is dit bitje iets voor mijn haflinger

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

is dit bitje iets voor mijn haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 19:14

mijn haflinger heeft een hele kleine mond
en ook heel wienig ruimte om een bit te dragen
nu zag ik dit bit een Happy Mouth ongebroken bit(appel)
en vroeg me af of dit een oke bit was of denken jullie dat dit te scherp is

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:18

Ongebroken is over het algemeen de minst scherpe trens. Ik denk dat dit een prima bitje is! Happy mouth is wel kunststof, dus controleer regelmatig of er geen scherpe randjes aan komen (dat gebeurt bijv. als je paard erg vaak kauwt).

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 19:19

StableDoor schreef:
Ongebroken is over het algemeen de minst scherpe trens. Ik denk dat dit een prima bitje is! Happy mouth is wel kunststof, dus controleer regelmatig of er geen scherpe randjes aan komen (dat gebeurt bijv. als je paard erg vaak kauwt).

welke zou dan beter zijn ?
als hij maar niet scherp is en vlink dun

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:21

Nadeel van happy mouth is dat ze imo vrij dik zijn. Heb zelf ook een ongebroken dat vind ik wel fijn nouja mijn paard vind het fijn die houdt niet van metaal en een beweeglijk bit.
Ik heb 1x een dubbelgebroken gehad ook happy mouth deze heeft ze stuk gebeten maar daar heb ik met ongebroken geen last van omdat ze dan rustig is in de mond.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 19:23

Tigra_ schreef:
Nadeel van happy mouth is dat ze imo vrij dik zijn. Heb zelf ook een ongebroken dat vind ik wel fijn nouja mijn paard vind het fijn die houdt niet van metaal en een beweeglijk bit.
Ik heb 1x een dubbelgebroken gehad ook happy mouth deze heeft ze stuk gebeten maar daar heb ik met ongebroken geen last van omdat ze dan rustig is in de mond.

maar heb je dan ook deze of van een ander merk
en ja als hij te dik is dan kan het niet helaas hij heeft een te smal mondje

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:37

Nee is volgens mij niet hetzelfde merk. Dubbel gebroken was van Harry Horse. En die ik nu heb is volgens mij flexi color maar hij is wel wit. Vind ze zelf wel fijn alleen jammer dat ze zo dik zijn. Mijn metalen bit was wel een stukje dunner. Mijn dubbel gebroken heb ik na 1x gebruiken weg gegooid.

_KaWi_

Re: is dit bitje iets voor mijn haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:13

Ik heb ook een hafje met een kleine mond. Heeft een vrij dikke tong dus weinig ruimte in zijn mond. Heb een jaar geleden iemand laten komen om een bitje aan te meten en ik kwam bij een myler bit uit. Lag mooi in zijn mond en door de boog genoeg ruimte voor zijn tong.

Eefiesvenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:16

Ik raad je ook een myler bit aan! Ik ben er erg tevreden over en heb behoorlijk wat geprobeerd o.a. Happy Mouth mijn pony kreeg er bloed van in de mond (kunststof bouwt warmte op in de mond door wrijving) dus daar ben ik heel snel mee gestopt.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 02:17

ik kan aan en kony van een myler bitje komen hoor hier volgende week meer over weet zeker dat ik dit ga doen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:24

Zelf reed ik mijn Haf met een dubbelgebroken trensje van Harry's Horse. Gewoon een metalen bitje en super zacht in de mond. Uiteraard hangt dit ook af van de hand van de ruiter, maar van alle bitten is een dubbelgebroken trensje het zachtst. Een enkel gebroken trensje kan nog wel eens in het verhemelte drukken, omdat de punten omhoog gaan staan als je druk op de teugels hebt. ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:25

Ik zou niet voor een happy mouth gaan als er maar weinig plek is. Het bit is vrij dik, en dat zal dan niet passen. Zelf zou ik ook voor de myler gaan, al dan niet met een tongboog (afhankelijk van de mond van je paard). Dit is een dun bit dat goed gevormd is, en daardoor vaak past als er maar weinig plek is.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:31

Mijn hafkruising heeft ook niet veel ruimte in zijn mond en ging helemaal door het lint van een gebroken bit. Ik heb nu een Billy Allen offset D snaffle. Een westernbit. Dun met koperinlages, een rolletje en onafhankelijk van elkaar beweegbare rechter en linkerkant. Bevalt goed en was niet al te duur.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:57

Heb voor onze pony met weinig ruimte in de mond een Neue schule bitje .
Via cat, s special care .