Harrys Horse Africhtingstrens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Harrys Horse Africhtingstrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 17:07

Hoi iedereen !!

Ik zoek wat ervaringen en/of meningen betreffende het bit dat ik heb vermeld in de titel; Harrys Horse Africhtingstrens.
Ik zou namelijk graag een bitje aanschaffen om te beginnen aan bitgewenning met mijn jonge merrie. (na een bezoekje aan de tandarts!) Ik wil graag een dik, dubbelgebroken bit kopen, gezien ik vaak heb gehoord dat dit aangenaam en niet te scherp is in de paardenmond. In mijn "zoektocht" ben ik dus gestuit op het africhtingsbitje van Harry's Horse en ik vroeg me af of mensen hier wat meer info over hebben. Er staat namelijk weinig bij vermeld op de site zelf.

Dus opnieuw mijn vraag/vragen:
Wie heeft ervaring met dit bit, of andere africhtingsbitten ??
Wat is je mening (op het eerste zicht) over dit bit ??
Indien je het er niet mee eens bent, welk bit zou jij aanraden voor een jong paard ??

Alvast bedankt voor de feedback !!

Groetjes
Lisa :*

ps: Mijn merrie is nu 2.5 jaar jong. Ik wil geen gezeur over het feit of je het al dan niet te jong vind om haar nu al een bit in de mond te leggen. Ik ga sowieso wel een bit aankopen, aangezien het bij mij deel uitmaakt van gewenning/schriktraining. Ik ga geen druk uitoefenen op het bit of iets dergelijks en laat haar eerst controleren door een tandarts ! In mijn ogen is het beter om alles langzaamaan aan te pakken, dan haar op 3jaar een bit in de mond te proppen en er meteen aan te gaan sleuren bij het inrijden.
Dus dit is mijn eigen weloverwogen keuze, gelieve dit te respecteren (en alvast bedankt daarvoor!)

snissje

Re: Harrys Horse Africhtingstrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:12

Ik rijd al mijn paarden op de bitje. Jong en oud. Het is lekker licht en het ligt erg fijn in de mond. Paarden lopen bij mij netjes met de mond dicht en een lekker schuimlaagje. Ik vind dat je bij een jong paard met het simpelste moet beginnen! En dan is dit bit een hele goede keus.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 17:44

Bedankt voor je reactie snissje :)
Ik vond het ook al een interessant bit, gezien erbij stond dat het ideaal is voor jonge paarden. Maar ik zie het bit dus enkel op de foto op de site en heb het dus niet in mijn handen, vandaar dat ik vroeg om feedback.
Wel interessant om jou ervaring hiermee te lezen !

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:47

Ik heb voor mijn 3 jarige de dubbelgebroken dunne bustrens van HH en een dunne dubbelgebroken watertrens, deze bitten vind ik voor een jong paard net wat stiller in de mond liggen om er aan te wennen, en de D trens is fijn met het eerst sturen door de grote D ringen.

Maar het zal voor iedereen en elk paard persoonlijk zijn wat het prettigst is, kwestie van uitproberen.
Ik rijd mijn 3 jarige nog niet, ik longeer hem af en toe met het bitje erbij zodat hij er aan kan wennen en af en toe loop ik er een paar rondjes achter om het sturen vast een beetje te leren op het bit, vooral daarvoor is de D trens erg prettig.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 09:09

Nouvel, je gebruikt een dunne bustrens ?? Ik heb altijd gehoord dat, hoe dikker hoe zachter in de mond.

En inderdaad, het zal voor elk paard anders zijn wat hij/zij het prettigst in de mond vind :j Maar ik moet toch ergens beginnen hé ?? :P
En bedankt voor je advies over een D-trens. Vond dit ook zeer interessant, gezien het stiller in de mond is, zo zegt men.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 09:09

snissje schreef:
Ik rijd al mijn paarden op de bitje. Jong en oud. Het is lekker licht en het ligt erg fijn in de mond. Paarden lopen bij mij netjes met de mond dicht en een lekker schuimlaagje. Ik vind dat je bij een jong paard met het simpelste moet beginnen! En dan is dit bit een hele goede keus.

Weet je toevallig hoe dik dit bit is ?? :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:10

Mijn jonge lusitano heeft een heel klein mondje, een dun bitje is dan veel fijner, omdat ze met een kleine mond een dik bit niet goed kwijt kunnen en er dan juist mee gaan rommelen.
Deze nam hij gelijk goed aan, hij ligt mooi stil in de mond en hij vindt 't prima om 'm in te hebben.

Dik wil dus niet altijd zeggen fijner voor het paard... ;)

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:15

xLIESSSx schreef:
Nouvel, je gebruikt een dunne bustrens ?? Ik heb altijd gehoord dat, hoe dikker hoe zachter in de mond.

En inderdaad, het zal voor elk paard anders zijn wat hij/zij het prettigst in de mond vind :j Maar ik moet toch ergens beginnen hé ?? :P
En bedankt voor je advies over een D-trens. Vond dit ook zeer interessant, gezien het stiller in de mond is, zo zegt men.

Hoeft niet perse, de dikte hangt eerder van de mondvorm van je paard af. Een te dik bit is niet prettig voor je paard.
Ik zou eerder zeggen , neem een bit wat niet te dik of te dun is, stel als je paard weinig ruimte blijkt te hebben in zn mond, kom je met een dikke niet weg.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:37

Gewoon even aan de tandarts vragen of je paard veel of juist weinig ruimte in z'n mond heeft :) Mocht je paard weinig ruimte hebben, dan is een dik bit inderdaad niet aan te raden, omdat dat gewoon niet past, dan is het dus niet vriendelijker. Past het wél, dan is een dik bit inderdaad minder scherp dan een dunner bit.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 09:53

Ah ja, klikt best logisch. Stom dat ik niet zover heb gedacht :')
Ik zit meteen op zoveel dingen te letten bij het bit, zodat het aangenaam is voor mijn paard, dat ik gewoon vergeet dat ik rekening moet houden met de ruimte die mijn paard in haar mond heeft...

Bedankt Bernoe en C_etsmoi !

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:57

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:13

Ik denk tegen 1 cm aan. De dikte van het bit heeft ook te maken met hoe scherp de lagen van het paard zijn. Een paard met scherpe lagen zal een wat dikker bitje fijner vinden een paard met ronde lagen zal een dunner bitje fijner vinden. En idd de "grote" van de mond

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 09:31

Ik heb gisteren contact opgenomen met divosa en die wisten mij te zeggen dat het bit 20mm dik is...
Ik mijn ogen is dat toch een behoorlijke mond vol, voor mijn paardje letterlijk dan. Zeker omdat ze een nogal fijne mond heeft. Ikzelf kan mijn wijsvinger in haar mondhoek steken en heb dan nog wat ruimte over, maar toch niet voor 2 vingers in te krijgen...

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:56

Dat is die van mij echt niet ik zal even een foto laatsen

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:02

Afbeelding

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 19:35

Op de foto, is dat de HH africhtingstrens ??
Ziet er in ieder geval niet heel dik uit... :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:42

Ik heb weer de uitzondering. ;) Paard met weinig ruimte in zijn mond die toch een dikker bit fijner vindt. Zo zie je maar dat het echt een kwestie is van uit proberen. De een vindt een ongebroken bit fijner, de andere dubbel gebroken, dik, dun..

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 19:59

Bah... Heb zo het nare gevoel dat die van mij zo'n paardje zal worden die mij alle bitjes uit de winkel zal laten aanschaffen voor ze beslist dat ze het eerste toch het prettigste vond :')

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:05

Ik heb dit bit al sinds het inrijden van mijn pony en ze loopt er nu nog steeds op (6 jaar later en Z1 dressuur). Nooit gewisseld, mijn pony blijft er goed op lopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:12

xLIESSSx schreef:
Bah... Heb zo het nare gevoel dat die van mij zo'n paardje zal worden die mij alle bitjes uit de winkel zal laten aanschaffen voor ze beslist dat ze het eerste toch het prettigste vond :')

Kan, maar hoeft niet. Mijn oudste paard heeft zijn hele leven op een enkel gebroken bustrens gelopen, want dat was het bit vroeger. ;) Later toen je de Sprenger bitjes kreeg die ik veel beter vond liep hij daar ook prima op en op eigenlijk elk bit wel. Die was weer heel makkelijk, ook bitloos.

Probeer met iets simpels te beginnen.