Zijn er zadelexperts die hun menig willen geven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Happywoman

Zijn er zadelexperts die hun menig willen geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 11:58

Beste bokkers,
ik hoop dat ik hier goed sta, anders graag verplaatsen.

geruime tijd geleden (ongeveer 3 jaar) heb ik een nieuw zadel laten aanmeten door een zadelmaker. Het eerste zadel dat geleverd werd was niet goed aangemeten en ik moest met mijn paard naar hun toe om een ander zadel te laten aanmeten. De zadelmaker gaf toen aan dat mijn paard fysiotherapie nodig had, omdat hij niet lekker liep, maar het zadel paste verder wel goed volgens de zadelmaker.
Ik heb de fysio laten komen en vooral grondwerk gedaan met mijn paard, daarna ging hij de wei op. Bijna een jaar later heb ik de zadelmaker weer laten komen voor de jaarlijkse controle. Toen mijn zadel terugkwam zakte ik steeds naar links, dit weet ik aan mijzelf en aan mijn paard, dus ik ging weer de oefeningen van de fysio doen. Het rijden bleef een beetje lastig, niet goed aanspringen in galop, etc. Omdat ik het idee had dat hij last had van zijn rug met rijden, heb ik het rijden een tijd gelaten.
Recent ben ik weer rustig gaan opbouwen, grondwerk ging hartstikke goed, rug was niet gevoelig meer.
Achteraf is hij steeds chagrijnig met opzadelen, dat drong tot mij door toen hij mij laatst beet. Dus ik heb een andere zadelmaker laten komen, het zadel blijkt veel te smal te zijn, terwijl hij minder bespiering heeft en minder dik is dan toen ik het kocht/liet aanmeten (hij is 13).

Ik ben gaan uitzoeken welke bomen ik had voor ik dit zadel kocht.
Ik ben van Wintec zwarte naar rode naar witte boom gegaan. Toen bleek het kussenkanaal te smal en heb ik een Equestor Master Contour gekocht, die blijkt tot maximaal 36 cm te gaan. Dit is het zadel dat ik had voor ik mijn huidige zadel liet aanmeten. Op zijn breedst was het te smal en de boom kwam te laag.

Tijd voor weer een zadelmaker, leek mij, er werd een Stubben Merlin Dream IX aangemeten met breed kussenkanaal en brede boom, werd mij gezegd, Hier kon mijn paard nog jaren mee doen, zo werd gezegd. Maar nu blijkt de boom van dit zadel niet breed maar medium, namelijk 31 cm.

Ik kan met geen enkele logica bedenken dat het mogelijk is dat het ooit gepast heeft, omdat 36 cm bij het zadel ervoor te smal was.
En ja ik had zelf te weinig verstand van zadels om dit na aanschaf te beoordelen, niet handig, maar daarom vraag ik een professional.
Nu zegt deze dat het wel degelijk kan en dat het geen reële klacht is.

Kan het naar jullie mening zo zijn dat een Stubben boom van 31 cm toch breder kan zijn of beter kan passen dan een Equestor boom van 36 cm?
Ik heb nu heel sterk gevoel dat mijn paard dus al die tijd met een te nauw zadel heeft gelopen, (zou zeker zijn gedrag verklaren) ik word naar bij de gedachte, maar misschien klopt dat helemaal niet.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:21

ED --> HAR

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:26

Ik heb er helaas geen verstand van maar wil graag een meelezen in dit topic.

De zadelmakers die je een verkeerd zadel hebben laten nemen, zou je daar ook geen klacht tegen kunnen indienen ergens? Is het zomaar een vrij beroep of bestaat er zoiets als een keurmerk onder de zadelmakers? Als iemand dit weet, dan is het wel interessant in dit topic denk ik...

Tessebes

Re: Zijn er zadelexperts die hun menig willen geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:21

De boommaat wordt gemeten aan de hand van de uiteinden van de takken van de boom. Bij sommige merken zijn de takken langer dan en lopen ze dus verder door in het zadel en kom je dus automatisch met meten op een grotere maat. Verder heb je U vormige bomen en V vormige bomen. Dit maakt ook dat je verschil hebt in wijdte.

Mijn Zaldi maat 30 was bijvoorbeeld een mediumwijd. Ik heb ook met een Stubben gereden in die maat, maar die viel meer als medium. Bij Equestor zat ik ook op een gemiddelde stand. Ik vraag het me af bij de Equestor. Als hij dan op de schoft kwam denk ik eerder aan een te wijde afstelling of kapot mechaniek.

Er zijn zadel"makers" die er een handje van hebben op smallere zadels aan te meten. Het blijft dan "mooi" liggen. Een zadel aan laten maten/op maat laten maken... tja, zolang je de kale boom niet op de rug van het paard hebt zien liggen zul je nooit weten of het écht op maat is.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:39

Hallo, een moeilijk probleem om van een afstand te bekijken. Idd. de maten van de verschillende merken zadels kun je niet helemaal vergelijken. Passen is de beste methode.

Daarbij komt dat je ook nog te maken hebt met de vorm van de lengteboom. Dus de boom van voren naar achteren. Sommige zadels zijn daardoor geschikt voor een paard met een 'swane back', dus een ingezakte rug. Andere zadels hebben een boom die erg recht is. Dus geschikt voor een paard met een rechte rug. En dan nog alles wat er tussen in zit!

En je hebt te maken met de hoek die de lengtebomen met elkaar maken. Dus een stijle vorm of juist een brede vorm. Geschikt voor paarden die erg dun (niet mager) of juist breed gebouwd zijn.

Wanneer je er meer over wilt weten, dan stuur je maar een pb.

Succes.

Happywoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 16:48

Bedankt voor jullie reacties, ik begrijp dat het lastig oordelen is.

De boom/het mechaniek van Equestor heb ik eerst na laten kijken, dat was nog in goede staat, maar hij kon die wijdte niet aan, vandaar dat ik hem weg moest doen.
Qua lengteboom is hij wel breed genoeg, maar hij sluit niet goed aan, zweeft als het ware, waardoor voor en achter te veel druk komt. Ik kan mij niet herinneren of dat nou met de kussens aangepast kon worden.

Het meest frappante vind ik die voorboom, jullie uitleg over de verschillende lengtes van de benen van de bomen, snap ik, denk ik, dus...
Ik heb mijn oude rode Wintec boom gepakt en die vergeleken met de boom van dit zadel, de Wintec heeft veel kortere poten, maar is eigenlijk al veel breder. Er zit wel een opvallend knikje in de poten, maar ik kan mij herinneren dat mijn witte boom over de rode paste, dus die was dan nog breder dan mijn huidige zadel.
De poten van de boom in de Stubben lopen vrij ver door tot thv 1/3 van mijn kniewrongen, daar meet ik hem op 31 cm. Dus als ik dat vergelijk met die korte pootjes van Wintec, dan zou ik toch juist op een groter getal uit moeten komen?
Zo kan ik het toch een beetje vergelijken?
Dan is het toch raar?

Is er inderdaad een keurmerk voor zadelmakers, ik vind dat een goede vraag van Ineke2.
Ik ben een beetje huiverig, maar ik denk nu een goede te hebben.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:53

Wanneer er een knikje zit in de voorboom dan is het mogelijk dat deze boom al eens breder is gemaakt. De knik is eigenlijk het meetpunt. Waarschijnlijk is het niet correct gedaan.

Succes.

Happywoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 16:56

Dank je.
De knik zit in de Wintec boom, ik heb even gegoogled, dit blijken alle Wintec bomen te hebben.
Ik lees ook dat niet iedereen daar fan van is.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:17

Aha, de Equestor brugde dus. De Contour Master heeft een vilt vulling en is niet aan te passen.
Ik begrijp niet helemaal waar je naar toe wilt in dit topic. Of een zadel past of niet blijkt toch uiteindelijk in de praktijk en valt moeilijk alleen aan de breedte van de voorboom te wijten. In geval van twijfel een second opinion laten doen. Als je 3 jaar geleden dat zadel al hebt laten maken, heb je weinig grond om terug te komen op de pasvorm. Verder kun je verschillen in inzicht met de zadelmaker.

Happywoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 17:11

@ Tessebes
Het zit inderdaad vooral in de voorboom, de lengte boom lijkt wel goed, behalve dat hij in het midden, parallel aan de wervelkolom niet draagt of dat met behulp van kussen aanpassing te verbeteren is, weet ik niet.
Mijn vraag is: Kan het naar jullie mening zo zijn dat een Stubben boom van 31 cm toch breder kan zijn of beter kan passen dan een Equestor boom van 36 cm?

Ik dus al vergeleken met de boom die hij had toen hij nog onderontwikkeld was en die is breder qua verloop dan de Stubben.

Ik kan met geen enkele logica bedenken hoe het dan toch mogelijk zou zijn dat de Stubben toch gepast zou hebben bij de schouders. Daarbij verbloemt het hele gedoe met de fysio het verhaal. Met de Equestor had ik geen problemen. Die ontstonden erna, maar ja hij moest fysio, daar twijfel ik nu dus ook aan.

Ik heb erg het gevoel dat ik niet goed geholpen ben daar in tegendeel. Dus ik zoek naar een logische verklaring, zodat ik enigzins kan aanvaarden dat ik enorm verlies maak op dit zadel.
De negatieve berichten over de betreffende zadelmaker helpen ook niet echt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:56

wat je het beste kan doen, is de schoft/zadelplek bij je paard meten (waar het zadel hoort te liggen) desnoods met een ijzerdraadje, en die voor de zadels houden.
Het is idd zo, dat de takken van de boom, per merk verschillend zijn.
Een zaldi boommaat 30, kan heel erg verschillen van een zadel van een ander merk met ook maat 30.
Een boommaat is erg belangrijk bij een paard, en je hebt gelijk, dat het veelal te smal wordt opgemeten of aangepast. Maar ook is het belangrijk je te realiseren, dat een paard wat niet meer in training staat, zal afvallen in de spieren. (dat kan dus wat boommaten gaan schelen) waardoor het zadel niet meer goed past.
Lastige is, dat een zadelmaker niet de garantie kán geven, als het paard extreem aankomt of afvalt.
Als eigenaar is dit belangrijk dit te realiseren. Echter kan je beter met een iets wijdere boommaat rijden dan te klein (te klein gaat knellen, net als te kleine schoenen) een iets wijdere boom, kan je tijdelijk met een pad opvullen (of bontje) als je te maken hebt met het smaller of breder worden van je paard.
wb een stubben boom, of equestor? daar zit behoorlijk wat verschil in! (ook in de vorm) Het middelpunt van de equestor ligt op een hele andere plek dan stubben. (equestor is verder naar achteren)
het in het middel opvullen van de kussen , om het zadel op die manier passend te krijgen, vind ik zelf geen goede oplossing.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 08:22

De boommaat wordt toch naar de breedte van de ribben gepast en de vulling naar de vet/spieren?

Een paard dat afvalt zal toch niet minder breed worden in de ribben en schoft masr in spier en vet..

Happywoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 10:52

Dat lijkt mij ook, ook raar dat hij brugt dan lijkt mij.
Overigens heb ik zadels gepast vrijdag en hij ging nu direct linksom in galop (voor het eerst in 4 jaar).
Rechtsom deed hij wel nog met moeite. Vandaar dat ik de zadelmaker geloifde dat hij fysio nodig had.
En ontlasting in draf, ook al 4 jaar niet gebeurd. Vond het al zo netjes van hem om stil te staan tijdens mesten, nu denk ik: hij had pijn en kon zijn rug niet bollen.

Ik denk dat ik mijn antwoord wel heb na het passen afgelopen vrijdag, ik ben gesterkt in mijn vermoeden dat ik genept ben, om het netjes te zeggen.
Triest hoor.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:01

Een Stubben heeft meestal een v vormige boom en lange takken, kan alleen niet 100 procent zeker zeggen of jouw Stubben dat ook heeft. Stubben zal bij een paard die wat barokker gebouwd is vaak gaan knijpen. Dan kan je wel boommaat 50 nemen, door de vorm van de voorboom zal het nooit lekker passen.
Het lijkt mij ook sterk dat een Stubben 31 breder valt dan een Equestor. Nu heb je wel net twee modellen gepast, waar ik dat zoals ik al zei niet met zekerheid van durf te zeggen.
Wat je nog kunt doen is de hoek opmeten die het zadel maakt (wel lastig als de boom in het zadel zit), dat is duidelijker dan de boombreedte tussen de takken. Of de tip van nombrado, ijzerdraadje over het paard en dat voor de zadels houden.

Happywoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 14:32

Ik vind het heel lastig om te zeggen welke vorm de voorboom heeft, hij is gewoon te smal als ik de poten volg, moet ik zo ongeveer zn spieren eraf halen en wat bot wegvijlen wil het passen en van die atrofie kuilen heeft hij bij mij nooit gehad. Nu ook niet omdat ik nauwelijks gereden heb met dit zadel, het was gewoon niet leuk.

Heel frappant het zadel van mn moeders paard, KWPN, slanker dan de mijne heeft een bredere boom.
Stubben Roxane, deze past haar goed.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:03

dan is dus de boom te smal
Het zou wel zo kunnen zijn, dat ten tijde van de aankoop je paard nog jong was? en dat hij inmiddels gegroeid is?

Happywoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 16:23

Ik denk ook dat de boom te smal was, ik heb het zadel gekocht toen hij 9 was, hij is hierna in bespiering afgenomen, ik ben weinig gaan rijden, hij had er geen lol meer in en we waren met fysio bezig ( op aanraden van de zadelmaker, dus).
Volgens mij zijn ze met 9 wel uitgegroeid, spier en vet kan natuurlijk altijd, maar zoals ik schreef was hij toen forser.

Ik had trouwens een PB gekregen dat er wel degelijk een soort keurmerk is voor zadelmakers, zie www.zadeldeskundigen.nl

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:59

daar heb ik niet veel mee.....
is van de MSFC en Engels . Ik hecht meer waarde aan de "oude" kennis van gevestigde zadelmakers. (die naamsbekendheid hebben in Nederland)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:08

Het zijn twee totaal andere zadels. Alles staat en valt bij correct advies door een ervaren en kundig zadelpasser en die zijn er niet veel en is niet vanzelfsprekend, dan moet je nog oppassen dat ze niet merkbewust bezig zijn...

Ervaring die ik met equestor heb os dat het grote, lompe zadels zijn en niet vanzelfsprekend op elk paard passen, ook al zeggen ze van wel. Ik hoop dat je een goede passer van equestor hebt gehad, want ik had nog diegene die er bal verstand van had.

Je afvragen welke boommaat nu goed is, ik denk dat boommaten niet universeel zijn..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:55

Happywoman schreef:
Ik had trouwens een PB gekregen dat er wel degelijk een soort keurmerk is voor zadelmakers, zie http://www.zadeldeskundigen.nl

Dit is geen keurmerk hoor. Het is van MSFC en als je de cursus goed gedaan hebt kun je volgens mij lid worden. Sowieso zijn dit geen zadelmakers, maar zadelpassers. Er zijn zat andere zadelmakers en passers die hier geen lid van zijn en ook goed werk (zouden moeten kunnen) leveren.

Bailando1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:22

Ik heb hier helaas niet zo heel veel verstand van, maar ik heb ook al een paar zadels gehad die niet goed lagen op de rug van mn paard en dat is echt vervelend.
Ik hoop dat jullie snel weer kunnen rijden met een goed zadel!
Maar ik vind het een interessant topic dus ik blijf het volgen!

Happywoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 08:45

Beste allemaal,
inmiddels een paar maanden verder.

De verkoper van het zadel gaf steeds niet thuis.
Er is iemand van Stubben bij geweest (echt goede service, helemaal vanuit Duitsland!).
Die gaf aan dat het realistisch gezien nooit gepast kan hebben, maar wist niet wat de verkoper toen gezien had waardoor het wel gepast zou kunnen hebben. (het klonk alsof hij de desbetreffende niet wilde afvallen).

Er is door stubben een nieuwe boom ingezet, vervolgens waren de kussen weer niet goed, al dat weer verbouwd zou worden, kwam ik in totaal op een prijs van een nieuw zadel.

Ik heb het ingeruild voor een nieuwe, aangemeten Massimo trail, raad eens na 2 keer opvullen blijkt deze ook niet te passen: te breed.
Inmiddels ben ik zo'n 1700 euro armer en heb nog steeds geen passend zadel.
Beide zijn zo goed als nieuw, maar ik krijg het er niet voor terug.

Inmiddels is er een onafhankelijk zadelmaker geweest, die aan raadt een op maat gemaakt zadel (nu echt op maat) te laten maken bij Daaleman.
Ik ben wanhopig, dus ik ga dit maar weer doen (hoop wel dat snel één van mijn zadels verkocht wordt).
Dit is mijn laatste poging, als dit niet past ga ik maar grondwerk doen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:53

Ik weet precies hoe je je voelt heb dit echter niet 2 maar 4 X gehad niets paste op mijn merrie

Ik ben naar lang zoeken inderdaad voor een op mijn paard gemaakt zadel gegaan.
Met verwisselbare boom en flair.

Dit zadel heb ik nu 4 bijna 5 jaar ligt op het 3 de paard en ligt weer top.

Geeft de moed niet op zoek rustig verder ook jij kunt bij je paard een passend zadel vinden

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:10

Wat heb je gedaan met je paard, deze maanden dat je het zadel had?
Heb je gereden, hoe vaak, hoe intensief?
Ik begrijp alleen niet, waarom sommige nieuwe zadels alweer zo snel opgevuld moeten worden??
Heb zelf nooit dat soort problemen gehad. Heb je misschien een foto van je paard zijn rug/ aan de zijkant genomen? zodat we eens kunnen meedenken voor een wel passende oplossing?

Happywoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 09:21

Dank je wel voor jouw bemoedigende woorden Seven.

Ik hoop wel dat de Daaleman goed is, de zoektocht moet ook ten einde komen ivm mn portemonnee ;-) en eerlijk is eerlijk ik ben bang dat het straks weer niet goed is. Niet door deze laatste man, die gaf mij wel vertrouwen, maar door eerdere ervaringen, blijf ik toch achterdochtig.
De pijn die mijn grote vriend dan heeft, het is het mij niet waard.

@ Nombrado
ik heb recreatief en dressuurmatig gereden 3 keer per week.
Maar na 2 weken dacht ik al het lijkt alsof die inzakt (en ik vond al dat er weinig ruimte bij de schoft was, maar de verkoopster zei dat het voldoende was). Na de 3 de week gaf mijn paard ook aan dat het niet goed was, toen is die bijgevuld aan de voorkant.
Hij bleef bokkerig.
Toen is die maximaal opgevuld aan de voorkant (ik dacht dan krijgt die toch spieratrofie? ), vervolgens bleef die te ruim aan de voorkant en ging klapperen aan de achterkant.
Met het protest van de afgelopen weken heb ik alleen wat grondwerk gedaan.

Ik zal proberen een goede foto te maken.
Hij heeft een ongewoon hoge schoft voor een Fries en is ook wel wat breed.