Zadel voor een paard met een ver doorlopende schoft

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Babs80

Zadel voor een paard met een ver doorlopende schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 17:28

Hallo allemaal, ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen over het zoeken van een perfect zadel voor een paard met een ver doorlopende schoft. Ik heb een KWPN ruin van 1.70 schofthoogte en hij is 13 jaar. Ik heb hem bijna twee jaar en ik heb inmiddels 3 nieuwe zadels aangemeten en alle 3 passen niet (Prestige, Kieffer en Ideal Crown). Hij heeft een redelijk hoge schoft maar deze loopt ver door.

Mijn huidige zadel Crown Ideal is begin dit jaar aangemeten en creëert de laatste tijd weer een drukplek aan de rechterkant van zijn schoft (en rug). Op dit moment test ik een zadel met een low head en medium boom, maar ook dit zadel is helaas geen succes. Zijn vorige eigenaar vertelde mij dat ik een zadel moet nemen met een terug gesneden kamer. De osteopaat is reeds geweest en er waren geen bijzondere blokkades. Hij gooit mij soms iets naar links op de rechterhand. Dit zal ook een oorzaak kunnen zijn, maar ik vind niet dat een op maat gemaakt zadel zo'n extreme drukplek mag veroorzaken. Mijn balans is goed en ik weeg 54 kilo.

De zadelmaker zegt dat het komt door de toename van zijn spieren. Deze zijn in de afgelopen maanden flink toegenomen. Dat klopt inderdaad, maar zo extreem is het niet.

geerke

Re: Zadel voor een paard met een ver doorlopende schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:31

dat wil ik net schrijven...heb je al een zadel met een teruggesneden kamer geprobeert?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:35

Als het binnen je mogelijkheden ligt, zou ik zeggen Ninon Schutte van Zadelatelier laten komen opmeten om er ééntje echt passend op te maken. Op en top vakvrouw en controle na 6 maand met de nodige aanpassingen indien het nodig zou zijn. Rij zelf nu een 3-tal maanden met een zadel van haar en ik kan maar 1 ding zeggen...wat een verschil !!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:39

Hier hetzelfde probleem, ligt nu een wintec op en dat gaat net. Is dus niet aan te bevelen want heb echt 1 vinger ruimte, dus een grensgeval maar loopt er goed onder en geen plekken en ook onder het rijden blijft er ruimte

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:43

veel zadels ook al liggen ze goed zakken over de schoft heen. Vaak door het missen van de spieren/vet daar. Ik heb ook zon merrie met zon hoge doorlopende schoft. Heb er een wintec op met een wintec front riser.

Ik heb trouwens een wintec met cair er op liggen. Verdeeld de druk beter

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:51

Icon Star van Custom, wordt op maat gemaakt en dit model is speciaal voor hoge langdoorlopende schoften, kost wel wat maar dan heb je ook wat *D

Super service en niet goed, no cure no pay!

http://www.customzadels.nl/zadels/6/icon-star

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:56

Kent & Masters (S-serie) high wither. Heb het zelfde probleem als jij met mijn KWPn (160 cm) en dit zadel ligt perfect. Ook is de boom verwisselbaar dus altijd aan te passen aan de bespiering van je paard.