Inch?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Inch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:39

Pff ik moet nog veel leren merk ik haha. Ik wil een E pony of een paard, maar die inch'en.. Daar kom ik maar niet uit. Heeft het te maken met de grootte de breedte?

Met het zadel bedoel ik dus.
Ik heb toch een veelzijdigheidszadel nodig als ik gewoon recreatie rijd?

Roweentje89

Re: Inch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:41

Inch is de maat van het zitvlak voor de ruiter. :)
Heeft niks te maken met de maat boom voor het paard. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:45

De inch-maat hangt af van jouw achterwerk en de lengte van de rug van jouw paard (of pony). Jij moet er goed inpassen en bij het paard moet het niet te ver naar voren of naar achteren komen te liggen. Het heeft dus te maken met de lengte van het zitvlak en dus indirect van het zadel. Maar er zijn zeer kort 18" en zeer lange 16", dus het ene sluit het andere niet uit.

De breedte wordt bepaald door de boommaat. Maar ook al is dat goed, dan nog hoeft het zadel niet per se te passen, want ook de rest van de ligging van het zadel maakt uit.

Met recreatierijden raad ik je inderdaad gewoon een vzh-zadel. Hoewel het uiteindelijk niet uitmaakt. Sommige mensen zitten lekkerder op een springzadel, sommige op een dressuur en sommige op een vzh. Met alles kan je op beperkt niveau dressuur en springen rijden. Pas als je hoger komt dan belemmerd een dressuurzadel het springen en een springzadel geeft wel erg beperkt steun in de dressuur. Maar als je twijfelt wat het gaat worden, zal ik in eerste instantie lekker voor een vzh gaan, en eventueel voor een springzadel (maar ik heb zelf dan ook niks met dressuurzadels, dus daar zou ik sowieso niet zo snel voor kiezen. Dat helpt).

Een zadel koop je dus pas als je al een paard hebt, want het passen van een zadel is behoorlijk specifiek en een niet passend zadel is erg vervelend voor het paard. Alsof je een rugzak draagt met een uitstekend boek naar je rug toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:50

Dankje! Hier kan ik wat mee :D

PKFrancisOud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:20

Is vaak de maat vd zitting, dus voor je billen :D Des te groter je bips des te groter je zitvlak en de inch maat.