inch maat zadel, nou goed of niet ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

inch maat zadel, nou goed of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 20:11

ik heb een zadel doorgekregen van mijn tante waar ik heel blij mee ben aangezien ik dan zelf geen nieuw hoef aan te kopen
het is een wintec 2000 cair met zitmaar 16 inch hier verschoot ik wel van want de meesten zeiden altijd dat een 17; 17,5 inch voor mij het beste zou zijn.

nu heb ik wat opgezocht op internet ergens vond ik dat je de lengte van je bovenbeen moet meten op deze site stond 'tot 46cm een 16 inch" dus heb ik men benen gemeten ik zit tussen de 45 en 47 cm (niet zo makkelijk om je eigen te meten :):) ) dus oke dat was in orde dan wat verder rondgezocht en daar stond dan dat je minstens een handbreedte tussen je zitvlak en het einde van het zadel moet hebben. goed, heb ik zadel op een wasmand gelegd en er op gaan zitten en ja hoor net een handbreedte tussen

nu vraag ik me af of dit inderdaad wel de goede informatie is...

ik heb het zadel pas sinds gistere avond laat dus tijd om naar mijn paard te gaan heb ik nog niet gehad aangezien ik vakantie werk doe.. maar een wintec is meestal wel op alle paarden passens in verband met vervangen van de boom o.i.d :j

alvast bedankt

TsarinaZ

Re: inch maat zadel, nou goed of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 21:28

is er niemand die me kan helpen ? :s

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:32

Je moet wel goed in het midden van het zadel gaan zitten als je dan nog ongeveer een hand er achter kan leggen is het goed.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 21:34

Tigra_ schreef:
Je moet wel goed in het midden van het zadel gaan zitten als je dan nog ongeveer een hand er achter kan leggen is het goed.

ik zet me gewoon makkelijk in het zadel in het diepste punt zeg maar en dan gaat er een hand tussen ja :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:35

Ook gaat het om je zit, je moet nog een handbreedte achter je bips kunnen hebben

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:36

ik heb een wintec vhz maat 16,5" en mijn broekmaat is 38. Dat past net.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:46

Hi 16 inch is wel klein hoor, beetje een kindermaat, maar het ligt aan je postuur of je er op past. De maten zeggen me zo niet veel maar denk dat het vooral ook uitmaakt hoe je bouw is, ben je heel fijntjes zou het kunnen passen...Als het zadel nu goed op het paard past zou ik er mee gaan rijden en kijken hoe het dan rijdt. Op een wasmand beweeg je natuurlijk niet dus is het moeilijker testen als op het paard. Ik denk dat je dan snel genoeg merkt hoe je erop zit en of je het idee hebt dat je recht kunt zitten zonder dat je stuitje in de verdrukking komt. Ik denk dat als je ooit zelf een zadel gaat kopen een 17 inch misschien beter is, maar hè een gratis zadel zou ik altijd een kans geven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:48

Het lijkt me veel belangrijker dat het zadel goed op je paard ligt en dat heeft niet alleen met de boommaat te maken. 16 inch is wel erg klein, met maatje 36 zit je al snel in minimaal 17 inch.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 21:51

ik vind het inderdaad ook zo klein een 16 inch maar als k er ga op zitten dan vind k het weer lekker en goed zitten. ik heb zelf broekmaat 38 en ben redelijk groot dus dat vind ik dan ook weer zo raar

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 23:02

Laat anders eens een zadelmaker komen kijken? :)

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 06:29

ja een zadelmaker ga ik denk ik inderdaad wel laten komen :j dat ik ook zeker ben dat het op men paard goed ligt :)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 06:35

16 inch is echt een ponyzadel. Daarbij heeft de inch maat dus helemaal niets te maken met je broekmaat, waar die onzin vandaan komt.... Als je zelf al zegt dat je vrij lang bent dan ben ik bang dat je niet wegkomt in een 16 inch zadel. Ook al zal het zadel wel op je paard passen, als jij er te groot voor bent maak je hem alsnog niet passend.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 06:45

egnie schreef:
16 inch is echt een ponyzadel. Daarbij heeft de inch maat dus helemaal niets te maken met je broekmaat, waar die onzin vandaan komt.... Als je zelf al zegt dat je vrij lang bent dan ben ik bang dat je niet wegkomt in een 16 inch zadel. Ook al zal het zadel wel op je paard passen, als jij er te groot voor bent maak je hem alsnog niet passend.

dat snap ik ja maar wat ik niet snap is dat het zadel van mijn tante geweest is zij heeft er op gereden met haar paard van 1m60 en ze is zelf ongeveer even groot als mij en natuurlijk wel wat struis gebouwd ze is dan ook al 45..

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 06:59

misschien kun je dit zadel ( mocht het toch niet goed passen ) inruilen op een andere wintec.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:29

Egnie, dat is wel waar. Hoe groter de broek is meestal hoe groter je achterwerk. Ik zit met maatje 34 in 16,5 inch en voor mijn jonge paard ga ik straks ook voor een 16,5.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:49

Mij is altijd geleerd dat het de inchmaat afhankelijk is van de lengte van het bovenbeen en niet naar de kledingmaat. Daarbij speelt ook de diepte van de zit mee. Hoe dieper hoe eerder je een grotere inchmaat nodig bent. 16 inch is in mijn ogen echt een zadel voor ponyruiters en niet voor volwassenen. (uitzonderingen natuurlijk daargelaten)

Ik zou er een erkende zadelmaker naar laten kijken, want als je toch te groot blijkt te zijn voor het zadel kan dat nare gevolgen hebben voor de rug van je paard.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:56

egnie schreef:

Natuurlijk heeft het wel met de grote van je bips te maken EN het heeft te maken met de lengte van je benen.
Met beide dus.
Met een te grote kont in een te klein zadel zit je met je kont achterop de lepel.
Datzelfde heb je met lange benen, dan druk je je ook achter in het zadel op de lepel.

Ik kan me niet voorstellen dat het past om eerlijk te zijn.

Black_Devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:52

ik heb ook een vraagje over het zadel, ik snap de inch maten enz. wel, maar hoe weet je of het zadel goed op je paard past?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:00

Dat kan je zelf niet zien, daar moet je echt een zadelmaker voor laten komen om te kijken of een zadel echt goed ligt.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:06

Ruilen tegen mijn 17.5 inch ? :D

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 17:33

Tyrcanol schreef:
Ruilen tegen mijn 17.5 inch ? :D

ruilen kan ik niet doen heb net een ander gekocht ;) ik verkoop het wel moest je geintereseert zijn pb me dan maar :j

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:35

Nah. Dan doe ik t wel met een maatje te groot ;)

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 17:39

Tyrcanol schreef:
Nah. Dan doe ik t wel met een maatje te groot ;)

geen probleem hoor ;)