Welk hoofdstel voor paard met gevoelige huid?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jasz

Welk hoofdstel voor paard met gevoelige huid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 10:42

Hallo :wave:

Ik heb sinds kort een nieuw paard, Soleil. (zie onderschrift :j )
Maar zij heeft een erg gevoelige huid. Ik had een hoofdstel van EJ, met paars lak KLIK maar hier kreeg ze na 2 keer longeren al gelijk wondjes van :(:).
Nu heb ik nog wel 1 ander hoofdstel, een hv polo, een bruine, maar ik zoek toch eigenlijk ook nog een zwarte.
Welk merk is zacht en niet al te duur. (max. 80 euro) hv polo is goed, maar daar zie ik momenteel geen hoofdstellen meer van.

dus, ik hoop dan een ander goed, zacht en soepel hoofdstel te vinden, het is wel heel belangrijk dat het een goede vorm heeft. Wat ik altijd fijn vindt is een anatomisch gevormd kopstuk, maar als dat niet kan is dat niet heel erg.

Nou, alvast bedankt.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:44

Misschien met bont onderlegd?

3timesmom

Re: Welk hoofdstel voor paard met gevoelige huid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:46

ik volg dit ook even. Mijn paard heeft dit ook. Vooral met halsters heeft ze snel kale plekken op dr hoofd.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 10:52

ja stom is dat! Bij d'r singel heeft ze dat ook heel snel, daarom ga ik een fairfax singel kopen. Ik heb er nu al een te leen en die zijn echt heel fijn. Alleen nog een goed hoofdstel dan.

Bont zou kunnen, maar dan moet echt bijna het hele hoofdstel onderlegd zijn en ik weet niet of dat kan. Maar wel een goed idee!

Sparks_Fly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:46

Heb je al een rondgenaaid hoofdstel geprobeerd? Die van HH zijn erg zacht en hebben een leuke prijs!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:41

Ik heb hier laatst een topic over geopend (het allerzachtste hoofdstel)
Ik heb nog geen keuze gemaakt iniedergeval. En mijn huidige hoofdstel zou ook overal bontjes moeten krijgen dan, dus dat is niet echt een optie helaas.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:43

Ik weet dat Kieffer hele zachte hoofdstellen heeft! Misschien kan je voor jouw budget eentje 2dehands op de kop kan tikken? Paar keer invetten en die zien uit als nieuw hoor :)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 20:41

ik ga nu in ieder geval morgen maar een paar bontjes halen. Als alles weer mooi dicht is ga ik kijken voor een hoofdstel. Rondgenaaid is wel een goed idee! ga ik ff kijken.
Op zich kan ik een nieuwe kieffer wel betalen, en ik wil het geld er best insteken, maar dan wil ik wel zeker weten dat het dan goed zit. Want eenmaal gekocht krijg ik nooit meer evenveel geld terug. En ruilen kan na 2 dagen gebruiken ook niet meer (dan merk ik pas of het niet gaat schuren)
Maar ik ga ook even voor kieffer kijken dan.
bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:43

is een lederen bitje geen optie? dat is een bit wat enkel om de kin gegespt zit, dus geen hoofdstel nodig verder. maar ja, of dat werkt voor haar weet ik niet :P is ideaal voor paarden die heel erg last hebben van druk achter de oren

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:44

Ik heb een Imperial Riding, zacht leer en met hele brede riemen en neusriem. Desondanks moet ik er helaas toch nog overal bontjes onder doen.
Helaas heeft Truus het hoofdstel kapot getrokken en moet ik weer op zoek naar een nieuwe.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 20:52

lifaya, ik weet niet of dat nu al een optie is, ze is best gevoelig, snel schrikkerig. En een hoofdstel kent ze nog maar kort, ze is nog niet ingereden. Ik heb sowieso wel 1 hoofdstel die goed zit, maar ik kan er wel even naar kijken.
Het klinkt wel goed, lijkt me wel fijn rijden voor een paard. :)

urielle, oh das vervelend! :+: Ik hoop ook echt zonder bontjes te kunnen. Het ligt ook wel aan het weer, zweten+gevoelige huid+stug hoofdstel. Dat werkt allemaal niet mee en dan krijgt ze nog sneller wondjes.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:56

zo ziet het er iig uit :P
Afbeelding

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 20:58

wel is gezien ja. Nou, ik kan er in ieder geval even voor kijken.
Blijft dat wel goed zitten dan, zonder dat het heel strak hoeft?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:02

Je kunt een zadelmaker vragen om de randen van het leer extra af te ronden en verder iets met een goed onderlegd kopstuk kopen.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 21:06

bij haar gaat het nu meer om haar neusriem, en het zit dan echt midden onder de neusriem, dus het is echt het leer zelf dat schuurt, volgens mij niet de randen. Dus ik hoop dat zacht leer al een heel stuk scheelt.
Zadelmaker dat vragen is een optie, maar ik denk dat dat ook wel wat kost, en dan lijkt het me handiger om 1 keer dan maar wat meer uit te geven voor een écht goed, zacht hoofdstel. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:12

Is de neusriem dan niet onderlegd?
Veel goedkope merken gebruiken vaak ook slecht vulmateriaal of zelfs karton.
Een hoofdstel dat in engeland gemaakt is (dus geen lage lonen import) is vaak wel correct zacht onderlegd.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 21:22

dan moet ik daar idd op letten. Ik heb nu dud een hv polo, die is wel heel fijn en die paarse lak, van ej. Die was ook niet echt goedkoop, zou het wel slecht vinden als daar karton in zat :( hij was toch nog 70 euro ofzo, of 80. ik weet het niet meer precies. dan mag het voor die prijs wel iets beter zijn.
staleigenaresse van de stal waar ik sta had hetzelfde hoofdstel, maar dan bruin lak, die vond het ook te ruw. Ik heb het nu zeker al 5 keer ingevet in een korte tijd, maar echt beter wordt het niet.

edit: het is trouwens wel onderlegt, voelt oppervlakkig wel zacht, maar van binnen wel stug.

ik zie dat mijn link in de OP het niet meer doet. maar dit is het hoofdstel: http://www.ej.nl/SupplyImages/WF00023/2000132var4-l_hoofdstel_ej_rio.jpg

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:30

Ik heb een profi-rider hoofdstel. Het kopstuk en de neusriem zijn super zacht onderlegd. Verder is het leer ook niet echt hard. Mijn pony heeft ook een redelijk gevoelige huid, en dit hoofdstel heeft ze nergens last van.
http://limburgsruiterhuis.marktplaza.nl/?wnklgrp=2#shop

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 21:39

die zien er wel goed uit idd! Kan je die ook ergens echt los kopen of alleen bestellen? Dan kan ik echt voelen zeg maar, voor ik het dan koop.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:43

Ik heb geen idee. Ik heb gewoon besteld, dus ik zou het niet weten.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:47

Ik heb een bitloos hoofdstel van F.R.A.
Die is heel erg zacht van leer, zachter dan mijn gewone hoofdstel met bit. FRA heeft dacht ik alleen geen bit hoofdstellen, maar misschien kun je wel eens zoeken wat voor een soort afwerking deze hebben en dat zoeken in een gewoon hoofdstel.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 21:59

ja dat kan ik wel kijken ja, bitloos vind ik op zich heel fijn, alleen kent dit paard dat nog helemaal niet en ik weet dan dus niet hoe ze daar op reageert. Maar die afwerking zal ik dan naar kijken.
Bedankt allemaal! Ik heb al aardig wat opties, alle hulp is natuurlijk nog steeds welkom!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:03

De Rambo Micklem is trouwens ook ontzettend zacht.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 22:05

waar is die te koop?
Het liefst wil ik een hoofdstel echt kunnen kopen, liever niet bestellen, dat ik zeker weet dat het goed voelt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:14

jasz schreef:
waar is die te koop?
Het liefst wil ik een hoofdstel echt kunnen kopen, liever niet bestellen, dat ik zeker weet dat het goed voelt.

Ik neem aan dat je die bij veel ruitersportzaken wel vind.
Anders bestellen en evt terug sturen bij Agrari bijv.
Ze staan geloof ik ook op de bokt markt, misschien mag je hem testen.
Ik heb er net ook 1 van een kennis geprobeerd, ze zijn erg netjes afgewerkt.
Zat er aan te denken om de neusriem als neusriem te gebruiken en er losse bakstukken bij te doen.