Welke deken voor mijn Shetlander?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

alleirbag

Welke deken voor mijn Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 23:19

Ik heb een Shetlandmerrie, 1.05m van 19 jaar, ze staat het hele jaar door 24/7 buiten met haar vriend Guus, een Belgisch trekpaard van 1.65m en 9 jaar oud. In de zomermaanden staan ze op het land, wel schaduw, geen schuilstal, en zodra het land te nat wordt, of het teveel regent om voor de dieren prettig te zijn, gaan ze naar 'binnen'. In ons geval betekent dat een inloop-schuilstal (omgebouwde zeecontainer) op een bestraatte paddock met ad libitum hooi. Ze kunnen hier dus scharrelen maar niet rennen (ach, die kleine kan een stukje draven, maar meer niet) en we zorgen dus zeker in de wintermaanden voor voldoende beweging.
Mijn merrie is inmiddels 19, maar superfit en gezond en heeft in feite geen deken nodig. Ze maakt een prima wintervacht aan en ik heb afgelopen winter niet het idee gehad dat ze het koud had, BEHALVE als ze goed nat geregend was. Ze blijft namelijk ook in de zeikregen lekker buiten staan, maar bibbert vervolgens als een gek als ze eenmaal nat is.

Nu wil ik graag jullie mening over een deken. Ik wil dus graag een deken die haar droog houdt, warmhouden kan ze zichzelf prima zolang ze niet nat is en ik wil niet inbreken in haar natuurlijke gedrag van het aanmaken van een wintervacht. Ik wil alleen maar dat ze droog blijft. Ik wil dus een deken, maar welke? Wat is jullie advies?

Ik wil graag een deken die:
- beschikbaar is in kleine maat
- scheurvast is (vanwege de vrij lompe een speelgrage Guus)
- waterdicht is maar wel ademt
- 0-gramsvulling heeft
- fatsoenlijke sluitingen heeft (liefst bilkoorden, kruissingels en degelijke sluiting op de borst)

Kom maar op met de tips!

alleirbag

Re: Welke deken voor mijn Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 23:57

Jullie zijn net zo twijfelachtig als ik dus... :-(
Even een schopje.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:06

Ten eerste , een 0 grams deken heeft alleen maar een averechts effect : je legt de haren plat en zo kan je paard zich zelf niet meer warmhouden. En bibberen kan die doen om water af te schudden ofzo , maar weet dit niet zeker .

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 20:26

Thanks voor de tip!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:00

xx_tassjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:07

wij hebben voor onze shetlanders dekentjes van pagony. staan ook hele dag buiten en blijven droog met de dekentjes op

bootjee99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:19

ik weet niet of ze het in schetlandermaat hebben, maar Bucas Smartex Rain. Prijzig maar dan heb je een scheurvaste deken en je doet erg lang met deze dekens. Ik heb die deken nu al 6 jaar en nog nooit kapot geweest of een scheur gehad. Je kunt ze bestellen op www.divoza.nl