Springzadel, diepe zit? Welk merk fijn?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jantine_

Springzadel, diepe zit? Welk merk fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 13:06

Aangezien ik altijd alleen maar in diepe dressuurzadels heb gezeten (euroriding titan en euroriding diamant) en ik nu wil beginnen met springen, ben ik op zoek naar een fijn zittend springzadel.
Heb al een aantal keren op verschillende gezeten die wel ''redelijk :P'' zaten maar die waren boven de 2000 euro.

Mijn budget is niet hoog, (ong 300 euro) kan iets afwijken.
Dit budget is zo laag omdat ik eerst wil kijken of het springen wel wat voor ons is en wil niet veel geld uitgeven als ik er uiteindelijk niet verder mee wil gaan.

Wat ik zoek is een fijn springzadel die lekker zit met veel steun. (Is dit mogelijk)
Ik wil wel leer geen kunststof.
Naar welke merken kan ik een beetje gaan kijken?

Mocht iemand iets hebben moet het een medium boommaat zijn en 17 of 17,5 inch.

lisannevosje

Re: Springzadel, diepe zit? Welk merk fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:10

misschien rossner? en anders moet je ff kijken of je tweedehands iets kan vinden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:11

Je kan ook kijken naar een veelzeidigheids zadeltje, mocht het springen niets zijn kan je er nog lekker mee naar buiten!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 13:12

Ja sowieso 2e hands aangezien de meeste merkzadels niet rond dat budget nieuw liggen.
Daarom ben ik op zoek naar merken/type's die fijn zitten.

Rossner zat ik inderdaad ook aan te denken...

Veelzeidigheid wil ik liever niet. Buiten rijd ik gewoon in dressuurzadel, daar ben ik in geboren dus dat zit voor mij heerlijk :))

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:12

Ik heb een Stübben Roxane Deluxe, deze heeft ook een diepe zit vergeleken met CWD of Prestige.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:13

Kan je niet dan tijdelijk met je dressuur zadel springen als je eerst wil kijken of je überhaupt door wil gaan met springen? Of een (passend) zadel van een stalgenoot/kennis oid lenen?
Ik heb een jaar lang wekelijks les met mijn dressuurzadel gesprongen. Uiteindelijk hoger gaan springen, waardoor ik met mijn benen en dressuurlengte vd beugels de balken eraf trapte. Toen voor een springzadel gaan kijken. Heb euroriding, fijn zadel, maar niet echt een diepe zit, dus denk voor jou niet fijn dan.
Ik hoop dat je iets kunt vinden, je budget is niet hoog, dus je hebt weinig keuze denk ik.
succes en...... veel plezier met springen!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 13:15

itsmi schreef:
Kan je niet dan tijdelijk met je dressuur zadel springen als je eerst wil kijken of je überhaupt door wil gaan met springen? Of een (passend) zadel van een stalgenoot/kennis oid lenen?
Ik heb een jaar lang wekelijks les met mijn dressuurzadel gesprongen. Uiteindelijk hoger gaan springen, waardoor ik met mijn benen en dressuurlengte vd beugels de balken eraf trapte. Toen voor een springzadel gaan kijken.
Ik hoop dat je iets kunt vinden, je budget is niet hoog, dus je hebt weinig keuze denk ik.

Haha dat heb ik geprobeerd, en was geen succes :=
Ik heb vrij lange wrongen aan de voorkant van m'n zadel en dat doet zeer.
Hij springt verschrikkelijk hoog en ik kan m'n benen gewoon niet fijn houden tijdens de sprong.
Stalgenoten hebben allemaal dressuurzadels...

Misschien nog een aantal keer proberen ... ?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:19

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 4936_n.jpg

Dressuurzadel met diepe zit, dikke, lange wrongen etc.
Geen optimale springhouding maar het is eigenlijk een kwestie van wennen, ik sprong ook lekkerder met mijn springzadel, maar met het dressuurzadel lukt het ook wel. Verder is het hele springen wennen, je hebt én (lijkt mij) lang niet gesprongen, én springt met een dressuurzadel.

Ik zou het nog wat keren proberen met het dressuurzadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:20

ik zou niet gaan springen met dressuur zadel als je al aangeeft dat dat niet lekker zit o.id

TommyB10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:23

Ik volg ook even ( wil ook een springzadel gaan kopen)
Want ik spring nu ook steeds vaker en vind ik het ook steeds leuker worden.
Ik heb nu ook een dressuurzadel maar dat springt niet fijn.
Ik heb een paar x van mijn instructeur geleend, maar die rijd ook wedstrijden en heeft het zadel ook nodig.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:26

Je kan ook met je huidige zadel springen om te kijken of springen wel iets voor jullie is ;)
Daarna kan je je budget om hoog gooien als je er mee veder wilt ;)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:38

Jantine_ schreef:
itsmi schreef:
Ik heb een jaar lang wekelijks les met mijn dressuurzadel gesprongen. Uiteindelijk hoger gaan springen, waardoor ik met mijn benen en dressuurlengte vd beugels de balken eraf trapte. Toen voor een springzadel gaan kijken.

Haha dat heb ik geprobeerd, en was geen succes :=
Ik heb vrij lange wrongen aan de voorkant van m'n zadel en dat doet zeer.
Hij springt verschrikkelijk hoog en ik kan m'n benen gewoon niet fijn houden tijdens de sprong.
Stalgenoten hebben allemaal dressuurzadels...

Misschien nog een aantal keer proberen ... ?

Oh ja dat is wel vervelend dan ja! Ik heb zo'n simpel wintec dressuurzadel, daar ging de basis toen prima mee. Maar als je zo'n poepie chique dressuurzadel met lange wrongen hebt, zit het inderdaad niet fijn. Komt ook je springhouding niet ten goede!
Dan nog even verder zoeken naar een (leen) springzadel? Heb je springles? Zijn er in je les niet mensen die een oud springzadeltje hebben liggen ofzo?

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 13:44

Lenen kan ik even kijken bij mijn tante, voorderest zou ik het even niet weten in mijn dressuurwereldje :=

Ik heb geen springles. Wil ik pas gaan doen wanneer ik een eigen zadel heb (bij de manege 5 minuten verderop). Over 2 maanden wil ik ook een weekje intern bij een springruiter in België, ook lastig zonder eigen zadel.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:17

Voor 300 euro kun je met een beetje speurwerk wel een oudere Stübben vinden, vind dat zelf hele fijne springzadels, maar een diepe zit hebben ze niet, lijkt me ook niet fijn bij een springzadel. Als je een springzadel zoekt met echt veel wrong dan is de Kieffer Norbert Koof misschien wel iets, die staan ook regelmatig te koop voor leuke bedragen.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:20

ik vindt de springzadels van prestige erg fijn. (is er vast ook wel 2de hands)
en ja wat die van wat dure franse merken maar daar heb je weinig aan :)

TommyB10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:27

Wintec is niet zo duur, maar zit wel een diepe zit in.
En hij zit fijn ( vind ik )
Prestige vind ik ook heel lekker zitten.

kayleegevers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 00:12

Ik heb een j&h springzadel verschrikkelijk zacht en diepe zit je zit heel stevig IN je zadel vind ik erg fijn! Zadels zijn niet al te prijzig en 2de hand te vinden! Succes met je zoektocht!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:53

Hey Tin! Toch gaan springen dus?!
Springzadels hebben per definitie een vlakkere zit :(. Ik heb er nu een van kent and masters, kostte iets van 1300. Is een eventing zadel. Die zit iets dieper dan een gewoon springzadel. Maar zo lekker als je dressuurzadel zal ie niet gaan zitten ;)

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:00

ik heb laatst een 2ehands lemetex springzadel gekocht, prijs lag onder jou budget en hij zit echt super!
Met lekkere dikke knie wrongen waar je echt wel steun aan hebt.
Suc6 met je zoektocht :)

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:03

Ik heb een Ideal Crown zadel. Model impala jump.
Niet een heel bekend merk, maar ik vind het een erg fijn zadel.
Heeft geen diepe zit (lijkt me ook niet fijn voor een springzadel), maar wel een fijne wrong.
Dus je hebt genoeg steun in het zadel.
http://www.oldehietmoat.nl/zadels/crown.html

Prijs is wel boven je budget, maar misschien dat je iets 2e hands kan vinden.