Zadel passend of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Madje1992

Zadel passend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 15:37

Hallo allemaal,

Mijn paard heeft helaas iedere zomer last van witte plekken op haar rug door het zadel.
Nu heb ik sinds een paar maanden een boommeter gekocht en daar kwam uit dat ze een rode boom had.
Ik reed sinds afgelopen winter met een lila boom omdat ze eerst veel dikker was.
Maar ondanks dat ik nu de juiste boom heb, blijft ze die witte plekken houden.
Snap dan ook niet waar het vandaan kan komen.
Want ik heb een wintec wide zadel met cair, en eerst had ik een wintec dressuuurzadel.
Maar bij allebei heeft ze het in de zomer.
Boommaat heb ik deze week nog een keer gemeten en nog steeds een rode boommaat nodig.
Iemand van jullie een idee?
Momenteel rijd ik nu zonder zadel vanwege een wondje dat nu bijna dicht is en in de buurt van het zadel zit.
Laatst bijgewerkt door Madje1992 op 01-08-13 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:38

Die witte plekken zijn drukplekken en die gaan dacht ik ook niet weer weg ;)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:38

Drukplekken, witte haren bedoel je? Die gaan niet meer weg.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 15:39

Het zijn inderdaad drukplekken.
Oke, want ze heeft ze alleen in de zomer, in de winter zie je er niks van.
Laatst bijgewerkt door Madje1992 op 01-08-13 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Re: Zadel passend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:39

Door d'r wintervacht misschien?

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:41

Idd, maar haal er misschien eens een zadelmaker bij. ;)
Wintecs kunnen ondanks de verstelbare boom nog steeds niet goed liggen. ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:41

Zou kunnen dat het dan weg valt. Maar drukplekken gaan normaal niet meer weg. Wat misschien wel handig is om voor de zekerheid je zadel een na te laten kijken. Niet alleen de maat van de boom is belangrijk er zijn meerdere dingen voor nodig om een zadel te laten passen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:42

Als je last krijgt van drukplekken lijkt het me duidelijk dat het zadel niet past ;) zadelmaker laten komen dus.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 15:42

oke want ik heb een wintec wide met cair erin, (wat ik vergeten was te vermelden) dus die kunnen volgens mij niet aangepast worden toch?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:45

Als je naar haar rug kijkt? Wat zie je dan? Zie je duidelijk die ruggengraat, of is die gelijk met de rest van het lichaam? Als je de ruggengraat ziet, ligt je zadel dus niet goed, omdat de spieren geen ruimte hebben om 'te groeien', deze worden weggedrukt = drukplek. (En dit is niet het enige waar je naar moet kijken, maar wel een overduidelijk teken dat je zadel niet goed ligt)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 15:46

ruggengraat is gelijk met de rest van het lichaam.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:47

Madje1992 schreef:
oke want ik heb een wintec wide met cair erin, (wat ik vergeten was te vermelden) dus die kunnen volgens mij niet aangepast worden toch?

Zou wel moeten dat er het een en ander aan te passen is. Maar al zou het nog niet zijn is dat geen garantie dat het goed ligt natuurlijk en dat is wel belangrijk zeker omdat je paard eerder last heeft gehad van drukplekken is een controle geen overbodige luxe.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:48

Madje1992 schreef:

Heb je misschien een foto?

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:49

Mijn pony had afgelopen winter ook drukplekken, waarschijnlijk van het zadel maar ze had zo'n dikke wintervacht dat het daar door kwam. Nu haar zomer vacht al een tijd weg is zijn de plekken ook verdwenen!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:50

Ze kunnen de cair wel degelijk aanpassen. Er kunnen speciale gelkussentjes tussen

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 15:51

Leffroi schreef:
Madje1992 schreef:

Heb je misschien een foto?

heb nu geen foto van haar rug, kan er wel eentje maken als ik haar wond vanavond verzorg.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:55

Kijk de kussens eens na :)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 12:56

Zoals beloofd zou ik nog foto's maken. Helaas kon ik voor vandaag bij Bella niet zonder dat ze gek werd haar deken eraf doen. Dus maar gewacht tot vandaag. Vandaag ook weer gereden met zadel omdat het wondje volledig gesloten is.
Een foto van de zweetafdruk van het zadel na het rijden:
Afbeelding

Zo zit het zadel met dekje:
Afbeelding

Zo zit het zadel zonder iets:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De rug zelf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:28

Ik heb het idee dat je zadel achterover helt... Op de zweetafdruk zie je ook dat het achteraan meer drukt dan elders en dat kan ook wijzen op een te smalle boom. Als jij er dan in gaat zitten, het zadel helt achterover, jij komt achterin te zitten en druk je dus eigenlijk op de achterkant.

Ook vind ik het zadel (te zien aan de zweetafdruk) aan de lange kant.
Kan je er geen zadelmaker bij halen? Denk niet dat dit past.

Overigens heeft mijn paard onlangs met een verkeerd aangemeten zadel gelopen en kreeg daarvan ook witte haren. Omdat ik er snel bij was, zijn deze weer bij getrokken en de witte haren zijn weg. Misschien dat dit voor jou ook nog mogelijk is. Niet langer doorrijden met iets wat niet past is de oplossing.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:40

Ik zou zeggen in ieder geval (veel) te lang... en een te smal tussenkanaal. Ik zou er zeker naar laten kijken door een goede zadelmaker en zo niet verder rijden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:45

Die witte haren kom je niet meer vanaf. Jouw zadel ligt niet helemaal goed, het brugt zoals ze zeggen, achter en voor zweetafdrukken , eigenlijk zou er een zweetafdruk van het hele zadelgebied te zien moeten zijn dus sluit ik me aan bij anderen die aanraden om er een zeer goede zadelpasser bij te halen, leuk paardje overigens.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:52

Zoals het zadel er zo op ligt, vanaf achter gezien, is hij scheef. Waarschijnlijk net iets te krap. Hij drukt met de linkerkant teveel op de ruggegraat, terwijl rechts er 'redelijk' uit ziet. Ook zie ik bij de schoft dat het iets aan het invallen is, de ruggengraat valt idd best mee. Dat duidt er op dat hij ietswat aan de krappe kant is. Of daar nou echt die drukplekken van komen durf ik niet te zeggen.

Hij helt ietswat achterover en de boom zou gelijk moeten lopen met de schouder. Hij lijkt bij jou weer iets te krap te zijn. Of hij te lang is durf ik zo niet te zeggen, maar aan de zweetplek te zien lijkt hij dat wel..

Het paard lijkt niet heel erg dik te zijn, dus lijkt hij mij met alles wat aan de krappe kant. Zelf zou ik hier niet meer mee rijden tot je een zadelmaker erbij hebt gehad ;)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 13:57

Ik word juist tijdens het rijden naar voren gebracht. Met de lila boom helde het zadel giga naar voren.
Witte boom is ook niet de juiste boom voor haar, zoals de boommeter zegt.
Deze zomer werk ik veel zodat ik het zadel kan kopen dat lekker zit voor mij en voor haar. Heb met meerdere zadelmakers al contact gehad. Maar moet nu gewoon het geld nog bij elkaar krijgen.
Dan wordt het voorlopig dus nog zonder zadel rijden deze maand.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:01

Als je van achter kijkt lijken de kussens ook niet te 'dragen' over het hele oppervlak. Verder sluit ik mij aan bij al het overige commentaar. Succes met het vinden van een goed passend zadel.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:01

Madje1992 schreef:
Ik word juist tijdens het rijden naar voren gebracht, met de lila boom helde het zadel giga naar voren.
Deze zomer werk ik veel zodat ik het zadel kan kopen dat lekker zit voor mij en voor haar. Heb met meerdere zadelmakers al contact gehad. Maar moet nu gewoon het geld nog bij elkaar krijgen.

Lekker doorsparen dus en lekker gaan longeren bijv. om die rug te gaan besparen. Ik zit in precies dezelfde situatie, baal als een stekker dat ik niet kan rijden, maar ik ga nog meer balen als er straks iets mis is met haar rug. Nou zal jouw paardje niet dood gaan als je er nog gewoon 1 keer in de week op stapt, maar je hebt het nu al over klachten, dus dat is op een gegeven moment vragen om problemen ;)