zadel fjord dressuur of toch VZH?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bakkietijger

zadel fjord dressuur of toch VZH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 15:28

Ik heb iets gehoord en ben toch wel benieuwd of dit ook klopt.
Ik hoorde dat je beter een dressuur zadel voor een fjord met veel schouder kan gebruiken dan een vzh zadel.
Omdat je met een dressuur zadel minder kans heb dat het op de schouders gaat drukken. Wie kan mij daar
meer over vertellen.

fjordnina

Re: zadel fjord dressuur of toch VZH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 17:15

Bij een vzh zadel moet de schouder onder het zweetblad door bewegen. Bij paarden met forse schouders is dit vaak moeilijker pas te krijgen. Een dressuurzadel ligt achter de schouder, maar hierbij zul je weer op moeten letten dat het zadel de schouderbeweging niet belemmert.
Zelf ga ik voor een endurancemodel. Daarin bestaan modellen zonder de klassieke zweetbladen. Sommigen hebben alleen een beugelriem, anderen hebben een soort zweetblad verwerkt als fender (bijv. de zaldi vila). Zo hebben de schouders altijd alle ruimte.

FHS

Re: zadel fjord dressuur of toch VZH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:23

Dressuur of veelzijdigheid maakt in principe niet uit. Het gaat erom dat het zadel qua boom(maat) past op het paard. Immers de boompunten moeten ver genoeg achter de schouderrand blijven om het paard goed te kunnen laten bewegen. Wel wil je voor een rondgeribd paard een zadel dat voor dit type paard gemaakt wordt; veel oppervlak kussen, maar dun, zodat het zadel dicht bij het paard blijft.

Caroline Janssen Hardam
Flevo Horse Support

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:52

Omdat dit topic is aangemaakt door een schaduwaccount wordt het gesloten.