outdoordeken over staldeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

outdoordeken over staldeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 10:09

Ik kon in de zoekfunctie zo snel niks vinden dus vandaar mijn vraag.

De afgelopen 2 jaar hebben onze paarden in de winter altijd binnen gestaan met staldeken.
Nu gaan ze eind augustus verhuizen naar een stal waar ze (zomer en) winter op de wei komen (met deken).
Omdat ik het eigenlijk zonde vind van onze staldekens (die waarschijnlijk anders niet meer gebruikt gaan worden) vroeg ik me af of het een optie is om een 0-grams waterdichte deken te kopen en die over de staldekens heen te gooien?

Op die manier hoeven wij nl. maar 2 dekens te kopen in plaats van een waterdichte 200 grams en een dikkere voor als het echt koud is.

Ik zou graag jullie mening hebben met onderbouwing, ik heb zelf namelijk helemaal geen ervaring met dubbele dekens en of dit gaat schuiven/schuren o.i.d.?

Laurahh

Re: outdoordeken over staldeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:12

Ja hoor, dat gaat prima! Doen wij in de winter ook altijd.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:14

Wij doen ook wel eens, staldeken met een regendeken erover. Werkt prima

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:19

Hier ook heel lang gedaan, kan prima, je regendek moet wel aan de ruime kant zijn zodat de staldeken er goed onder past.
Voordeel vond ik altijd dat je de ongevoerde regendeken ook in het voorjaar en de herfst kan gebruiken bij slecht weer maar iets hogere temperaturen dan in de winter.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 10:23

Nu zijn onze "staldekens" waterafstotend maar niet waterdicht (zijn van die gladde dekens) gaat het dan ook nog steeds? Ik ben zo bang dat het gaat glijden.... Wij kunnen niet telkens wisselen omdat de stalbaas alle paarden binnen en buiten zet.

Mijn paardje heeft 175 onderlengte maar als ik daar een 175 overheen doe zit het te strak maar met een 185 weer te ruim....

En welke dikte dekens gebruiken jullie voor buiten? Wij hebben nu 200 en 300 grams dekens waar ze mee op stal stonden, moet er voor buiten wellicht nog een dikkere deken bij?

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:01

denise04 schreef:
Nu zijn onze "staldekens" waterafstotend maar niet waterdicht (zijn van die gladde dekens) gaat het dan ook nog steeds? Ik ben zo bang dat het gaat glijden.... Wij kunnen niet telkens wisselen omdat de stalbaas alle paarden binnen en buiten zet.

Mijn paardje heeft 175 onderlengte maar als ik daar een 175 overheen doe zit het te strak maar met een 185 weer te ruim....

En welke dikte dekens gebruiken jullie voor buiten? Wij hebben nu 200 en 300 grams dekens waar ze mee op stal stonden, moet er voor buiten wellicht nog een dikkere deken bij?

ik raad je zo wie zo een amigo deken of rambo aan aangezien die van zichzelf heel netjes recht blijven liggen!
en deze hebben tussen maten dus dan kan je een 178 als ik het goed zeg hebben maar dan raad ik je nog eerder de 183 aan aangezien mijn amigo vrij klein viel.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 18:39

Ik zou wel willen maar die kunnen we ons helaas even niet veroorloven :')

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:40

Kan makkelijk hoor, deed ik ook altijd! Gewoon dezelfde maat deken (mits deze hetzelfde valt natuurlijk) en dan gewoon de sluitingen allemaal wat losser doen. Je ziet snel genoeg of je iets aan moet passen ;) Succes!

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:43

denise04 schreef:

ze zijn bij ooteman in de aanbieding voor 50 euro ;) over het algemeen zijn regendekens vrij prijzig.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 20:59

Ik zat te denken dat het misschien verstandig is om een 200 of 300 grams outdoor te kopen? Als het dan "gewoon" koud is, kunnen ze deze aan en als het echt "koud koud" wordt kunnen we de 200 grams staldekens er nog onder doen? Maar kan ik dan het beste 200 of 300 grams nemen?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:35

denise04 schreef:

Ik heb vorig jaar bij ooteman een regendeken van Amigo gekocht voor 60 euro incl. verzendingskosten (naar BE!). We hebben verschillende merken van dekens geprobeerd maar de amigo is tot nu toe de enigste die écht waterdicht blijft bij dagenlange regen (kwa budgetdekens dan).
Ik doe zelf ook regelmatig gewone staldekens onder winterdekens. Ik vind onderdekens niet zo praktisch, met buikriemen blijft toch net beter liggen. Als je bang bent dat ze gaan schuiven kun je altijd rond de staldeken een dekensingel doen (zo'n rekgeval), werk echt prima!

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:43

denise04 schreef:
Ik zat te denken dat het misschien verstandig is om een 200 of 300 grams outdoor te kopen? Als het dan "gewoon" koud is, kunnen ze deze aan en als het echt "koud koud" wordt kunnen we de 200 grams staldekens er nog onder doen? Maar kan ik dan het beste 200 of 300 grams nemen?

Dan heb je 500 gram..... Naar mijn idee veelte warm!

Mijn oude merrie van 27 staat ook 24/7 buiten en als het echt echt winter is staat ze onder een lekker 300.
Vergeet niet dat het dieren zijn die zichzelf warm kunnen houden.
Mijn friese merrie heeft ook altijd op stal gestaan van oktober tot maart. (dag en nacht) toen ik haar kocht wilde ik hier echt niet aan beginnen en ik wilde dat ze zomer en winter naar buiten kon. Er was een stal klaar voor als het niet zou lukken. Dekens lagen klaar maar nee hoor allemaal niet nodig mevrouw kreeg een heerlijke wintervacht en is lekker naakt met een hele dikke vacht de winter door gegaan.

Zoals de andere ook zeggen kun je prima 2 dekens over elkaar heen doen. Persoonlijk houd ik hier niet van omdat het gewoon erg zwaar is voor een paard, en zeker als het regent waait etc.
Ik weet dat ze ons ook kunnen dragen maar daarnaast voelen ze ook een vlieg op hun rug hé.... En wij zitten er niet 24/7 boven op
24/7 met 2 dekens op houd ik persoonlijk absoluut niet van. Toch zijn er heeeel veel mensen die dit doen dus om antwoord te geven op je vraag: Ja het kan.

Het 'budget' probleem kennen we bijna allemaal. Maar je zou ook kunnen zeggen ik verkoop mijn stal deken (niet nu!) Maar als de tijd er weer voor is strakjes, en schaf mede met dit geld een winterdeken aan.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:47

bij divoza heb je dr al een voor 40 euro

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:48

Je hebt buiten niet perse warmere dekens nodig dan binnen. Binnen staan ze stil, buiten kunnen ze bewegen en zich daardoor warm lopen. Als je goede staldekens hebt, die nog niet versleten zijn, kun je er prima een regendeken overheen gooien. Voordeel van een combi is dat je ook nog een extra laag hebt waar lucht tussen zit, dat isoleert nog weer beter.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:50

Ik doe dit ook altijd zo!
Gaat Prima, is juist fijner vind ik. Je werkt dan met laagjes en de staldeken ademt goed.
Je moet idd oppassen dat je staldeken niet groter is dan je outdoordeken i.v.m. Nattigheid.
Ik heb al mijn horseware dekens tweedehands van bokt of marktplaats voor niet meer dan 80 euro. Zijn superdekens en daardoor ook tweedehands goed.
Ik weet niet wat je doel is met de dekens. Maar als je doel is om minder haar te krijgen bij je paarden omdat ze dan minder zweten met trainen, zou ik zeker wel voor dikkere dekens gaan. De vacht blijft op stal uit zichzelf veel korter op stal dan buiten, omdat er vaak met kunstmatig licht wordt gewerkt op stal. Zo creeer je als het ware altijd zomer en dus blijven de vachten veel korter.
Bij 24/7 buiten gaat de vacht zich aanpassen aan het daglicht en wordt dus in de winter veel dichter en langer.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 10:03

Het gaat inderdaad om zo min mogelijk vacht te creëren in de winter. Zeker voor onze kruising Konik want dat wordt een enorme beer en dat willen we voorkomen. Die stond afgelopen winter ook onder een 300 grams (op stal, wel in de koudste tijd) en maakte toch flink vacht aan...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:15

Gaaf paard, de kruising konik!
Je scheert niet?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:21

denise04 schreef:
Het gaat inderdaad om zo min mogelijk vacht te creëren in de winter. Zeker voor onze kruising Konik want dat wordt een enorme beer en dat willen we voorkomen. Die stond afgelopen winter ook onder een 300 grams (op stal, wel in de koudste tijd) en maakte toch flink vacht aan...

Om een dikke vacht te voorkomen begin je best vroeg met een deken, de paarden zijn nu al (!) bezig met het aanmaken van een wintervacht. Daarnaast zien dat ze voldoende dikke dekens op hebben en genoeg ruwvoer en dat moet wel goed komen. Moet zeggen dat het in het begin (eerste paar winters) altijd even zoeken is.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 11:33

Nee wij scheren niet... Het is ook niet dat wij wedstrijden rijden maar willen ze wel zo kort mogelijk in hun vacht houden....
Ik zat te denken om te beginnen met 300 grams als het kouder wordt?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:35

pff 500 grams voor ongeseschoren, vind ik persoonlijk wel erg veel

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 11:41

Nou ja we zouden alleen maar overstappen naar 500 grams als het echt zwaar gaat vriezen.... Anders willen we ze gewoon onder 300 grams houden....?

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:19

Wij doen het ook altijd. Ik vind alleen niet elke staldeken geschikt als onderdeken. Wij gebruiken daar alleen lichte soepele staldekens met weinig Dernier voor zoals deHH Highliners e.d..

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 12:29

Wij hebben er 1 van EJ eigen merk en een westerndeken met een gesloten voorkant....

Die westerndeken is wel stugger maar die valt wel wat mooier om het lijf dan die van EJ...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:37

Ik heb ook een westerdeken van rambo (quarter) en die vind ik superfijn als onderdeken. Alle dekens passen erop en de pasvorm is echt super.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:39

300 met vacht is ook veeeeelste warm om mee te starten. Want dan word het echt kouder en dan heb je dus een 500 nodig zoals je zelf ook al aangeeft.
Maar ik vraag me af waarom het zo warm moet..... 500 is echt warm.

De reden dat je geen wintervacht wil is omdat je veel rijd?
Aangezien je geen wedstrijden rijd.