Welk middel om deken waterdicht te maken?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mellow_love

Welk middel om deken waterdicht te maken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 15:38

Hoihoi,

Ik had een vraagje, welk middel kan je het beste gebruiken om je (regen)dekens waterdicht te maken (ik was mijn dekens thuis).
Werken de middelen die bij de Kruidvat te koop zijn goed? of kan ik toch beter een van de ruitersportzaak halen?
Weet iemand merken die heel goed werken??

(Sorry als het verkeerd staat)

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:45

Een beetje ruitersportzaak heeft hiervoor speciaal spul staan , geen idee hoe het heet.
Ik gebruik zelf Harmisol , dat kan je als t goed is bij elke willekeurige drogisterij kopen.

Mellow_love

Re: Welk middel om deken waterdicht te maken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 16:05

Dankje! Die had ik vanmiddag gezien bij de kruidvat en de prijs valt ook nog mee :),maar ik wist niet of het goed zou pakken op dekens?! Dus die ga ik ook maar eens halen :D

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:07

ik koop bij de paardendrogist het middel mars proofer plus. Dit gooi je in de wasmachine en laat een waterdichte laag achter op zowat iedere soort textiel. Moet wel zeggen dat ik het altijd gebruik bij mijn al waterdichte rambo dekens, maar water loopt eraf alsof het plastic is. blijft wel ademen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:09

Als je je dekens zelf in de wasmachine gewassen hebt, mét wasmiddel, is de waterdichte laag wel aangetast dus om ze dan weer goed waterdicht te krijgen zal lastig worden.
Ik was de regendekens met Bucas wash, en als ze droog zijn, spuit ik ze goed in met impregneerspray. Dit koop ik gewoon bij de Action.
Heb ook een tip gekregen voor een extra waterdichte laag: Als de deken droog is, meng een half flesje harmisol vloeibaar met een halve liter water, goed schudden, en dat over de deken sprayen. de deken zal wel wit uitslaan (ziet er niet uit) maar die vlekken trekken weer weg als de deken droogt.
Ik doe daarna dan nog de impregneerspray eroverheen.

Maar na een paar wasbeurten zijn dekens gewoon niet meer goed waterdicht te krijgen. Tenminste, dat is mijn ervaring. Om de zoveel jaar koop ik dan weer nieuwe :D

Mellow_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 21:01

Bedankt voor alle tips :D

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 07:42

ik heb mijn rambo anders al een keer of 8 gewassen geloof ik, nog niets minder waterdicht dan nieuw. Ik gebruik wel rambo wash en dus mars proofer als "wasverzachter" en laat m dan drogen buiten. ding droogt bij een beetje wind met een uurtje of 5 wel. dan gebruik ik 1,5 bus mars impregneerspray erover. lekker over-over-over the top dus maar weet dan wel 100% zeker dan er geen druppel doorkomt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 07:59

Wat slim impregneerspray.
Ik heb een 2e hands winterdeken gekocht op de bokt markt en kan deze voor de zekerheid ook even gaan insprayen nog.

Dit weekend even bij de action kijken.

Mellow_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 11:00

Weten jullie hoeveel dekens je kan wassen van 1 fles rambo wash (of is het voor 1 deken :P)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:22

nee niet het gehele flesje in je wasmachine mikken! dan loopt je machine over denk ik..

het is natuurlijk afhankelijk van je deken, een 400gr gevoerde deken met hals in maat 220 bijvoorbeeld zal misschien wel een half flesje nodig hebben, ik heb zelf alleen ongevoerde dekens (rambo optimo's) maat 191 en die was ik met 2 scheutjes in het wasmiddelvakje (dus gewoon 2 keer knijpen) of in een wasbol (om t even)
denk dat ik zo ruim 5 wassen kan draaien (af en toe gaan ook de (on)gevoerde halsdelen in de machine) met 1 flesje.

Mellow_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 15:44

ooow dan kan je redelijk wat dekens ermee wassen :D ik heb hier 6 dekens liggen die uitlopen van ongevoerd naar 200 grams in de maat 215.