zacht bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JustMyZtje

zacht bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 21:41

hoi,
ik heb een paard wat heel gestrest kan zijn, zeker in de mond. nou vraag ik me af of het misschien fijner is om een wat zachter bitje te kopen, ik ga zelf gewoon op les om ook mezelf wat zachter te maken( of hoe je dat kan noemen :Y) ) ik rijdt nu met een normale bustrens, maar misschien weet iemand anders iets beters? of moet ik het niet doen?

ik hoor het wel :evaw:

sorry als het verkeerd staat

BigOne

Re: zacht bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:42

Zachte bitten bestaan niet, zachte handen wel, misschien eens bitloos proberen maar ook dat kan hard inwerken.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:43

Waarom probeer je niet een keertje bitloos? De meeste paarden reageren super op een sidepull!

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 21:44

je hebt toch wel bitten die wat minder scherp zijn, zal ik het zo zeggen? en bitloos is helaas geen optie

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:46

Bustrens is opzich niet zo scherp.. Hoe dik is het bit?

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 21:48

hoe dik weet ik niet precies alleen de lengte maat, maar volgensmij heb je daar niks aan? meet het huidige bit is al niet scherp ofzo, maar ik zoek eigenlijk nog een wat minder scherpere :P

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:50

Ik ben overgestapt met de oudste naar dubbel gebroken hij reageert hier beter op dan enkel gebroken bus of watertrens. Mocht er nog heftig gereageerd worden, doe de neusriem erg los of haal het weg.
Op deze manier kan de mond geopend worden als je net even te hard in de hand bent.

Ik liet de ruitertjes ook zo rijden maar met dubbel gebroken merk ik dat hij nog zelden zijn mond open doet ook niet met dezelfde ruitertjes.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:52

Soms hebben paarden een hekel aan een gebroken bit, omdat het in het gehemelte prikt, soms hebben paarden weinig ruimte in hun mond, en past een dun bit beter. Soms ligt een bit onrustig, dan is een zwaar bit beter. Dan zijn er ook nog ruiters met onrustige handen, ruiters die de teugels als houvast gebruiken, ruiters die trekken, ruiters die steeds teveel druk op het bit houden. Je ziet, er kan vanalles aan de hand zijn. Kijk er samen met je instructeur naar. Die kan het beter zien in het echt, hier moeten we maar raden hoe het eruit ziet als je rijdt.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 21:55

oke, het is al wel een stuk duidelijker. en ze doet haar mond niet open, maar ik wil gewoon wat meer rust er in brengen( en ik krijg les)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:57

je kan een dubbelgebroken bustrens proberen met bol tussenstuk of een ongebroken trens. Beide staan bekend als zachte bitten en je hebt geen notenkraker effect zoals met een enkelgebroken bustrens

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 22:02

Liselot schreef:
je kan een dubbelgebroken bustrens proberen met bol tussenstuk of een ongebroken trens. Beide staan bekend als zachte bitten en je hebt geen notenkraker effect zoals met een enkelgebroken bustrens

notenkraker? wat houd dat in? :o
en zo`n ongebroken trens, is dat geen stang?

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:08

Nee, dat is geen stang, een stang heeft een hefboomwerking en een ongebroken trensbit niet. Ik ken vrij veel paarden die echt beter op een ongebroken bitje lopen, omdat je dan geen kans hebt op een scharniereffect (enkelgebroken) of notenkrakereffect (dubbelgebroken). Uiteraard moet je wel zacht zijn in je hand, met welk bit dan ook. Maar verder is het gewoon uitprberen en puzzelen, elke paardenmond is anders. Sommige paarden hebben niet genoeg ruimte in de mond voor een dik bit, dan is een dunner bitje vriendelijker, bij sommige paarden ligt het weer anders.
Maar elk bit kan vriendelijk zijn, mits aangepast aan de mond van het paard en een vriendelijke, zachte ruiterhand.

edit; waarom is bitloos geen optie als ik vragen mag? Bitloos betekent niet meteen dat het veel vriendelijker is, maar wie weet reageert jouw paard wel heel goed op een bitloze optoming :)

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 22:27

o oke, mijn buurman heeft er 1tje liggen, misschien toch eens proberen :) natuurlijk moet ik ook aan mijn hand werken, en bitloos is geen optie omdat het paard daar niet op reageerd, dan ben je zo aan de andere kant van de bak.... maar wat bedoel je met bitloze optoming?

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:35

Met een bitloze optoming bedoel ik een bitloos hoofdstel :) Omdat je paard er niet op reageert... Dan zit er ook iets rijtechnisch niet helemaal goed. Ik zeg niet dat elk paard echt fijn te rijden is zonder bit, maar basale dingen als sturen en remmen en in ieder geval in controle blijven moeten toch echt wel kunnen bij een 'normaal' paard (normaal als in niet totaal verreden of iets dergelijks). Lukt dat niet dan heb je imo veel te veel teugelhulp in plaats van zit-, gewicht-, en beenhulpen nodig dan goed is voor een paard. Maar je zegt dat je les hebt, dus dat zal je wel leren in je lessen hopelijk.
Proberen lijkt me het in ieder geval waard.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:49

Ik rijd zelf nu met een happy mouth bit. Deze heb je er in een heleboel soorten maar volgens mij zijn ze wel vriendelijk.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 23:04

bedankt voor de uitleg, maar mijn paard is moeilijk te rijden en daarom ben ik wat aan het proberen, maar ik weet niet hoe duur een bitloos hoofdstel is, want ik kan helaas niet alles kopen.. en ik zal die andere eens opzoeken :)

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:54

Mijn paard was eerst heel onrustig met haar hoofd en ze wilde het bit niet aannemen (had een dubbelgebroken bustrens). Ik heb nu voor haar een ongebroken happy mouth bit, en ze accepteert het bit nu wel. Maar goed, elk paard is anders dus je zou voor jullie misschien weer helemaal niet werken. Kijk of je wat bitten van vrienden of kennissen kunt lenen zodat je weet wat voor jullie het fijnst is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:57

Bitloos kun je ook proberen met een lage neusriem en dan links en rechts de teugels aan de ringetjes maken.

Wat doet je paard precies dat je denkt dat een zachter bit beter zou zijn? Pakt ze het vast, dribbelt ze, slaat ze met het hoofd, heeft ze geen goede aanleuning? En hoe ben je zelf met je handen?