Kwaliteit leer hoofdstellen (Pfiff?)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Kwaliteit leer hoofdstellen (Pfiff?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 10:00

Dag Bokkers,

Ik heb even gezocht maar kon in de bestaande topics niet echt het antwoord vinden dat ik zocht, dus misschien dat jullie me kunnen helpen.
Ik ben sinds kort met een tweede paard bezig en omdat zij een veel groter hoofd heeft dan de andere wil ik voor haar een apart hoofdstel. Nu lag er nog een splinternieuwe op stal. Ik heb deze geprobeerd maar het leer (als het al leer was) leek van ontzettend slechte kwaliteit. Het voelde bijna aan als plastic en kan voor het paard ook niet comfortabel zijn geweest. Het hoofdstel was ook ontzettend hard, maar wel een heel andere stijfheid dan normaal bij ''nieuw leer''. Ik heb dus besloten om zelf een nieuw hoofdstel aan te schaffen.

Nu ben ik dus benieuwd naar ervaringen met merken. Ik ben op agradi.nl terechtgekomen bij dit hoofdstel:
http://www.agradi.nl/pfiff-hoofdstel-li ... in-cob.htm
Niet duur en een prachtige kleur. Ik durf nu alleen niet goed te bestellen omdat ik de kwaliteit van het leer niet kan controleren (straks zit ik met nóg een plastic hoofdstel :+).
Heeft iemand ervaring met dit merk/hoofdstel? Zijn er merken die ik moet mijden? Of kan een hoofdstel in deze prijsklasse gewoon geen echt leer zijn?

Alvast bedankt!

Diaz

Re: Kwaliteit leer hoofdstellen (Pfiff?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:06

Pfiff is een heel oke merk.
Wat ik zie aan de foto van dit hoofdstel is dat het niet geolied-naturel-leer is , maar geperst, geverfd, en dan met zo'n soort kitrandje.
Dat maakt hoofdstellen moeilijk in te vetten, en daardoor best hard en stuk.
Ik denk een beetje van wat je eerst in je handen had.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 10:37

Diaz, je beschrijving komt inderdaad overeen met het hoofdstel dat hier al ligt. Daar was ik dus al bang voor, alleen het vervelende is dat er mooi op de site staat ''gemaakt van Engels leer''. Hoe weet ik nou of ik te maken heb met fijn leer en wanneer niet?

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:43

Ik heb dit hoofdstel eens gekocht. Als je op zoek bent naar Cognac kleur zit het er aardig naast. Het neigt naar het gele.
De kwaliteit is verder om te huilen helaas. Geperst leer, en geverfd, invetten gaat dus eigenlijk niet. Ik zou m laten liggen ;)

Ik heb 2 jaar geleden een cognac kleurig hoofdstel gekocht op Equitana, van ongeveer dezelfde prijsklasse. Dit is wel goed leer en voelt stukken beter aan. Maar dat is een uitzondering, aanbieding/messe-preis/enz.
In deze prijsklasse zou ik niet al teveel verwachten, zeker in deze kleur. -O-

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 10:49

Okee dankje Rochiril dat is duidelijk! Ik ben op zoek naar een apart kleurtje en wil sowieso voor bruin/naturel gaan maar dat beslis ik doorgaans als ik iets tegenkom ;-) maar gelig lijkt mij inderdaad erg lelijk.
Van welk merk is je andere hoofdstel, weet je dat nog?
Ik wil voor een mooi hoofdstel van goede kwaliteit best wat meer neerleggen dan dit hoor! Liever dat dan plastic, daar zou ik me aan blijven ergeren.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:52

Het hoofdstel ziet er niet uit of het fijn en soepel is. Maar dat kan je voor die prijs ook niet verwachten. Wat ik zelf heb gemerkt is dat goede soepele hoofdstellen niet goedkoper zijn dan 70 of 80 euro en nog duurder natuurlijk. Er zijn vast uitzonderingen, maar die ben ik nog nooit tegen gekomen.
de kleur vind ik wel mooi, maar ik zou dit hoofdstel zelf nooit kopen, alleen al om de prijs. Grote kans dat ie niet fijn is.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:54

Agradi is een leuke site he :D
Ik bestel er ook vaker.

Wat je zou kunnen doen is het hoofdstel in de winkel zoeken om het eens aan te voelen.
Wanneer het bevalt, bestel je het bij agradi :) Zo heb ik dat gedaan met mijn chaps :+

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:55

Heb ik het dus perfect ingeschat van de foto! hihi.

Ik weet dat er een taupe kleurig hoofdstel is van Norton geloof ik.. die is volgensmij heel zacht (maar geen echt leer)

Waar je naar zou kunnen kijken/zoeken als je echt het lichte leer wilt is naar naturel.
Als je bijv. in de westenhoek kijkt, naar een light oil hoofdstel met frontriem en keelriem, en daar een lightoil neusriem bij neemt heb je een uniek hoofdstelletje!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 13:19

Agradi is een superleuke site, met vaak fikse kortingen, maar ik heb er zelf nog nooit wat besteld simpelweg omdat je van tevoren gewoon niet kunt kijken/vergelijken/voelen. Ik ga zo even langs een klein zaakje hier in de buurt omdat ik ook veiligheidsbeugels nodig heb dus ga daar eens even kijken wat er zoal is, en misschien dat ze me ook kan adviseren. Bedankt voor de tips iig :-)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:23

Ik had het hoofdstel voor een van de opvang pony's. Heb nog een nieuwe full hangen.
Het is niet heel soepel leer, maar na een goede vet beurt en gebruik is het wel fijn opzich :) In gebruik wordt het soepeler, in het begin is het wel een stug.

Afbeelding

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:30

T hoofdstel wat ik daarna kocht op equitana is merkloos. Volgens mij heeft premiera nog wel hoofdstellen in die kleur. Stubben ook, maar das meer in de prijscategorie 200 euro plus.
Het is een lastige kleur in ieder geval ;)

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:37

Ik vind premiera ook geen top kwaliteit van leer. Ik heb dit hoofdstel dus ook direct terug gestuurd na aankoop. (er zat ook een fout in het neusriem waardoor ik hem sowieso terug moest sturen)

Ik heb nu een Passier, echt duur maar dat heb ik er voor over. Daar tegenover staat dat het er mooi uit ziet en mijn paard loopt hier veel beter op! Het voelt zachter aan en heeft een soort kussentje voor achter de oren. Ik heb direct verschil gemerkt!

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:41

Ik heb ook geen ervaring met premiera, wel eens naar gekeken, maar nooit gekocht. Echt kwaliteits leder is helaas niet echt goedkoop. Meestal wel duurkoop, de dure helaas zwarte hoofdstellen die hier hangen, kun je na 20 jaar gewoon nog prima gebruiken.

joxbling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:45

Lastige kleur... Op agradi staan nog wel andere hoofdstellen in ongeveer die kleur, maar dan kun je inderdaad de kwaliteit niet voelen. Anders bestellen en terug sturen als het niet bevalt? Een vriendin van mij heeft dat ook gedaan bij agradi