tegen een (andere) neusriem op zich.

Weerstand biedende hand al eens geprobeerd?
Hoewel er genoeg mensen zijn die daar tegen zijn (met gegronde reden), kan dit goed kan werken voor dit soort overgangs gevallen en meestal is een paar keer toepassen voldoende.
Veel Iberische paarden worden nl op het principe "hier is mijn hand" gereden en niet "ruiter onderhoud elastische verbinding". Zo´n statische hand schrikt ze op zich dus niet af (integendeel) en je kunt van daar uit, als hij eenmaal weer weet waar de comfortzone ligt, elastische verbinding bouwen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:14

Wat lusitana zegt is ook wel mijn ervaring.

Een oefening als hals strekken is een stuk makkelijker te begrijpen voor ze als er wat druk achter de oren zit. Nu moet ie dat gaan doen zonder extra druk. Wat je niet moet vergeten is genoeg de achterhand er onder te brengen, dan word het al makkelijker.

Mijn merrie was in het begin behoorlijk 'bang' van een ongebroken bit. Met de kimblewick nooit een probleem. Gewoon heerlijk zacht te rijden. Maar met het ongebroken bit dook ze er eerst achter, vroeg ik d'r terug omhoog. Dan hing ze er in. Heb lang moeten nadenken over hoe dat komt.
Maar feit is gewoon dat zo'n ongebroken (of gebroken bit) veel directer in de mond inwerkt. Niet zoals de stang achter d'r oren en onder d'r kin. Dus toen ik haar om ging zetten naar het zelfde systeem... Toen kon het ineens.

Nu rij ik haar dus op weerstand. Nu weet ze waar me hand zit en wat ie doet. En dat enorme zwart-witte heeft ze gewoon nodig. Mooie is dat ze hierdoor veel meer expressie toont in d'r beweging. Ze reageert namelijk niet op hoe strak het bit inwerkt. Ze reageert op wat mijn lichaam in combi met mijn been en hand haar vertellen. Ga ik zitten rommelen met me hand... Tja dat vind ze niet prettig.