Hoe maken jullie je concours-knot?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xochenoa

Hoe maken jullie je concours-knot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 16:53

Ik zit nou al zo'n 3,5 jaar met een dingetje.. :P Iedereen heeft altijd zo'n mooie knot op concours, en dan kom ik aan met soort kwab.. Het is niet dat de knot uit zakt, of dat het niet stevig genoeg zit.. Ik denk dat we dan toch komen bij hoe de knot gemaakt word? Misschien wat tips hoe jullie je knot maken?

Zo maak ik mijn (lelijke) knot:
-Lage staart met gewoon elastiek, 3x eromheen
-Donut eromheen. (Groot en klein geprobeerd, maakt geen verschil)
-Haar eromheen wikkelen en vast met dik wit elastiek, 2x eromheen.
-Netje eromheen.
-Overige plukjes wegproppen met wit dik elastiek, 1x eromheen.

Voorbeeld van naar mijn mening mooie knot:
Afbeelding

Mijn knot:
Afbeelding

MuttleyMarty

Re: Hoe maken jullie je concours-knot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:12

Ik doe met 80 cm lengte van mijn haar absoluut geen donut: (past niet in netje :( )
Vlecht
Pak het stuk vlecht dichtbij je hoofd
Wikkel daar de rest van je vlecht omheen
2 elastiekjes erom heen
Netje erover

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:16

Nou ik kan met mijn nieuwe cap (Kep italia) een knot wel vergeten. Heb van alles geprobeerd maar de cap zit achter zo laag dat er geen knot meer onder kan.
Maar eerder maakte ik mijn knot ook met een donut. Wel zorgen dat de donut goed strak op je hoofd blijft zitten, anders gaat je knot uitzakken. Wat trouwens erg fijn is, is een haardband er dubbel omheen doen. dan heb je een mooie brede band waar niet snel plukjes haar uitsteken :)

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:21

Eeffii schreef:
Nou ik kan met mijn nieuwe cap (Kep italia) een knot wel vergeten. Heb van alles geprobeerd maar de cap zit achter zo laag dat er geen knot meer onder kan.
Maar eerder maakte ik mijn knot ook met een donut. Wel zorgen dat de donut goed strak op je hoofd blijft zitten, anders gaat je knot uitzakken. Wat trouwens erg fijn is, is een haardband er dubbel omheen doen. dan heb je een mooie brede band waar niet snel plukjes haar uitsteken :)

Je kunt wel een knot maken met een Kep Italia cap.
Zet eerst je cap op en maak dan een knot met de Kep Italia op.
Zo doe ik het altijd, anders lukt het mij ook niet.

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:22

BETUWE schreef:
Eeffii schreef:

Je kunt wel een knot maken met een Kep Italia cap.
Zet eerst je cap op en maak dan een knot met de Kep Italia op.
Zo doe ik het altijd, anders lukt het mij ook niet.

Ja dat lukt nog wel, alleen het probleem is dat ik dan niet meer recht vooruit kan kijken omdat de knot klem zit tussen mijn nek en mijn rug haha :+ . Heb best lang haar, en met een donut krijg je dan een behoorlijke knot. Weet niet of jij ook redelijk lang haar hebt? Want dan ben ik erg benieuwd hoe jij het doet.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:23

Mijn dochter heeft zeer dik en zeer lang haar (ze zit erop tijdens het rijden).
Ik maak de knot als volgt : eerst een goede stevige staart, dan de donut eromheen,dan spreid ik haar haren over de donut heen,maar een keer en zet dit goed vast met een dikke elastiek (zelf gemaakt van elastiek op de rol).
Dan pak ik 2 helften van de haren en draai die tegen elkaar in achter de donut (anders past het netje niet meer).
Ik zet ze op alle plaatsen vast met oude haarspelden van die oma knot spelden.
Uiteindelijk doe ik de laatste zwarte dikke stoffen elastiek erom heen.
Het zit altijd netjes bij onze dochter. <3
Het is even oefenen maar na een paar keer lukt het je wel.
Veel succes. {:}

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:33

Ik heb heel dun haar en moest het ook echt van een donut hebben anders was zelfs het kleinste netje nog niet eens half gevuld |(
Ik deed het het zelfde als jij boven beschrijft maar ik had wel een goed gevuld kralennetje... Heb je z'n donut met nephaar of heb je z'n slappe donut? Wellicht maakt dat verschil? Ik had er altijd een met van dat blonde nephaar eromheen een harde.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:35

Haar mag ook gewoon in een vlecht toch? Of moet het per se in een knot?

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:58

pidoro schreef:
Mijn dochter heeft zeer dik en zeer lang haar (ze zit erop tijdens het rijden).
Ik maak de knot als volgt : eerst een goede stevige staart, dan de donut eromheen,dan spreid ik haar haren over de donut heen,maar een keer en zet dit goed vast met een dikke elastiek (zelf gemaakt van elastiek op de rol).
Dan pak ik 2 helften van de haren en draai die tegen elkaar in achter de donut (anders past het netje niet meer).
Ik zet ze op alle plaatsen vast met oude haarspelden van die oma knot spelden.
Uiteindelijk doe ik de laatste zwarte dikke stoffen elastiek erom heen.
Het zit altijd netjes bij onze dochter. <3
Het is even oefenen maar na een paar keer lukt het je wel.
Veel succes. {:}

zo doe ik het ook

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 23:02

Het lijkt erop als je de donut toch niet strak genoeg hebt vast gezet.

Heel strakke staart maken, goed strak vast zetten met een elastiek. Haar door de donut, en dan de donut heel strak tegen je hoofd aan 'duwen', haar over de donut verdelen en dan met een dunne maar strakke elastiek het haar goed vast zetten. Als je een dik elastiek gebruikt, komt er alweer meer ruimte tussen je hoofd en de donut te zitten waardoor hij sneller zal gaan hangen, of er zo uit zal gaan zien alsof het hangt. Dan het haar wat over is, verdelen in twee plukken. In elke pluk een vlechtje maken, vast maken met een 'beugel elastiekje' (gewoon te koop bij de drogist bijvoorbeeld, speciaal voor in het haar) dan draai je die vlechtjes in tegen gestelde richting om de donut knot heen en zet je ze vast met een paar schuifspeldjes. Vlechtjes er ook weer strak omheen draaien. Dan netje erom, ook weer goed vastzetten met schuifspeldjes of van die speciale knot spelden. En dan doe ik er zo'n sier elastiek omheen, zodat eventuele uitstekende plukjes en de boel speldjes niet meer te zien zijn.

Ik draai er vlechtjes ipv losse plukken omheen omdat ik alles dan beter vast kan zetten.

Je moet alles echt super strak doen, anders krijg je inderdaad zo'n kwab zoals jij zegt.
Als je alles super strak hebt vast gezet, kan je het daarna nog een beetje losser trekken zodat je geen hoofdpijn krijgt.

xochenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 23:08

Handige tips! bedankt!
@Fee_ meestal krijg ik inderdaad flink hoofdpijn omdat we het enorm strak vastzetten. Toch krijg ik zo'n kwab :( En wanneer ik eindelijk niet m'n kwam heb, past me cap er weer niet boven.. :n

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 23:37

Ja hij moet bij mij ook altijd wat lager anders past mijn cap niet.
Maar ja dan hangt hij zowat op mijn rug.
Maar doe ik hem strakker dan schuift mijn cap elke x voor mijn ogen.
Mijn knot drukt dan die cap naar voren.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 00:07

Als je op YouTube naar filmpjes zoekt over hoe een donut te gebruiken, dan krijg je ook een goed beeld!
Het vergt alleen wel wat tijd en energie de techniek te leren.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:18

Moet het op een wedstrijd perse in een knot? Dan moet ik nog lang oefenen met mijn haar :')

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:22

ik gebruikte en donut en heel veel schuifjes en heel veel haar lak

estherdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:55

met lang en dik haar eerst meerdere kleinere vlechten maken en dat oprollen en vastzetten, netje erover klaar

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:59

Met mijn cap kun je geloof ik geen donutknot maken, heb het al weleens geprobeerd maar dan 'past' mijn cap niet meer..

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:00

Vaak voelt het ook alsof je cap heel ver naar voren staat, maar uiteindelijk valt dat altijd wel mee.
Op de foto in mijn profiel bijvoorbeeld, voelde het voor mij heel erg alsof 'ie naar voren stond, maar zo op de foto valt dat imo helemaal niet op.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:01

Heb zelf heel lang en heel dik haar, past zo al bijna niet in het netje. Ik heb dus geen donut.

Bij mij moet er eerst een hele strakke staart gemaakt worden. Vervolgens een vlecht. Daar wordt een soort knoop in gelegd. Dus heeel strak draaien en het uiteinde van de vlecht midden door halen. Plukje dat uitsteekt vast zetten met schuifjes.
Dan de rest van de knot vast zetten met schuifjes (bij mij standaard 4) en 1 elastiek erom heen.
Dan het netje, die wordt ook weer vast gezet met 3 schuifjes, en dan de witte strik erom.

Heb echt altijd een super mooie knot zonder gekke hobbels en bobbels. :)
Inmiddels kan ik het zelf ook wel aardig, maar laat het eigenlijk altijd door een vriendin doen!

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:23

ik heb ook geen donut, ik (nou, ja, mijn moeder) maakte altijd een hele strakke vlecht, draaide die tot een knot en het netje er overheen. Vaak bleef het gewoon de hele wedstrijd goed zitten. ;)
ik heb heel dun haar, dus het is bijna onmogelijk om een geschikt netje te vinden...

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:49

Heb je lang haar of kort haar xochenoa? En is je haar dun of dik?
Voor dun haar heb een stevige grote donut nodig anders druk je hem helemaal plat.
Wat ik altijd doe bij mijn dochter met dunner haar tot net over de schouder:
Eerst een hele lage staart met dunne elastiek. Dan grote, stevige donut er overheen. Dan de haren er een keer terug omheen slaan en een dunne elastiek er twee keer om heen en dan voor de zekerheid nog een dunne elastiek er twee keer om heen. Dan de resterende haren om de knot draaien en vastzetten met schuifspeldjes. Dan het netje er overheen en dan twee dikke elastieken er om heen. De eeste elastiek gaat twee keer rond en en de laatste voor de afwerking er maar een keer om heen. Dan krijg je de knot zoals jij hem hebben wilt.
Als je langere en dikkere haren hebt, kun je ook de haren die overblijven nadat je ze 1 keer om de donut hebt gedaan, in twee staarten verdelen, daar lange vlechten van maken en die rondom de donut draaien en dan vastzetten. Misschien moet je dan wel een kleinere donut gebruiken. En daarna weer met de dikke elastieken afwerken.
Tis allemaal even knutselen, en soms is het handiger als iemand anders het bij jou doet. Succes!

horseloverVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:13

ik heb een horka cap ik heb heel lang haar dit is wat ik doe:
1. ik maak een vlecht net ongeveer net onder het randje van je cap beginnen.
2. ik draai mijn vlecht om elkaar heen zet hem vast met schuifspeldjes.
3. ik doe mijn netje er om heen.
mijn zusje heeft minder lang krullend haar en die doet het zo:
1. ze maakt een staart net onder haar cap.
2. ze maakt er een knot van.
3. ze doet het haarnetje er om heen

kusjekusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:00

Ik maak een vlecht, draai m om mn vinger, uiteinde van onder af naar boven langs mn vinger, plukje wegwerken, netje erover met 3 schuifjes, grof netje erover met 4 schuifjes en strik erom :)