boomloos zadel onderlegger

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo20

boomloos zadel onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 19:26

ik heb sinds kort dus een boomloos zadel overgenomen, maar er zit nog geen dekje met inlages bij, weten jullie misschien nog een goede?
ik zat te denken aan zoiets, maar ik weet niet of zijn ruggengraat dan vrij ligt:
http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... egger.html

x Amigo20

Kaatastrof

Re: boomloos zadel onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:29

Dit is niet de bedoeling om te gebruiken bij een boomlooszadel. Waarom niet gewoon direct een goede pad met inlage's kopen?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:31

Ik heb er 2 van Agradi. Die zijn prima en ook niet zo duur (35-40 euro). Als je een écht hele goede wil hebben kun je er een van Grandeur of Barefoot kopen, maar die zijn wel beide rond de 100 euro.

Edit: Voor rond de 50 euro zijn er ook gekleurde dekken van HKM. Die zijn vierkant. Vind ze zelf niet héél geweldig, de inlages zijn niet verwisselbaar (wel belangrijk want die slijten ook) en de onderkant gaat uitrekken waardoor je allemaal plooien krijgt. Althans, dat was bij mij zo.
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 15-08-13 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 19:33

ik vraag hier toch ook om advies, ik zeg er nog bij "ik weet dan niet of zijn ruggengraat hier vrij" ligt?
ik heb dit topic geopend met de bedoeling of jullie misschien goede weten, aangezien dit m'n eerste boomloze zadel is

ohh, ik zal heel even op de site kijken, dankjewel :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:35

Mocht je hem niet kunnen vinden, dit is de link:

http://www.agradi.nl/kerbl-zadelpad-voo ... t-full.htm

Dat dek uit je OP is inderdaad niet geschikt. Het is echt belangrijk dat je goed uitkijkt naar een speciaal boomloos zadeldek, zodat de ruggengraat goed vrijblijft en de druk wordt verdeeld. Welk zadel heb je als ik vragen mag?

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 19:39

Tamaar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:40

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 19:43

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:06

Je kunt inderdaad een halfpad nemen, daar kun je een normaal dekje overheen doen en dan het zadel erboven. Niet het dekje onder en de pad ertussen want dan gaat het effect verloren. Een 'gewoon' boomloos dek kun je ook onderaan doen maar dan is de kans op schuiven wel groter, da's met een halfpad minder!

Edit: Ik zie wel dat de inlages in dit dekje ook niet uitwisselbaar zijn. Dan kun je ze dus niet vervangen als ze versleten zijn. Moet je wel goed op letten en na verloop van tijd dus een nieuw dekje kopen.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 20:17

oh, bedankt dat had ik nog niet gezien :D
maar ik denk dat ik zo'n halfpad toch wat fijner vind, na hoelang zou je een nieuwe moeten kopen ? of ligt dat ook aan hoeveel je ermee rijd?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:21

Hangt inderdaad af van hoeveel je rijdt. Let ook goed op dat de inlages geschikt zijn voor je paard. De meesten kunnen met de 'standaard' inlages goed uit de voeten maar als je paard bijvoorbeeld een gevoelige rug of hoge ruggengraat o.i.d. heeft bestaat de kans dat je stevigere/dikkere inlages nodig hebt en dan is deze halfpad niet zo goed geschikt. Daarom is het zo fijn als ze uitwisselbaar zijn, dan kun je het gewoon bekijken en eventueel vervangen door andere als dat prettiger lijkt. Ik zal eens zien of ik een halfpad kan vinden met verwisselbare inlages.

Wéér een edit :+ Dit is eigenlijk de enige goeie die ik zo snel kon vinden:

http://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-26 ... -pad-rond/

Het kost effe wat, maar dan weet je wel zeker dat je de rug van je paard niet vergalt. Hoewel je voor deze prijs natuurlijk wel 2 van die andere halfpads kan kopen, maar da's iets wat je zelf zal moeten uitvinden.