Wie heeft (ervaring met) Ky Rotary Bit bustrens met rolletje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Wie heeft (ervaring met) Ky Rotary Bit bustrens met rolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 12:39

Wie heeft ervaring met het Ky (= het merk) Rotary Bit van roestvrij staal, de variant RB-7006, dat is dus de bustrens, dubbelgebroken, met in het midden een ovaal rolletje, geflankeerd door twee ronde kogeltjes?

Door de om de as roterende "schakeling" tussen kogeltjes en ovaal rolletje kan het middenstuk alle kanten op bewegen/roteren.

Wie kent het/heeft het? Of weet er iets over te melden?

Mallootje

Re: Wie heeft (ervaring met) Ky Rotary Bit bustrens met rolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:06

Ik heb een tijdje met zo'n bit gereden, maar voor mijn paard was het niet echt geschikt. Hij liep er niet minder op dan op een gewoon trensje, maar ook niet beter. Op zich vind ik het wel fijne bitjes omdat beide kanten individueel kunnen bewegen, daardoor had ik de indruk dat je wel duidelijker kon zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 14:11

Okee, @Mallootje, dat is ook eigenlijk wel wat ik mij afvraag: wat zijn er de voordelen van, van die onafhankelijk roterende delen, het lijkt mij dat je er wat meer onafhankelijke signalen mee kunt geven, aan de andere kant zou dat dan alleen zinvol zijn bij een wat meer doogetrained en gevoeliger paard, want bij een jong dier dat nog niet zo ver in de opleiding staat kan ik mij voorstellen dat het juist verwarring oproept?

Waarom ben je er bij jouw paard toch vanaf gestapt?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:50

Mijn paard is inderdaad 12 en kent z'n werk, dus dan vond ik die aparte signalen wel fijn. Bij een jonger paard heb ik hem nog niet geprobeerd.
Ik ben ervanaf gestapt omdat mijn paard eigenlijk vrij lastig is in de mond, hij is altijd erg onrustig met het bit en durfde ook flink tegen m'n hand door te duwen. Ik rijd nu met een correctiebitje van Sprenger en daar loopt hij heerlijk op, heel rustig en licht in de aanleuning. Hangt er dus vanaf waar je naar op zoek bent :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 15:58

Was bedoeld voor mijn 9 jarige Tinker x Fries, eigenlijk

Ik HEB het betreffende bit al, het ligt hier al ruim een jaar werkeloos thuis, maar nog niet in 1 van de hoofdstellen gehangen, wilde eerst eens ervaringen er mee vragen, begrijp je?

Ervaringen van anderen die dit bit hebben/kennen welkom!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:03

Ik heb het bit, en ben er erg tevreden over! Volgt de vorm van de mond goed en werkt duidelijk en onafhankelijk in op links/rechts. De enige reden dat ik het bit momenteel niet gebruik is dat ik ook een Rotary KY dubbelgebroken watertrens heb. Dat bitje is wat lichter van gewicht en vind ik daarom fijner.

Mijn pony schuimt er verder fijn op en laat zich goed rijden.

edit: mijn pony is 7 maar nog vrij groen. Kan ook wat entausiast worden soms, is een hafkruising... en nog erg scheef in zijn lichaam. Qua bit geen problemen met Rotary KY. (Bij de watertrens heb ik er wel bitringen om)

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:03

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 16:30

Hey laatste poster @pvdbosch, bedankt!
Ja goeie info, ik heb een echte, goed afgewerkte Rotary, dus wat dat betreft geen probleem.
Maar helaas was het topic in de link erg kort... geen verdere ervaringen met het bit te lezen, dus... wie?

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:48

Je kunt die mensen misschien een pb sturen, zeggen dat je het topic gelezen hebt en dat je graag wilt weten of het bit bevalt?