Geschikt bit jonge merrie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk1605

Geschikt bit jonge merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 22:09

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een geschikt bitje voor mijn jonge merrie. Ze is 5 en nog niet zo lang onder het zadel. Momenteel wordt ze met een vrij smal bitje gereden, zover ik altijd heb begrepen werkt dat vrij scherp in. Dit wil ik niet. Ik ben dus op zoek naar een dikker bitje dat vriendelijker is. Maar ik heb geen idee waar ik moet kijken. Ze is zeer braaf onder het zadel, en zacht in de mond. Dat zachte in de mond wil ik zo houden! Ookal doe ik ontzettend mijn best om een zachte hand te hebben, naar mijn mening werkt een scherp bit alsnog dan meer in dan dat ik wil.

Kan iemand mij een geschikt bitje aanraden?

Groetjes

Doubtless

Re: Geschikt bit jonge merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:12

Ik heb een aurigan sprenger bitje, dubbel gebroken. Ligt lekker stabiel en kauwen ze makkelijk op af.
Ook wil ik je als tip mee geven dat je zachte hand niet ontwijkend moet zijn. Ik had dezelfde instelling als jij met als gevolg dat ik in het begin de neiging had om passief te rijden en er te weinig aan te durven zitten. Succes :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:14

Dubbel gebroken bitje wat niet al te dik is en een bol tussen stukje. Een dik bit zit alleen maar in de weg in de al zo smalle paardenmond.

of een myler bit.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:16

let op dat je niet een te dik bit gaat gebruiken, dan sluit te mond ook niet lekker.

of evt een leerbit?

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 22:19

Nee het moet inderdaad ook niet té dik zijn :) Maar dat wat ze nu heeft (wat ik mag gebruiken ) is zéér dun. Vandaar dat ik in gedachte had om een iet wat dikker bit te kopen, maar weet dus niet wat nu echt geschikt is :).

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:21

Voor een jong paard adviseer is echt een myler bitje

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:25

Dat dunnere bitten per definitie scherper zijn is achterhaald. Het bit is zo scherp als de ruiterhand.
Een paard met een smal mondje zal mee gebaat zijn bij een dun bit, simpelweg omdat het de ruimte niet heeft voor dikker en je het dan alleen maar vervelend maakt voor ze.

Ik heb goede ervaringen met de kneveltrens, omdat deze ook nog een beetje stabiliteit bied aan de weerszijden van de mond of anders een leerbitje(al beet mijn ruin die door midden).
Mijn jonge ruin is beleerd met een leerbitje en heb de overstap gemaakt op de kneveltrens, de dunste die ik kon vinden. Pony heeft maar klein bekkie. Mijn merrie loopt op het allerdunste mylerbitje wat ik kon vinden, zij heeft dusdanig weinig ruimte in de mond, dat het gebit niet eens volledig recht gezet kan worden.

Ik heb de ruin ook kort op een myler gehad en die werd daar overmatig gefrustreerd van. Hij kon alleen maar vreselijk onrustig kauwen op het bit, wilde het bit niet in. Kortom drama.
Overstap gemaakt naar de knevel en alle problemen waren weg... Myler is dus niet geschikt voor alle jonge paarden.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:29

Daarin heeft iedereen/elk paard andere ervaringen ;)
Zelf nog geen negatieve ervaringen gehad met myler.
Maar heb ook vrij regelmatig ook een "dunne" dubbel gebroken in

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 00:12

Sprenger dynamic bitje. Super fijn materiaal en de pasvorm is erg fijn voor paarden.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 00:28

Ik heb ook een dubbelgebroken sprengerbit (aurigan) bij mijn jonge merrie. Er werd mij eerder ook altijd geadviseerd een lekker dik bit te nemen omdat dit zachter zou zijn, maar ik ben hierin lekker eigenwijs geweest. Mijn merrie heeft dan ook een klein gevoelig mondje, en dit paste gewoon veel beter.
Ik zou als ik jou was dus sowieso voor een dubbelgebroken bit gaan, dit prikt niet in het gehemelte.
Nog een tip: kijk ook naar de ronding van het bit. Sommige bitten zijn helemaal rond, waardoor er meer druk komt te staan op de mond. Ik heb zelf een bit die iets meer afgevlakt is (platter), waardoor de druk beter verdeeld wordt op het oppervlak waarop het inwerkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 00:30

ijssnuiver schreef:
Dat dunnere bitten per definitie scherper zijn is achterhaald. Het bit is zo scherp als de ruiterhand.
Een paard met een smal mondje zal mee gebaat zijn bij een dun bit, simpelweg omdat het de ruimte niet heeft voor dikker en je het dan alleen maar vervelend maakt voor ze.

Helemaal mee eens.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 00:30

Wat voor bitje heb je nu eigenlijk?

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 17:56

Nu mag ik nog met het kopstuk rijden waar ze mee 'gereden' werd. Daaraan zit een enkelgebroken bustrensje, dat behoorlijk smal is. Ik zat zelf te denken aan een ietwat dikker dubbelgebroken bustrensje. Maar even naar zoeken (eigen kopstuk is besteld!! Dus nu moet ik ook voor een bitje kijken! :) )

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:58

Ik krijg van iedereen het advies gewoon een dubbelgebroken watertrensje te gebruiken voor jonge paarden.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 20:06

Kun je me goed uitleggen wat het verschil is tussen een watertrensje en bustrens? :) want ik heb tot nu toe altijd met bustrens gereden.. dus weet niet goed het verschil (stap dan gelijk weer naar het oude vertrouwde he).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:12

Judith1601 schreef:
Kun je me goed uitleggen wat het verschil is tussen een watertrensje en bustrens? :) want ik heb tot nu toe altijd met bustrens gereden.. dus weet niet goed het verschil (stap dan gelijk weer naar het oude vertrouwde he).

Hele uitleg + voorbeelden:
http://www.bokt.nl/wiki/Trens

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 09:40

Ow handig haha, niet aan gedacht :D

Bailando1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:25

Misschien een leerbit?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:59

Een bustrens nodigt vaak iets meer uit om wat "zwaarder" en constanter in de aanleuning te worden. Voor een jong paard waarbij de aanleuning nog niet bevestigd vind ik dit het prettigste bit.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:06

Ik kan je ook een dubbel gebroken watertrens aanraden. :j Ik heb zelf een Sprenger dynamic watertrens en daar ben ik erg over te spreken. Ze reageert er heel goed op, is meer aan het kauwen en ze neemt het bit nu makkelijker aan heb ik het idee van. Het fijne aan een Sprenger vind ik dat hij is gevormd naar de mond van het paard, dat lijkt mij best fijn. Het kost wat meer dan een gemiddeld bit maar als het goed is doe je er ook lang mee. :)