Welke stang en trens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

liefmeisje15

Welke stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 17:20

Hoi allemaal,

Binnenkort is het de bedoeling om mijn paard in het Z te gaan starten. Omdat dit het eerste paard is waarmee ik Z ga rijden, heb ik dus geen enkel ervaring met een stang en trens. Daarom vraag ik me af welke stang en trens ik straks het beste voor mijn paard kan gaan gebruiken.

Ik rijd gewoon al een aantal jaren met dit bit, daar doet ie het eigenlijk prima op:
Afbeelding

Tips/ervaringen zijn heel erg welkom!

Niet erg belangrijk maar....
Dit is het hoofdstel dat ik heb gekocht:

Afbeelding

Wou het graag even aan jullie laten zien! :-)

Linkje deed het niet, veranderd naar foto.

nambi

Re: Welke stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:42

Je hoeft in Z1 toch nog niet met stang en trens? (is gewoon een vraagje vanaf mijn kant, geen kritiek op jou).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:44

Van wie heb je les? dan kan je het aan de lesgever vragen.

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 17:48

Ragdollcat schreef:
Van wie heb je les? dan kan je het aan de lesgever vragen.

Dat ga ik zeker ook doen, maar wil me meer oriënteren. Ervaringen van meerdere mensen horen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:55

nambi schreef:
Je hoeft in Z1 toch nog niet met stang en trens? (is gewoon een vraagje vanaf mijn kant, geen kritiek op jou).

maar je mag het wel ;) sommige paarden lopen er nog fijner op ook....

Ik heb een nep baby bemelmans van Pfiff, argentaan, erg fijne beginnersstang, anatomisch gevormd
onderlegtrens heb ik momenteel van Busse, dubbelgebroken kaugan (enkel liep hij niet fijn op)

http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... ntaan.html

Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:59

Nu ben ik nieuwsgierig geworden:

Waarom loopt het fijner door? door de scherpe inwerking?

Waardoor het zeer licht in de handen is en buitenmatig gaat kwijlen in de mond (schuimen).

Een dier dat zeer goed is afgericht heeft geen heel ijzerwerk nodig in zijn mond als dwangmiddel.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 31-07-13 18:04, in het totaal 2 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:03

Ragdollcat schreef:
Nu ben ik nieuwsgierig geworden:

Waarom loopt het fijner door? door de scherpe inwerking?

Waardoor het zeer licht in de handen is en buitenmatig gaat kwijlen in de mond (schuimen).

Een dier dat zeer goed is afgericht heeft geen heel ijzerwerk nodig in zijn mond als dwangmiddel.

weet je wel waarover je praat? zeker persoonlijke wedstrijdervaring met z nivo of hoger en rijden met S&T, zo te horen niet.. :roll: :evaw:

Ik ga temmen want TS vraagt niet om dit soort onzin!

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:03

Het beste is om de onderlegtrens niet al te veel af te laten wijken van je gewone trens. Dus bijv. Niet van dubbelgebroken naar enkelgebroken.
Stang is een kwestie van uitproberen en kijken wat fijn is voor je paard. Ik rijd zelf met een dubbelgebroken sprenger aurigan met zuivere bitringen zodat het mooier past bij de sluitingen van het hoofdstel en een sprenger baby bemelmans. Die is voor ons super omdat ik een paardje heb met een klein hoofdje en kleine mond.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:05

Listiglistje: Klopt, ik rij geen dressuur en dat hoef ik ook niet.

Je reageert wel als een wesp gestoken, misschien dat de waarheid toch dichtbij is?

Ik vraag het me alleen af.

Ze kwijlen/ schuimen allemaal enorm met stang en trens is me wel opgevallen, dus vandaar dat ik het me afvraag.

Iemand hier zegt dat ze er fijner door lopen, wat is het verschil dan met een gewone bit.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 31-07-13 18:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:08

Moderatoropmerking:
Ondanks dat de discussie wel/geen stang en trens een hele interessante is, is dit niet het topic voor een discussie daarover :)
Daarom het verzoek dit topic voor de vragen van de TS te gebruiken. Er kan natuurlijk een topic worden gestart over het gebruik van de S&T.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:09

Ragdollcat schreef:
Klopt, ik rij geen dressuur en dat hoef ik ook niet.

Ik vraag het me alleen af.

Ze kwijlen/ schuimen allemaal enorm met stang en trens is me wel opgevallen, dus vandaar dat ik het me afvraag.

Dát is de understatement van de eeuw :)

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 18:18

Melisding schreef:
Het beste is om de onderlegtrens niet al te veel af te laten wijken van je gewone trens. Dus bijv. Niet van dubbelgebroken naar enkelgebroken.
Stang is een kwestie van uitproberen en kijken wat fijn is voor je paard. Ik rijd zelf met een dubbelgebroken sprenger aurigan met zuivere bitringen zodat het mooier past bij de sluitingen van het hoofdstel en een sprenger baby bemelmans. Die is voor ons super omdat ik een paardje heb met een klein hoofdje en kleine mond.

Ik moet dus in ieder geval een dubbel gebroken onderlegtrens nemen.

Zelf zat ik inderdaad ook al aan Sprenger te denken, ik rijd mijn pony ook met een Sprenger bit en bevalt erg goed. Ik hoorde ook dat zij een service hebben dat je bitten kunt proberen, dat wanneer er één niet bevalt, je deze zo kunt inwisselen en een andere kunt proberen?

Ik heb een erg grof gebouwd paard, met ook een best groot hoofd. Dus die moet ik niet hebben?

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:44

Ik wilde je inderdaad net de sprengertestservice aanraden. O.a. Divoza biedt deze service en er zijn vast nog veel meer verkooppunten die dit doen. Je kunt niet op een keer rijden zeggen dat het direct het juiste bitje is voor je paard.

Mijn paard loopt uiteindelijk ook op een sprengersetje. Buse, Bemelmans en wat merkloze bitten geprobeerd, maar op sprenger loopt die van mij het fijnst en dit past het beste. Maar ieder paard heeft een andere mond , net als iedere ruiter een andere hand.

Veel succes!

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 18:56

Biskwie schreef:
Ik wilde je inderdaad net de sprengertestservice aanraden. O.a. Divoza biedt deze service en er zijn vast nog veel meer verkooppunten die dit doen. Je kunt niet op een keer rijden zeggen dat het direct het juiste bitje is voor je paard.

Mijn paard loopt uiteindelijk ook op een sprengersetje. Buse, Bemelmans en wat merkloze bitten geprobeerd, maar op sprenger loopt die van mij het fijnst en dit past het beste. Maar ieder paard heeft een andere mond , net als iedere ruiter een andere hand.

Veel succes!

Dat moet ik denk ik maar eens gaan proberen. :-)

Hoe gaat dat precies in zijn werk? Moet ik naar de winkel gaan een bit ophalen, bevalt het niet, terug brengen en weer een nieuwe meenemen ofzo? Of komen ze op locatie met een aantal bitten? Want Divoza zit bij mij jammer genoeg niet om de hoek, het is op zich wel te doen maar is ongeveer drie kwartier rijden.

Weet iemand zo of Epplejeck dit ook heeft? Die zit wat dichterbij.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:59

Ik zit in hetzelfde schuitje als jij. Heb zelf nu een stang en trens set van stubben. Omdat de trens mooi gevormd is en omdat de stang korte scharen heeft, wat mij erg verstandig leek omdat ik er zelf dus totaal geen ervaring mee heb.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:08

Ik weet niet precies hoe de testservice werkt, maar ik had ook eerst meerdere niet lekker liggende bitten en kon ze heel makkelijk ruilen zolang ze schoon waren. Dit kun je anders ook navragen in de winkel zelf. Houdt er rekening mee dat korte scharen niet direct vriendelijker hoeven te zijn. Door de korte scharen is de hefboomwerking er sneller. Ze hebben overigens de bemelmans ook in gewone (langere scharen) versie.

En ik raad van harte aan om er niet de eerste keren zonder begeleiding mee te gaan rijden. De eerste paar keer heb je al snel de stang te strak en zit je nog behoorlijk met de teugels te kloten. Tenminste dat had ik

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 19:26

Melisding schreef:
Ik weet niet precies hoe de testservice werkt, maar ik had ook eerst meerdere niet lekker liggende bitten en kon ze heel makkelijk ruilen zolang ze schoon waren. Dit kun je anders ook navragen in de winkel zelf. Houdt er rekening mee dat korte scharen niet direct vriendelijker hoeven te zijn. Door de korte scharen is de hefboomwerking er sneller. Ze hebben overigens de bemelmans ook in gewone (langere scharen) versie.

En ik raad van harte aan om er niet de eerste keren zonder begeleiding mee te gaan rijden. De eerste paar keer heb je al snel de stang te strak en zit je nog behoorlijk met de teugels te kloten. Tenminste dat had ik

Dat was ik ook van plan hoor, om de eerste paar keren onder begeleiding van mijn instructrice ermee te gaan rijden. Heb even op de site van Ooteman gekeken, staat meer informatie bij en zo te lezen is de Bemelmans wel het meest vriendelijk, zo te lezen is die eigenlijk ideaal.

De eigenaar van de pensionstal waar ik sta heeft zelf een ruitersportzaak(je), ga hem maar eens vragen of ik er wat mag mee mag nemen naar les.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:08

Korte scharen zijn volgens mij wel "vriendelijker" hoor. Hoe langer de scharen, hoe meer kracht je kunt zetten. De scharen moeten in ieder geval zeker niet langer zijn dan de mondspleet van je paard. Ik zou ook een onderlegtrens nemen die lijkt op wat je nu hebt. Tenminste, als je paard daar dus fijn op loopt. Ik zou niet meteen een hele dure stang nemen, want je hebt kans dat je toch wel een keer weer wat anders wilt als je meer ervaring krijgt. Of inderdaad ergens kunnen testen is een goed alternatief. Maar ja, vaak moet je toch wat langer (maanden misschien), proberen voordat je er echt iets zinnigs over kunt zetten. Kun je niet van iemand (instructeur ofzo) wat lenen? Kijk naar de ruimte in de mond van je paard en pas daar de dikte van je bitten op aan. Als de mond te vol wordt, is het voor je paard ook niet fijn.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:36

liefmeisje15 schreef:
Biskwie schreef:

Veel succes!

Dat moet ik denk ik maar eens gaan proberen. :-)

Hoe gaat dat precies in zijn werk? Moet ik naar de winkel gaan een bit ophalen, bevalt het niet, terug brengen en weer een nieuwe meenemen ofzo? Of komen ze op locatie met een aantal bitten? Want Divoza zit bij mij jammer genoeg niet om de hoek, het is op zich wel te doen maar is ongeveer drie kwartier rijden.

Weet iemand zo of Epplejeck dit ook heeft? Die zit wat dichterbij.

Doorgaans is de regeling dat je het bit wat je wilt hebben betaald en bevalt het niet dat je binnen een week of twee weken het bit terugbrengt en dat je het kunt ruilen voor een ander bit.

Ik ken de regeling ook dat je een testbit kunt lenen tegen het betalen van een borgbedrag.
Of EJ het doet heb ik geen idee van, moet vast wel op de website staan. Volgens mij heeft sprenger ook wel op de site staan welke verkooppunten het doen.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:15

Dat is toch een Harry's Horse bit uit je openingspost?
Harry's Horse heeft ook een stang en trens uit diezelfde lijn, die redelijk basis zijn en waar de meeste paarden het goed op doen. Dat scheelt ook in prijs in vergelijking met Sprenger.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:19

_Nicky schreef:
Dat is toch een Harry's Horse bit uit je openingspost?
Harry's Horse heeft ook een stang en trens uit diezelfde lijn, die redelijk basis zijn en waar de meeste paarden het goed op doen. Dat scheelt ook in prijs in vergelijking met Sprenger.

Volgens mij is doe HH uit haar OP maar 13mm dik, ik zou die de 1e keren erin laten hangen en een stang erbij, kan je paard mooi wennen, maar toch zijn eigen vertrouwde bit :)

De meeste onderlegtrensen zijn 13/14 mm dik

Mijn paard kan niet tegen dunne bitjes, dus heb ik getest met verschillende trensen, ook mijn eigen dubbelgebroken watertrens,
maar heb nu een dikke zware koperen bustrens (waar je paarden mee zadelmak maakt :') ) die pakt hij wel fijn aan :P

Dus gewoon proberen en dan merk je vanzelf waar je paard het fijnste op loopt!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:34

Dat van die HH bitten klopt. Ik heb S&T bitten van Harry's Horse (heb 1 hoofdstel, dus 1 paar bitten, voor beide paarden). Ze vallen enorm goed mee qua prijs en beide paarden lopen er fijn op. Ik heb goudkleurige.. Ik weet wel niet hoe het materiaal juist noemt. Je moet er wel op letten dat beide bitten uit hetzelfde materiaal gemaakt zijn.
En het ondertrensje moest een beetje groter zijn dan de gewone trens waar je mee rijdt.
(Denk dat ik het me toen zo verteld is..)

Ik rij trouwens mijn paarden altijd op een dubbelgebroken bit, maar in mijn S&T heb ik een gewoon enkel gebroken trensje.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:42

dat van een halve tot 1 centimeter is mij ook verteld, maar daar ben ik zelf vanaf gestapt, trens stak te ver uit en hij liep er niet fijn op.

Ik heb nu gewoon dezelfde maat als mijn stang en dit past mooi en gaat goed! kinkettinghaak blijft niet hangen aan mijn trensbit.

kortom: gewoon vanalles proberen en aanhouden waar je paard het fijnste op loopt :)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:43

Inderdaad, gewoon passen..

Ik had wel geluk dat vrienden een paar bitten hadden liggen die ik eens mocht testen. Dus ik heb die wel twee maand mogen proberen voor ik er daadwerkelijk kocht.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:44

Ik heb ook beide in dezelfde maat. Maar er werd ook om de haverklap iets anders beweerd qua maten.