kan een kussenkanaal te breed zijn?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

kan een kussenkanaal te breed zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 14:44

De vraag die in de topictitel staat is eigenlijk wat ik wil weten. Ik heb hier en daar geprobeerd te zoeken, maar een echt duidelijk antwoord heb ik niet gevonden.

Dus: kan een kussenkanaal té breed zijn? En zo ja: wat gebeurt er dan -anatomisch- met de paardenrug, en wat kunnen de gevolgen op lange termijn zijn?

Te smal is me wel duidelijk, een zadel moet niet rechtstreeks op de wervels drukken.

Mijn vraag is dus echt expliciet hoe dat zit met breed / té breed.

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:52

als het te breed is zou het niet meer op de rugspieren liggen denk ik, maar op andere spieren denk ik. Of het zadel zakt dan te ver waardoor het op de ruggengraat komt te liggen.

Ik zeg ook maar wat, probeer een beetje mee te denken. Vind het wel interessant omdat je altijd hoort over te smal.

Ik heb dit plaatje gevonden, dan zou het dus betekenen dat de kussens op de zenuwen drukt. De gevolgen kan je wel ongeveer bedenken.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 0_saskia_0 op 01-08-13 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Re: kan een kussenkanaal te breed zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:54

Een te breed zadel draagt niet goed op de ribbenkooi.
Je krijgt dan vaak puntdruk aan de binnenste kussen rand.

amillia

Re: kan een kussenkanaal te breed zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:21

Het doel is om het gewicht zo goed mogelijk te verdelen over zo'n groot mogelijke oppervlakte. Hoe breder het tussenkanaal des te kleiner de oppervlakte waarop het gewicht verdeelt wordt dus meer druk per vierkante cm.

Hier heb je niet snel een probleem mee omdat je normaal gesproken(goede pasvorm en gelijkmatige vulling) ver onder de druk blijft waarbij het weefsel beschadigt dus op zich kan een kussenkanaal niet te breed zijn.

Maar met een breed kussenkanaal zijn de kussens als geheel meestal ook breed. Dit kan soms wel problemen geven