Kieffer zadels Lusitano, Lech Profi, Lech DL of BR/Hulsebos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Qizz

Kieffer zadels Lusitano, Lech Profi, Lech DL of BR/Hulsebos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 21:36

Hallo allemaal,

Ik ben me een beetje aan het oriënteren voor een ander (Kieffer) dressuurzadel.

Volgens mij heb je 2 types Kieffer Lech of hoe zit dat precies:
1) die met hele dikke wrongen (is dat de Lech DL?), en
2) die met wat minder (Lech Profi?)

En de Lusitano, heb je er daar ook 2 van?
Excellent Lusitano heb je toch ook met hele dikke wrong en wat minder?

Kan iemand mij de verschillen misschien uitleggen?
Ik zoek een niet te duur 2e hands zadel, passend voor een paard met hoge schoft (medium boom).
Zelf wil ik het liefst een fijn zacht zittend zadel met veel steun en liefst niet teveel bewegingsvrijheid.

De KN Symfonie die ik had vond ik niet fijn, te breed...
Ik heb ook een Klimke zadel gehad: superfijn, maar lag niet goed op mn paard helaas.

Nu heb ik ook ooit eens een Hulsebos geprobeerd van iemand en dat zat heerlijk.
Welke types daarvan liggen op paarden met hoge schoft weet ik niet.

BR Mozart schijnt ook super te zitten,..ligt ook op paaden met hoge schoft. Maar hoe zit het met de BR Leida Strijk, is het daar ook zo? En heeft die ook wel veel kniewrong?

Wat een dilemma zeg die zadels,.. had ik mn oude maar nooit weggedaan ;-)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 22:38

Oh ja,.. kan iemand vertellen of de Lusitano een soort vernieuwde versie is van de Lech DL?
Ze lijken erg hetzelfde, beide die dikke kniewrongen bovenop. Alhoewel,.. de kniewrong van de Lech DL begint iets lager, Lusitano begint bovenaan. Nou ben ik niet zo groot, wat kun je dan beter nemen? De Lusitano, of zou dat niet heel veel uitmaken? Want in prijs scheelt het best veel,.. de Lech is een stuk goedkoper.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:43

De lech heb ik geen idee van, Lusitano wel enigzins:
Je hebt volgens mij de gewone (volgens mij is dat het oude model), de exellent, en de exclusive.
Volgens mij is de exellent (ook wel kur) met anders gevormde kniewrongen:
Afbeelding
Die staat op internet ook wel aangegeven als zadel voor het spaans/portugees rijden? Geen idee of dit zo is.

En de exclusive is de iets luxere zachtere versie heb ik me laten vertellen (heb je overigens in normale en in diepe zit, dit lijkt me de normale):
Afbeelding

Van de nieuwere (exclusive in ieder geval) is dmv infrarood eenvoudig de boommaat te wijzigen, en deze zijn zachter dan de oude modellen.

Ik vind zelf het zadel heerlijk zitten, en het heeft mijn houding wel echt gecorrigeerd. (geen stoelzit meer, en nu netjes rechtop) Ik ben zelf ook niet erg groot (1.68 ong) en heb zelf geen last gehad van wrongen maar weet niet of het uitmaakt of je lang of kort bent haha.
Het zadel past inderdaad goed met een hoge schoft, maar ik gok niet op echt smalle paarden.

Ik durf niet te zeggen of de Lusitano de opvolger van de Lech is, ik weet wel dat de Lusitano dus al oude en nieuwe versies heeft, en weet niet of de Lech nog nieuw te koop is, volgens mij bijna niet meer?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:51

Ik heb de Kieffer Excellent.
Ben erg tevreden met het zadel. Het heeft een diepe zit, en niet teveel kniewrong. Die kan je er wel op laten zetten. :j
Het zadel heeft wel een heerlijk diepe zit! :+:

Afbeelding

Edit: Ik heb wel 4cm verkorte zweetbladen.

GWR

Re: Kieffer zadels Lusitano, Lech Profi, Lech DL of BR/Hulsebos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:00

Nou dan is dat ook een verschil haha! De Exclusive heeft vaste dikke wrongen, maar ook zeker een fijne diepe zit. Mijne:

Afbeelding

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:02

Haha je ziet wel gelijk (omdat we hetzelfde dekje hebben) hoe kort mijn zweetbladen zijn. :')
En ik heb een 17".

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:05

michelle___ schreef:
Haha je ziet wel gelijk (omdat we hetzelfde dekje hebben) hoe kort mijn zweetbladen zijn. :')
En ik heb een 17".

Ik ook 17" :)
Ik heb mijn dekje trouwens ook wel opgetrokken bovenaan, zodat hij helemaal vrij van de schoft ligt hoor, staat zéker 5cm open bovenaan, en jij hebt nog een bontje eronder.
Maar dan nog is die van jou inderdaad korter.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 23:30

Kun je je zweetbladen gewoon bij een zadelmaker korter laten maken? Ik ben 1.60 en voor mij is ook altijd alles te lang ;-) of heb je dat vanaf de fabriek laten doen? Is de Excellent een type op zich zoals de lech?

Ben nu aan het kijken bij de Ulla Salzgeber Rusty. Ook mooie dikke wrongen. Die nieuwe verstelbare bomen lijken onwijs breed zeg ;-)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:31

Bij mij is dat bij de fabriek gedaan. :) Ik weet niet of een zadelmaker dat kan?
Excellent is een type. Een van de meest verstelbare Kieffers, die ik ken. :=

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 07:41

Excellent is toch een type van de Lusitano?
Als je in wilt laten korten zou je even een zadelmaker moeten bellen of dat kan.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 07:50

Ik heb een BR mozart dressuur zadel, heerlijk zadel!
Past perfect op mijn paard, en ik vind de kwaliteit erg goed. Ga even zoeken of ik een foto heb.

Edit:
Afbeelding

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:42

GWR schreef:
Excellent is toch een type van de Lusitano?
Als je in wilt laten korten zou je even een zadelmaker moeten bellen of dat kan.

Oh dat zou ik eerlijk gezegt niet weten. :=
Maar dat zou goed kunnen idd.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 23:25

Excellent is geloof ik met die nieuwe verende boom. Ik ga wrs deze week toch de Ulla Salzgeber Rusty Excellent aanschaffen/proberen :-). Heeft iemand die toevallig? En wat vind je ervan?